Rozhovor s Miroslavem Rybou, směnovým velitelem Městské policie Tábor.
Miroslav Ryba je směnový velitel u Městské policie Tábor. Je hlavním aktérem pořízení prvního elektromobilu Tesla Y v provozu Městské policie v České republice.
Původně se vyučil elektrikářem a později si dodělal maturitu a vysokou školu. Pracovní kariéra ho zavedla do několika odvětví. Původně IT technik několik let i podnikal, v současnosti pracuje pro Městskou policii Tábor. Nyní zastává pozici směnového velitele, tedy toho, komu se dovoláte na tísňovou linku.
„Můj cíl je dostat elektromobilitu, nehledě na značku, do širšího povědomí u mých kolegů v republice, ať už jde o strážníky městských a obecních policií, nebo o PČR a ZZS. Prostě i u takových složek má elektromobil své místo, neříkám že hned a úplně všude, ale uplatnění najde už teď široké a jsme toho příkladem,“ říká Miroslav Ryba.
Od letošního listopadu jste u Městské policie Tábor začali používat elektromobil Tesla Y jako jedni z prvních v ČR. Jak se vám to podařilo vyjednat? Co vše tomu předcházelo?
S Teslou Y „pod majáky“ jsme v republice úplně první. Do služby se teprve připravuje, slavnostní uvedení do provozu a představení vozu veřejnosti se bude konat 20.listopadu 2024 v 14:30 hod. před služebnou Městské policie Tábor na Žižkově náměstí.
Cesta k Tesle Y byla velmi dlouhá, je to opravdu dlouhý příběh, projekt mohl hned několikrát zkrachovat. Nakonec jsem však všem na různých rozhodovacích pozicích dokázal vysvětlit výhodnost vozu takových parametrů jaké má právě Tesla Y. Finální podporu vyjádřila svým jednomyslným hlasováním Rada města, za což děkuji. Rád bych zdůraznil, že i přes to, že jsem věděl, jaký vůz by byl pro nás vhodný, výběrové řízení bylo nastaveno na minimální parametry, kdy rozhodující byla cena. Výběru vozu předcházela komunikace s Ministerstvem životního prostředí ohledně dotace 300 tis.Kč a hlavně velmi důkladný průzkum trhu, které elektromobily si můžeme dovolit. Tesla Y mi vycházela v poměru cena / užitná hodnota pro naše účely jako nejlepší. Dokonce jsme přistoupili i k testovací jízdě s Teslou, kdy se např. veliteli MP Mgr. Svobodovi názorně demonstrovaly schopnosti a nejrůznější funkcionality vozu.
Dělal jste také porovnávací studii elektrických a spalovacích aut v provozu Městské policie Tábor. Jak tato studie dopadla?
Ano, tuto studii jsem skutečně prováděl, ve svém volném čase jsem sbíral a analyzoval data za řadu let. Jejich vyhodnocení bylo velmi časově náročné. Jedná se o analýzu TCO nákladů na 220 000km, tedy kompletních nákladů na vlastnictví dvou souběžně provozovaných vozů u Městské policie Tábor. Konkrétně se jedná o Škodu Octavia III TDI 110 kW a elektromobil KIA e-Niro 150kW. Ukázalo se, že jednoznačně výhodnější je elektromobil. Při použití v NONSTOP provozu na tísňové lince elektromobil uspoří přes 100 000,- Kč ročně oproti TDI.
Již předtím jste v provozu Městské policie používali elektromobil Kia e-Niro. Jaké zkušenosti s ním máte?
Zkušenosti máme velmi dobré i z toho důvodu nyní pořizujeme elektromobil další. V našem provozu se EV (elektromobil) ukázal jako nejvhodnější motorizací. Jak do spolehlivosti, tak ohledně celkových nákladů. Průměrnou jistotu dojezdu máme paradoxně vyšší u EV než TDI, je to z toho důvodu, že nabíjíme na parkovacím místě přímo před služebnou, kdežto s TDI se jezdí tankovat až před rezervou přes půlku města. Samozřejmě je nesrovnatelný i komfort služby, kdy u EV je daleko vyšší.
Pořizovací náklady Tesly byly cca 1,3 mil. Kč. Jak jste ji financovali?
Z rozpočtu Města Tábora, kdy 300 tis. Kč je dotace od Ministerstva životního prostředí, výzva Ekomobilita. Jedná se o cenu vozu bez příslušenství, to je však stejné jako u vozu se spalovacím motorem.
Pořízení elektromobilu je stále v cenově vyšší kategorii. Kdy jsou výhodnější než spalovací auta?
To je zajímavá otázka, odpověděl bych, že jsou výhodnější, když se s nimi bude prostě dostatečně dlouho jezdit. V našem případě máme u hlavního vozidla MP Tábor roční nájezd kolem 58 tis. km, vyšší investice se vám tedy velmi rychle vrátí. U nás si vozidla necháváme v rozmezí 200 až 250 tis. km. Důležitá je cenová hladina pořizovaného automobilu, kdy cenová parita, tedy cena vozů, je již kolem a přes 1 milion téměř shodná, ať už jde o vozidlo se spalovacím motorem nebo elektromobil. Bohužel na trhu zatím neexistují EV za velmi nízkou cenu, tam si musíme ještě nějakou dobu počkat. Tesla Y snese srovnání například se Škodou Kodiaq, kdy v provedení 4×4 s lepší výbavou jsou jejich nákupní ceny prakticky srovnatelné. Dotace pak dokonce zvýhodní elektromobil již od počátku.
Je výhodnější čistě elektromobil či plug-in hybrid? Zvažoval jste i variantu auta plug-in hybrid?
Ne, nezvažoval a toto řešení bych nedoporučoval. Prostě by vůz obsahoval mnoho komponent a nutnost např. dále vyměňovat motorový olej. Byli bychom doslova odkázáni na neustálé nabíjení kvůli několika desítkám km dojezdu. Nyní máme vyzkoušeno, že dojezd kolem 400 km nám vyhovuje a stejně tak tempo nabíjení. Jen poznamenám, že jsem s EV již od počátku v roce 2020 počítal na tísňovou linku do NONSTOP provozu, mnozí měli velké obavy, já technologii však věřil a ukázalo se, že můj odhad byl správný. Troufám si tvrdit, že v republice neexistuje EV v takovém provozu s takovým nájezdem.
Odstartovala se pořízením vaší Tesly éra elektromobilů u policie? Stanete se vlajkovou lodí celé flotily policejního sboru?
Pokud jde o Městskou policie Tábor, tak éra EV u nás začala již v roce 2020 pořízením KIA e-Niro, která se ve službě osvědčila. Tesla Y se nyní skutečně stane vlajkovou lodí naší skromné flotily. Doufám, že pořízení Tesly Y Městská Policie Tábor elektromobilitu zpopularizuje a hlavně donutí mnoho mých kolegů u IZS přemýšlet o obdobném nasazení EV a pak i inspiruje k jejich pořízení. Jsem připraven jim být nápomocen a již nyní se na mne řada kolegů obrací ohledně informací s provozováním EV pod „majáky“. Mohu těžit právě ze mnou zpracované TCO analýzy na 220 tis. km, vzdělání i ze zkušeností.
Původně jste elektrikář a ajťák. Jak vám tyto zkušenosti pomáhají při současné profesi v Městské policii?
Osobně bych řekl, že jsou velmi důležité. Možná trochu neskromně uvedu, že díky praxi a znalostem jsem se stal přibližně před 10-ti lety správce Městského kamerového dohledového systému. Podařilo se mi s jeho kvalitou opravdu pohnout a zároveň uspořit nemalé finanční prostředky, protože přímo dohlížím na realizaci zakázek. K elektromobilitě je to jen krůček, technologii jsem věřil, k problematice to chce přistupovat bez předsudků a je důležité znát její limity.
Máte také zkušenosti s podnikáním. V čem jste podnikal a co vám to dalo do současného profesního života?
Podnikal jsem v IT branži, dokázal jsem např. na zakázku stavět počítače, instalovat software, starat se o menší počítačovou síť, nebo řešit nejrůznější problémy uživatelů. Tyto zkušenosti teď dokážu zúročit při správě kamerového systému města. Není pro mne problém od šroubku postavit server pro tento systém, nainstalovat software, ten oživit a nastavit. S dodavateli tak mohu komunikovat spíše jako partner a ne jako zákazník, který bude znát jen základní užívání systému. Zároveň si to chce udržovat přehled tak, aby se volila ta nejvhodnější technika u které je dobrý poměr cena / výkon. Vše je velmi časově náročné.
Co vás přivedlo sloužit Městské policii? Co se vám za tu dobu povedlo?
Po pravdě to nebylo nějaké vysněné povolání, ale racionální úvaha, kdy jsem si řekl, že je na čase něco stabilního. Vzal jsem si příklad z kamaráda, s kterým jsem chodil do večerní školy kvůli maturitě, ten byl strážníkem, ale paradoxně povolání opustil právě v době, kdy jsem nastupoval. Také jsem chtěl svůj život prostě změnit, už mě nebavilo sedět jen za počítačem. Změna se podařila a mne začalo řemeslo strážníka ihned bavit. Pro mne to není represivní složka, ale hlavně pomáhající profese, říkám si, že je fajn v práci udělat alespoň jeden dobrý skutek denně. Často se na nás na tísňové lince obrací lidé s žádostí o pomoc, jejich požadavky jsou opravdu pestré, operátor musí mít všeobecný přehled a alespoň dokázat poradit na koho se mají se svým problémem obrátit. Mezi moje největší úspěchy patří modernizace a rozvoj kamerového systému města. Z jeho kvalit těží především PČR při vyšetřování nejrůznějších protiprávních činů, má velký dopad na objasněnost. Například loňská investice 2 mil. Kč, se defacto několikanásobně vrátila do 14 dnů, kdy se podařilo odhalit pachatele závažné majetkové trestné činnosti právě na nových kamerách. Další úspěchy jsou prosazení elektrického skútru v roce 2011, prosazení prvního elektromobilu KIA e-Niro u MP Tábor 1.července 2020 rovnou na tísňovou linku jako hlavního zásahového vozidla a teď Tesly Y. Chtěl bych vyzdvihnout, že je obrovský rozdíl právě v použití EV, u nás hlavní vozidlo funguje v NONSTOP režimu na tísňové lince, tedy mix hlídkové činnosti, plnění úkolů a vyřizování oznámení.
Splnil se vám sen pořízením Tesly či máte ještě další plány?
Ano, dalo by se to tak nazvat, splnil a asi bych před několika lety nevěřil tomu, že je možné, aby se to podařilo, stejně tak jako v roce 2020 pořízení prvního EV pro MP. Můj cíl je dostat elektromobilitu, nehledě na značku, do širšího povědomí u mých kolegů v republice, ať už jde o strážníky městských a obecních policií, nebo o PČR a ZZS. Prostě i u takových složek má elektromobil své místo, neříkám že hned a úplně všude, ale uplatnění najde už teď široké a jsme toho příkladem. Ohledně plánů je nasnadě další rozšíření kamerového systému. Dále bych chtěl své kolegy a veřejnost detailně informovat o provozování EV u nás a třeba jim pomoct s výběrem vhodného vozu, vše je však velmi časově náročné, přeci jen jsem na plný pracovní úvazek operátor tísňové linky, směnový velitel a např. správu kamerového systému zvládám za cenu četných přesčasů, nebo tak, že na rozdíl od ostatních prostě musím zvládat více věcí najednou, aktivity kolem elektromobility jsou také velmi zatěžující a časově náročné. K věci patří i komunikace směrem k médiím, veřejnosti, a proto si teď můžete číst tyto řádky. S EV se účastním i nejrůznějších akcí typu e-Salon, ElektroFest,… kde je šance oslovit širokou veřejnost. Samozřejmě musím stále myslet i na svoji rodinu, člověk nežije jen prací, i když může být důležitá, velké díky patří mojí manželce, která mne v mých aktivitách podporuje a stará se mnohdy sama o naše dva syny ve věku 3 a 5 let.
Děkuji za rozhovor.
Autor: Renáta Lucková
Foto: Renáta Lucková