e-news.cz - kurzy
Reklama

Michal Sičák: Výzkum a jeho aplikace nás posouvá ve vývoji diagnostiky a následné léčby neustále dál

23.05.2021, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Michal Sičák: Výzkum a jeho aplikace nás posouvá ve vývoji diagnostiky a následné léčby neustále dál

Původně věnoval lékařské profesi, a to především kardiologii a funkční diagnostice. Osud jej však postupně zavál do obchodní činnosti v medicíně. Vzhledem ke zkušenostem, získaných ve zdravotnictví, a znalostem moderních technologií a nejnovějších vědeckých postupů, se rozhodl tyto moderní terapie nabídnout českým pacientům.
Rozhovor s MICHALEM SIČÁKEM, majitelem Derma Medical Clinic s.r.o.
Původně jste se věnoval lékařské profesi, a to především kardiologii a funkční diagnostice. Chtěl jste být vždycky lékařem?
Ne, nechtěl. Jsou to už jenom vzpomínky, ale v dětství a v období dospívání jsem velice rád maloval. Věnoval jsem se mu velice intenzivně pod vedením několika učitelů a dokonce umělců, proto mým velkým snem bylo stát se výtvarníkem, neboli akademickým malířem. Vše se ale v mém pozdějším životě ubíralo jinou cestou.
Dnes se věnujete i obchodní činnosti v medicíně. Proč jste se pustil do podnikání?  
Odpověď je velice jednoduchá. V období, kdy jsem se stal lékařem, bylo finanční ohodnocení lékaře v tehdejším Československu výrazně pod finančním ohodnocením manuálně pracujícícho člověka. Nechci tím dehonestovat práci těchto lidí, ale lékař v té době po ukončení dlouhého studia, kdy pomalu začal uvažovat o rodině a svém zázemí, měl 3 krát až 4 krát nižší základní plat než dělník. Proto, pokud jsem chtěl žít na nějaké úrovni, musel jsem se začít věnovat i něčemu dalšímu, než jen medicíně.
V čem je podnikání v medicíně specifické od běžného podnikání? 
Těch faktorů, které odlišují podnikání v medicíně od podnikání v obchodní ale i jiné činnosti, je hodně. Například z velké části platebního vztahu jsou lékaři závislí na systému veřejného financování, neboli plateb od pojišťoven. Výkony jsou nastavovány v Sazebníku zdravotnických výkonů. Prostřednictvím úhradové vyhlášky vstupuje do tohoto vztahu i Ministerstvo zdravotnictví, atd. To znamená, že lékař je závislý na mnoha činitelích, které sám nemůže ovlivnit. A navíc, protože většina našeho obyvatelstva odvádí „zdravotní pojištění“, není ochotna platit za zdravotní výkony mimo uvedený systém. Proto lékař, který má ambulanci, ale nemá smlouvy se zdravotními pojišťovnami, to nemá jednoduché. Musí provádět činnost, která je něčím opravdu výjimečná a klienti musí mít o tento druh činnosti zájem. „Třešničkou na dortu“ je, pokud tuto činnost vykonává malý počet poskytovatelů. Rozhodování tedy není oproti jiným podnikatelským aktivitám jednoduché.
Úspěšně jste působil na manažerských pozicích farmaceutických společností v Čechách i v zahraničí například v Saúdské Arábii, USA nebo Ukrajině. Co vám tyto zkušenosti daly do vašeho podnikání?
Především víru sám v sebe! To znamená, že člověk, který si věří a nevzdává to ani v těch mezních situacích, které se zdají být neřešitelné, by to neměl vzdávat a snažit se najít řešení. Mám pár přátel v USA, kteří mě kdysi v minulosti učili: „Nejsou problémy. Jsou jenom výzvy a příležitosti. A my musíme přijít na řešení těch výzev a příležitostí!“
V roce 2005 jste založil svoji vlastní společnost,  která dodává moderní technologie na trh estetické medicíny a dermatologie v ČR a na Slovensku. Proč jste se při své převážně kardiologické praxi zaměřil právě na dermatologii?
To byla souhra životních náhod. V době, kdy jsem pracoval v zahraničí, jsem se víc a víc dostával od interní medicíny k dermatologii, včetně dermatologických produktů a přístrojů. Po návratu domů, jsem u dermatologie již zůstal. Jak obchodně, tak klinicky.
Jaké moderní technologie a nejnovější vědecké postupy a způsoby moderní terapie nabízíte svým pacientům?
Moderních technologií je celá řada. Dovolte mi vzpomenout hlavně excimerový laser, který je velice dobře znám už i v naší republice. Léčba tímto laserem je hrazená u diagnózy psoriáza plně ze zdravotního pojištění. Ale v poslední době roste význam například technologie Redustim na „odstraňování“ nitrobřišního tuku a zlepšování biochemických parametrů u metabolického syndromu. Dále bych vzpomenul mikrojehličkové pero Dermapen pro mlazování pleti a léčbu pajizévek, například po akné, nebo velice příjemnou estetickou technologii Hydrafacial. A mohli bychom pokračovat dál.
Od září 2013 realizujete svůj projekt sítě ambulancí Derma Medical Clinic na léčbu specifických onemocnění, jako je například psoriáza nebo vitiligo. Přinesl jste do ČR nový způsob terapie excimerovým laserem XTRAC. O co se přesně jedná a jak může tato terapie pacientům pomoci?
Excimerový laser patří mezi relativně nové formy ošetření. Je součástí UVB terapie, která se historicky stále více specializovala na využití úzkého pásma paprsků. Excimerový laser produkuje monochromatický světelný paprsek vlnové délky 308 nm. Tato vlnová délka se osvědčila především v léčbě psoriázy a vitiliga či leukodermy. Nově se však s úspěchem využívá i v léčbě atopické nebo seborrhoické dermatitidy, alopecie areaty, ale i těžkého akné. Excimerovým laserem lze výrazně zlepšit vzhled jizev a strií. Použití této vysoce specifické laserové fototerapie se bude nadále v dermatologické praxi zvyšovat, neboť narůstá počet fotosenzitivních dermatóz. Již nyní se těší zájmu světových dermatologů a rovněž je předmětem řady výzkumů.
A jak může tato technologie pomoci? U většiny pacientů dosahujeme zlepšení až devadesát procent. A to vše, na rozdíl od jiných léčebných metod, s minimem nežádoucích účinků.
Přinášíte nové způsoby léčby pacientům i za cenu toho, že některé z nich jsou stále předmětem výzkumu, jako například buněčná terapie. Ve svém projektu spolupracujete s Ústavem experimentální medicíny AV ČR. Jak důležitý je pro vás výzkum a aplikovaný výzkum?
Výzkum a jeho aplikace nás posouvá ve vývoji diagnostiky a následné léčby neustále dál. Stačí jenom zavzpomínat, jaké možnosti diagnostiky i terapie byly před nedávnou dobou. Aniž by musel být člověk odborníkem, tak vidí tu obrovskou změnu, která nastala v této oblasti  medicíny především za posledních dvacet až třicet let. O možnostech, které dnes medicína má, jsme v době když jsem já studoval medicínu a kdy v dermatologii platili hesla typu „nevíš li co dáti, dej kalium jodati“ (smích), se nám v mnoha případech ani nezdálo. Tím, že jsem v úzkém kontaktu s mými přáteli lékaři  u nás a v zahraničí, snažím se být ve středu dění a být informován o tom, co se kde děje. A pokud se podaří přispět i mými myšlenkami a mojí prací k progresi v tomto výzkumu, budu o to spokojenější.
Jaký je z vašeho lékařského hlediska názor na současnou koronavirovou pandemii?
Vyjadřování se k otázce koronaviru mi nepřísluší, protože nejsem epidemiolog ani virolog. Na tuto otázku jsou myslím ve světě i u nás daleko povolanější odborníci. Navíc, několik těchto odborníku znám osobně a mají moji plnou důvěru. Věřím, že vědí co dělají a co nám doporučují. Z pohledu lékaře, v tomto směru „neodborníka“ věřím, že lidstvo v historii již zažilo daleko horší epidemie a přežili jsme… Myslím, že tomu nebude tentokrát jinak.
Jste lékař a zároveň podnikatel. Jak z tohoto hlediska vidíte vládní opatření a postup v řešení současné pandemie? Jak byste ji řešil vy?
Víte, jak se říká, po válce je každý generál. Vyjadřovat se ex post k některým vládním opatřením mi nepřipadá úplně vhodné. A je pravda, že ani lékařská pospolitost není v otázkách vládních opatření jednotná. Skoro by se dalo říct, co lékař to názor. A aby toho nebylo málo, i někteří ministři současné vlády přiznávají, že se udělaly některé chyby a dnes by některé situace řešili jinak. Takže hodnotit, kdo co udělal špatně a jak bych to řešil já, není na místě. Spíš vyjádřím můj pohled podnikatele a určitou moji vizi. Již jsem uvedl, že v historii byly jiné a svými důsledky pro lidstvo daleko horší epidemie. Jako příklad si můžeme uvést ve středověku epidemii moru. Udává se v literatuře, že v jejím důsledku došlo ve světě k velkým společenským změnám, ale například i výrazné redukci počtu obyvatelstva, například v Evropě klesl počet obyvatel až o padesát proent. V důsledku následného velkého nedostatku pracovní síly bylo lidstvo nucené hledat cesty, jak zefektivnit svoji práci, jak zvýšit produkci s vynaložením co nejmenšího úsilí. Jednoduše řečeno, hledaly se nové cesty řešení problémů, nové technologie, atd. Myslím si, že i současná koronarovirová epidemie bude mít výrazný vliv na naši budoucnost. Například, urychlí se využití IT technologií v medicíně, ale i v běžném životě, zrychlí se robotizace, budou se hledat další a další nové technologie, jak „ulehčit a zpříjemnit“ život člověka. V tom si myslím, že pro podnikatele přicházejí nové výzvy, nové příležitosti.
Když lékař dostane pacienta v kritickém stavu, je základním lékařským pravidlem zabezpečit základní životní funkce. Je možné tento princip aplikovat také v případě podnikání, když se dostane do krize?
S tím se nedá nic jiného než souhlasit.
Jste velmi úspěšný podnikatel. Jak vnímáte úspěch a co pro vás znamená?    
Nedokážu posoudit, zda jsem úspěšný podnikatel. To hodnocení ponechám na jiných. Ale úspěch vnímám velice pozitivně. Jsem velice rád, když mám nějakou myšlenku, nějaký cíl a povede se mi ho zrealizovat a dosáhnout. Mám příjemný vnitřní pocit „uspokojení“, že i já jsem snad pomohl a přispěl společnosti malinkatým střípkem k tomu, abychom se měli všichni lépe, a aby lidstvo pokračovalo dál ve svém vývoji.
Foto: Poskytnuto Michalem Sičákem
Zdroj: Pavel Veselý


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama