Rozhovor s Martou Gellovou, spoluzakladatelkou, předsedkyní Rady a prezidentkou asociace EFPA ČR (Evropská asociace finančního poradenství).
Marta Gellová je spoluzakladatelka, předsedkyně Rady a prezidentka asociace EFPA ČR (Evropská asociace finančního poradenství). Pracovala jako vrcholová manažerka a odborná poradkyně v bankovním a pojišťovacím sektoru. 10 let byla členkou představenstva FECIF (Evropské federace finančních poradců). V roce 2010 spoluzaložila asociaci EFPA ČR (Evropská asociace finančního poradenství), kde působí jako předsedkyně Rady a prezidentka, a kterou zastupuje v představenstvu EFPA EU, kde již sedmým rokem zastává pozici místopředsedkyně. Byla členkou poradních orgánů českých vlád a působí v dozorčích radách několika společností.
„V EFPA se zaměřujeme na rozvoj a kompetence poradců, ne prodejců finančních produktů. Finanční poradce by proto dle mého názoru měl přemýšlet nad konkrétními situacemi a cíli svého klienta a nabízet tak dlouhodobé holistické řešení. Správný poradce je pro mne něco jako „finanční kouč“, který přemýšlí v souvislostech a vnímá jednotlivé finanční produkty jako mozaiku nástrojů pro klienta, které se vzájemně doplňují a vedou ke stanoveným cílům,“ říká Marta Gellová.
Jak se změnil svět finančních poradců od doby, kdy jste do tohoto světa vkročila?
Změnil se velmi. To, co bylo pro poradce před 15 lety velkou přidanou hodnotou, je dnes naprostou samozřejmostí. Vyvíjejí se nejen nároky na poradce, požadavky na odbornost, regulace, technologie a také množství různých, leckdy složitých finančních produktů. Hodně změnil i Covid, nejen v chování lidí a přístupu k technologiím, ale i v pohledu klientů na vlastní finanční rezervy, zajištění příjmů a investice. Spousty klientů zavnímaly příležitosti pro investice při poklesu trhů, atd..
Vaše asociace certifikuje finanční poradce. Proč jste k tomuto kroku přistoupili?
EFPA je uznávanou evropskou autoritou, která stanovuje profesní standardy finančního poradenství a plánování. Buduje důvěru veřejnosti, ovlivňuje chování držitelů certifikátů na trhu a vede tyto odborníky ke znalostem, dovednostem, celoživotnímu vzdělávání a etice.
Nejdříve jsme do ČR přivedli evropský kvalifikační standard, a s tím spojené certifikace EFA (Evropský finanční poradce) a EFP (Evropský finanční plánovač). Když přišly sektorové zkoušky ověřování odborné způsobilosti, tak to pro nás byla samozřejmost a získali jsme všechny potřebné akreditace ČNB tyto zkoušky poskytovat. Velmi jsme se angažovali i při tvorbě databáze testových otázek pro ČNB. Chtěli jsme tak využít našeho know-how nejen z ČR, ale i z dalších 11 zemí, kde EFPA působí. Úkolem EFPA je kultivovat služby finančních poradců, zvyšovat jejich kompetence a vytvářet uznávanou profesi finančního poradenství. Děláme to právě skrze profesní vzdělávání, odborné certifikace a sdílení dobré praxe našich členů.
Co certifikace poradcům nabízí?
Certifikace je dokladem profesní způsobilosti a úrovně odbornosti. Profesní tituly EFA a EFP, na rozdíl od akademických titulů, navíc podléhají povinnosti následného vzdělávání, což znamená že si poradce udržuje odbornost aktuální. Každý dobrý poradce chce být svými znalostmi a kompetencemi daleko před svými klienty. Pokud by se poradce nerozvíjel dál, tak o titul EFA může přijít. Certifikace tedy slouží jako ověření nadstandardních znalostí a také dlouhodobého rozvoje kompetencí poradce.
Kolik je dnes takových poradců s certifikací?
V EFPA ČR evidujeme kolem tisícovky poradců, kteří se rozhodli získat nadstandardní dobrovolnou certifikaci. Přibližně polovina jsou PFP – poradci finančního plánování, což je první úroveň odbornosti nad sektorovými zkouškami pro finanční poradce.
Pro mnohé lidi jsou finanční poradci nepřátelé. Jak se dá toto ve společnosti změnit?
Finanční poradci mají bohužel stále špatnou pověst a některé praktiky, zejména začínajících poradců, tento stereotyp často potvrzují. Budování renomé profese finančního poradenství pomohlo i zavedení povinných zkoušek a profesionalizace poradců. Z trhu tak díky přísnější regulaci a zvýšeným požadavkům na poradce zmizeli „part-time“ poradci a zůstali ti, kteří se své práci s klienty věnují naplno. Věřím, že naši certifikovaní poradci přispívají k budování důvěry klientů v poradce, a to je cesta, jak vnímání profese finančních poradců ve společnosti změnit.
Jak poradce vzděláváte?
Každý poradce úrovně PFP, EFA a EFP musí za rok absolvovat určitý počet hodin následného vzdělávání, aby mu byla certifikace obnovena, respektive, aby si udržel svoji odbornost aktuální. Umožňujeme do vzdělávání započítat i různé doplňkové aktivity jako besedy na školách pro děti a studenty v rámci soutěže Finanční gramotnost nebo publikace odborných článků či vzdělávání klientů prostřednictvím publikací na sociálních sítích. EFPA na svém portálu nabízí širokou řadu různých forem vzdělávání, ať už jsou to odborné workshopy, semináře, které pořádáme s dalšími partnery během roku nebo výroční členská konference, kterou jsme loni pořádali ve Španělském sále.
Jak si může klient ověřit, že mluví a jedná se skutečným finančním poradcem?
Každý finanční poradce musí mít oprávnění ke své činnosti, a to je dohledatelné v registru ČNB, která tato oprávnění uděluje. Pokud hledáte skutečně kvalitního poradce s titulem EFPA, tak jejich registr uvádíme na našem webu, kde jsou dohledatelné i všechny úrovně odbornosti, které získali. Také si zde klient dokážete vyfiltrovat poradce dle kraje nebo konkrétního jména.
Co si myslíte o regulacích trhu?
Regulace je věčné téma. Nová regulace většinou přichází v reakci na nějakou krizi, takže sice je zaváděna s cílem předejít určitým situacím, ale většinou s křížkem po funuse.
Evropa neustále chrlí nové direktivy a nařízení a naše Ministerstvo financí a ČNB mají tak plné ruce práce s implementací. Finanční trh je silně přeregulovaný, když se například podíváte na množství příloh a informačních materiálů k produktu třeba 15 let zpět a dnes, tak zjistíte, že se jejich množství několika set-násobně zvětšilo. Myslíte, že to přispívá k ochraně spotřebitele?
Na druhou stranu, jak jsem zmínila výše, rozumná regulace a zavedení pravidel tam, kde chybí, je na místě. Někdy i sami poradci volají po zvýšené regulaci, zejména v oblasti dohledu (respektive potrestání) nad nekalými praktikami některých poradců či firem, příkladmo z oblasti „junk bondů“.
Může v budoucnu nahradit finanční poradce umělá inteligence?
Umělá inteligence je téma, kterým se teď zabývá celý svět a finanční trh nevyjímaje. Před pár lety se mluvilo o „Robo advice“ a poradci z těchto nástrojů měli strach. Už tenkrát se někteří báli, že je technologie nahradí. Dnes tyto srovnávače, kalkulačky a další aplikace běžně využívají a přijdou jim přirozené. Myslím si, že s AI to bude obdobné. Je potřeba se zaměřit na přínosy a ty pak ve své práci vesele využívat. Osobní přístup dobrého poradce bude vždy potřeba. Finanční poradenství je do jisté míry „vztahové“ a bez živého člověka se neobejde.
Jaký je pro vás správný finanční poradce?
V EFPA se zaměřujeme na rozvoj a kompetence poradců, ne prodejců finančních produktů. Finanční poradce by proto dle mého názoru měl přemýšlet nad konkrétními situacemi a cíli svého klienta a nabízet tak dlouhodobé holistické řešení. Správný poradce je pro mne něco jako „finanční kouč“, který přemýšlí v souvislostech a vnímá jednotlivé finanční produkty jako mozaiku nástrojů pro klienta, které se vzájemně doplňují a vedou ke stanoveným cílům.
Jaký bude finanční trh budoucnosti?
Takový, jaký si jej poradci se svými klienty vybudují. (smích)
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Martou Gellovou
Autor: Renáta Lucková