Obaly měly vždy zásadní vliv na rozhodování zákazníků. Jejich funkce sehrává důležitou roli v místě prodeje i v rámci celého dodavatelského řetězce. Jejich dokonalé obaly přispějí k tomu, aby se zákazníci rozhodli právě pro ty správné výrobky. Marná sláva – obal prostě prodává.
Rozhovor s LIBOREM MILOŠEVSKÝM, jednatelem společnosti Cardbox Packaging s.r.o.
Vzpomínáte na své začátky s firmou? Jak vznikl nápad založit firmu?
Naše zádveřická společnost vznikla díky iniciativě rakouských investorů. Byl zde totiž zajímavý potenciál pro odbyt u jednoho z joint-venture partnerů, a to byl úplný základ pro náš vznik. Já osobně jsem v Cardboxu začínal na pozici vedoucího výroby se zkušenostmi s vedením lidí a řízením výrobních procesů, ovšem z úplně jiného oboru. Až postupem času jsem se díky nasbíraným zkušenostem dostal až k funkci jednatele.
Vyrábíte obaly, které jsou recyklovatelné a biologicky rozložitelné produkty. Co si pod tím můžeme představit?
Obal, který je recyklovatelný díky třídění, dále vstupuje do cirkulární ekonomiky a materiál je znovu použit na jiný výrobek. Naopak biologicky rozložitelný je takový obal, který je v určitém časovém intervalu schopenanaerobního nebo aerobního rozkladu, aniž by ovlivnil životní prostředí. To vše samozřejmě podléhá testování.
V čem jsou vaše produkty ojedinělé?
Naše odvětví má výhodu především v tom, že některé věci se zkrátka bez obalu prodávat nedají, a to především potraviny, které jsou v popředí našeho zájmu. Výhodou je nám také to, že obalový průmysl aktuálně prochází obdobím, kdy se firmy primárně zaměřují na to, aby jejich výrobky včetně obalů byly co nejšetrnější k přírodě. A jak je známo, papír je z obnovitelných a navíc udržitelně hospodařených zdrojů se zaměřením na jeho recyklovatelnost/kompostovatelnost.
Dbáte na ekologii i při samotné výrobě?
Ano. Jednak se v Cardboxu neustále snažíme inovovat naše výrobní zařízení tak, aby docházelo k co nejnižší spotřebě vody, chemikálií či energií, a jednak výzkum a vývoj zaměřujeme na to, aby byly naše obalové produkty vyrobeny s co největším respektem k udržitelnosti. Jsme certifikovaní dle ECO Vadis standardu, BRC-IOP, FDA pro americký trh a samozřejmě používáme FSC materiály.
O udržitelnosti obalu se však nerozhoduje při jeho spotřebě, ale už při jeho vývoji. Proto při navrhování našich výrobků zohledňujeme, kolik odpadu při jeho výrobě vyprodukujeme, jak bude možné obal recyklovat, zda bude kompostovatelný atp.
Ovlivňují obaly a obalová technika také podstatu samotných produktů, ve kterých je pak produkt zabalen? Tedy základní výrobu produktů či pěstování rostlin a zemědělských plodin?
Má-li to vliv na výrobu samotných produktů, není mi to známo. Obaly jsou vždy vyráběny především tak, aby neměly žádný vliv na kvalitu produktu, který chrání.
V roce 2019 jste otevřeli pobočku v USA. Jak se vám podařilo prosadit na americký trh?
Díky našim dlouholetým partnerům z Greiner Packaging je pro nás výhodné postavit firmu blízko nich, jelikož jsou našimi největšími odběrateli v Česku, i ve světě. Na tomto principu fungujeme zde v České republice, tudíž jsme ho zavedli i v USA.
Hovoří se o tom, že Evropa je ekologičtější než USA? Je to pravda? A co třeba Asie či Austrálie?
Co se týče našeho obalářského průmyslu, je to skutečně tak. Bohužel je pravda, že tak malý kontinent jako Evropa je nejzodpovědnější na světě. Můžou za to hlavně vládní regulace, kterými jsou pak společnosti povinny se řídit, ale i nákupní chování spotřebitelů. Evropa má nejrůznější standardy a požadavky na obaly co se životního prostřední týče. Oproti tomu v USA dbají hlavně na jejich základní ochrannou funkci a velmi se soustředí na bezpečnost pro spotřebitele, a to jak z hlediska výrobku, tak výrobního procesu.
Plnění těchto nařízení a snaha o cirkulární ekonomiku něco stojí. Jsem však přesvědčen, že ve výsledku to může pro Evropu znamenat značnou konkurenční výhodu do budoucna.
Ovlivnila vaši firmu nějak významně koronavirová epidemie?
Lze říct, že to ovlivnilo naši dceřinou společnost v USA. Popravdě, čekali jsme lepší začátek. Nicméně očekáváme, že i přes pomalejší start by z toho neměly vzejít větší komplikace. Oproti tomu my v Zádveřicích i sesterské společnosti v Rakousku si skutečně nemůžeme stěžovat, jelikož spotřeba obalových materiálů během pandemie vzrostla.
Vaše firma byla oficiálně vyhlášena vítězem v soutěži Obal roku za rok 2020 v kategorii Potraviny. Za co jste obdrželi tuto cenu a co pro vás znamená?
Cenu jsme obdrželi od Obalového institutu Syba za naši celokartonovou lžičku. Letos začne platit v EU zákaz distribuce jednorázových plastových příborů, tudíž jsme se s naším partnerem Greiner Packaging odhodlali k vývoji alternativy, který začala vznikat již od r. 2019. Nejrůznější mléčné a hotové pokrmy tak mohou být i nadále prodávány spotřebitelům včetně lžičky, což je obzvláště pohodlné, když například cestujete.
Jaké jsou současné trendy v obalech a obalovém průmyslu? Mají zákazníci v různých částech světa odlišné požadavky?
Na evropském trhu vidíme několik zásadních vlivů. V prvé řadě je to udržitelnost, ve které si troufám tvrdit, že rozhodně nezahálíme. Tyto požadavky na výrobce obalů kladou nejen naši zákazníci, ale i samotní spotřebitelé.
Druhým trendem, který vidíme, je dramatický růst požadavků na kvalitu produktů. V našem závodě v Zádveřicích vyrobíme za rok 2021 přibližně 1,2 miliardy obalů. V dnešní době však není výjimkou, že nám zákazník reklamuje ze zakázky pět či deset kusů.
Bezpečnost obalu je třetím trendem, a zároveň kritickým faktorem, který je potřeba zmínit. Zde se bavíme především o tom, aby obal potravinu žádným způsobem nemohl ovlivnit, ohrozit, aby nedošlo k záměně jednoho obalu za jiný, aby na něm byly všechny ze zákona požadované informace řádně čitelné atp.
I tlak na snižování cen je významným trendem, který sledujeme. Přes všechny výše zmíněné změny na trhu, které kladou na výrobce stále vyšší nároky, i přes růst cen základních materiálů (papír, barvy, laky…), zákazníci nepředpokládají navyšování cen papírových obalů, ale právě naopak.
Exportujete do celého světa. Kde všude? Kde jsou zákazníci nejnáročnější?
Naši zákazníci jsou primárně z Evropy a Severní Ameriky. Můžeme prozradit, že nejnáročnější zákazníky máme zřejmě ve Švýcarsku, asi proto jsou právě oni na špičce zodpovědného chování vůči životnímu prostředí.
Setkáváte se také s různými požadavky klientů. Jaký byl nejkurioznější požadavek klienta?
Zpočátku nám přišlo kuriózní vše, co vybočuje z běžného obalového sortimentu. Dokonce i naše dnes již oceněná papírová lžička. „Balíme vaše sny.“ To je naše poslání. To znamená, že jakkoliv je požadavek našeho zákazníka kuriózní, je na nás, abychom ho dokázali vyplnit. Bez ohledu na to, jak komické či nesmyslné nám to může zprvu připadat.
Má váš obor budoucnost? Jak vy si představujete prodej a obalový průmysl budoucnosti?
Do budoucna je jisté jen to, že obaly budou potřeba i nadále, a že i nadále bude snaha o absolutní cirkulární ekonomiku. Některé věci se zkrátka bez obalu prodávat nedají, a do té kategorie spadá i většina potravin. Již nyní jsme na počátku boomu tzv. chytrých obalů, které vám nejen řeknou, zda jej uložit do většího chladu, ale mohly by se i spárovat s lednicí a připomenout se, že dochází mléko či přinejmenším sdělit, jak se má obal dále zlikvidovat. Dokážu si také představit, že by byly obaly vyráběny z čistě biodegradabilních materiálů či jako znovupoužitelné obaly. Možnosti jsou zde široké.
Děkuji za rozhovor.
Foto: poskytnuto Liborem Miloševským
Zdroj: Renáta Lucková
Libor Miloševský: Do budoucna je jisté jen to, že obaly budou potřeba i nadále
09.04.2021, Autor: Renáta Lucková