e-news.cz - kurzy
Reklama

Leopold König: Motivuje mě to, aby se lidi smáli a vytvořili si sami svůj život a svoji realitu a nebyli oběťmi okolního světa

05.08.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Leopold König: Motivuje mě to, aby se lidi smáli a vytvořili si sami svůj život a svoji realitu a nebyli oběťmi okolního světa

Největší cyklistický závod na českých silnicích odstartoval již 5.srpna. Letošní již třináctý cyklistický etapový závod první kategorie UCI startuje poprvé pod názvem SAZKA Tour s titulárním partnerem SAZKA a.s..  Pojede se ve čtyřech krajích od 5. do 8.8.2021. Jeho ředitelem je již druhým rokem velká osobnost české a světové cyklistiky Leopold König.


Rozhovor s LEOPOLDEM KÖNIGEM, vrcholovým cyklistou a ředitelem největšího cyklistického závodu v ČR Sazka Tour.
Již druhým rokem jste ředitelem největšího cyklistického závodu na českých silnicích, letos po prvé pod názvem SAZKA Tour. Sám jste Czech Tour vyhrál dvakrát v letech 2010 a 2013. Máte tak srovnání jednak z pozice závodníka a jednak z pozice ředitele závodu. Jak jste tento závod vnímal tehdy a jak ho vnímáte nyní z pozice ředitele závodu? 
Tento závod se dost posunul od doby, kdy jsem ho vyhrál. Dnes se díváme na úplně jiný závod, protože je ještě o kategorii výš a po té profesionální stránce je s lety zkušeností o několik tříd daleko více propracován. A celé to zabezpečuje opravdu zkušený a profesionální tým. Již to také není věková kategorie, ale jedničková.
Vůbec se to nedá srovnávat z pohledu cyklisty závodníka a ředitele závodu. Ty funkce jsou na tolik odlišné, že to opravdu nemohu srovnat. Jako závodník to vidíte z úplně jiného úhlu, řešíte úplně jiné věci. V podstatě jako ředitel je to ještě mnohem větší stres, protože jako závodník se zaměřujete pouze na etapu a nic vás nezajímá, jste v takové bublině jako v bavlnce, ten tým vám dává všechno. A jako ředitel závodu je vše na vás. I přesto, že máte tým k ruce, musíte dál fungovat.
Letošní trasa SAZKA Tour bude 671,5 kilometrů dlouhá s převýšením 9925 metrů a je situována do regionů Olomouckého, Moravskoslezského, Pardubického a Zlínského kraje. Jak budou probíhat jednotlivé etapy?
Pojedou se čtyři etapy. První etapa dlouhá 150,8 kilometrů startuje ve čtvrtek 5.srpna v Prostějově a končí v Uničově. V pátek se jede 203,4 kilometrů z Olomouce až na Pustevny. Sobotní třetí etapa z Moravské Třebové na Dlouhé stráně měří 143,2 kilometrů a závěrečná etapa začínající v Šumperku finišuje v neděli navečer ve Šternberku je dlouhá 174,1 kilometrů.
Jaká bude účast na letošním SAZKA Tour? Kdo se letošního závodu zúčastní?
Na SAZKA Tour mělo startovat maximálně dvacet sedmičlenných týmů, které dle rankingu UCI a aktuální formy vybral management závodu. Celkem bylo ve startovní listině kolem 140 jezdců, nejlepších vybraných světových a českých profesionálních cyklistických družstev z World týmů, Pro Continentálních týmů. Z WorldTour týmů se zcela jistě představí Intermarché – Wanty – Gobert Matériaux a Team BikeExchange.
Svým profilem letošní závod SAZKA Tour patří k těm hodně náročným závodům, v nichž mají šanci uspět jen ti opravdu nejlépe připravení jezdci. V čem je tento závod tak náročný? 
Myslím si, že dvakrát výjezd na kopec na Pustevnách a na Dlouhých stráních mluví za vše. Jsou to úseky opravdu až světového parametru a závod opravdu ztěžují. Je to taková výsada našeho závodu.
Snažíme se na to nalákat ty nejlepší týmy na světě a myslím, že na to zatím docela slyší, protože čím těžší ten závod je, tím lepší je potom příprava na ostatní závody. Spousta závodníků to bere také jako přípravu například pro závod Vuelta ve Španělsku. Určitě skladba týmů a těžkosti závodu nám spíše pomáhají.
Část letošního závodu SAZKA Tour jedete i přes Slovensko. Jak bylo těžké zajistit tento úsek na slovenské straně?
Právě kvůli Slovensku spolupracujeme i se slovenskou policií. Se vším nám pomohli. Musím říci, že ze slovenské strany bylo vše profesionální a v relativní pohodě.
Tím je i moje omluva, že musíme kvůli závodu uzavřít poměrně frekventovanou část silnice na Bumbálku.
Jaký je průměrný věk závodníků? A nejmladší a nejstarší věk závodníka?
Jedna z kategorií je sice do 23 let, ale závod je pro všechny věkové kategorie. Co jsem zatím viděl na startovní listině, letošnímu nejstaršímu závodníkovi je asi 35 let a nejmladší je pod 20 let.
Organizátoři letos také slibují výjimečný sportovní zážitek, i velice zajímavý doprovodný program, napojený na nového titulárního partnera – společnost SAZKA. Na co se mohou fanoušci a diváci těšit?
V průběhu etapy máme, stejně tak jako je tomu ve všech závodech na světě, alegorické vozy a alegorický doprovod, které jedou vždy před etapou a sponzoři závodu rozhazují mezi diváky různé předměty, pamětní předměty atd. Po každé v cílovém městě je malý program přímo ze strany naší či ze strany společnosti SAZKA a.s. Dokonce je tam i charitativní část, kdy společnost SAZKA a.s. zakoupila a předá sedm kol místnímu dětskému domovu stejně jako tomu bylo na Závodě míru do 23 let v Jeseníku.
Poznamenala covidová epidemie i vrcholovou cyklistiku?  
Ano, poznamenala stejně jako vše ostatní. Musely se změnit skladby a program závodů Mezinárodní cyklistické unie. My jsme s tím měli větší problémy loni, kdy jsme museli úplně změnit termín závodu. Letos nás spíš ovlivnila olympiáda, protože termín závodu máme podobný jako loni, ale je to v termínu v jakém jsme chtěli.
A co se týká letošního závodu, už teď máme jeden tým z Polska, který se odhlásil kvůli covidové situaci, protože měli nakažené v týmu a nemohou přijet. Jinak musím říci, že se nám to naštěstí vyhýbá. Zatím všichni dojeli v pořádku a na start se dostavilo 17 týmů.
Jak vidíte naše týmy, jak si povedou?
My kromě naší reprezentace, která nepojede, máme nejlepší český tým Elkov Author, který má hodně silnou sestavu. Bohužel jim bude chybět Michal Schlegel, který po infekci při cestě na olympiádu nemůže cestovat a je dva týdny v karanténě v Tokiu.  Další ze slavných favoritů bude Jan Hirt ze stáje Intermarché, a určitě můžeme zmínit i Mathiase Vacka z týmu Gazprom, který je prvním rokem závodníkem v mužské kategorii, velmi mladý, ale velmi talentovaný závodník. Určitě máme i další česká jména, na které se diváci mohou určitě těšit, jako třeba Michael Kukrle z týmu Elkov Author, který jel nedávno olympiádu, a další.
Jak těžké je v současnosti najít sponzory a partnery závodu?
To je alfa omega pořádání veškerých sportovních akcí. Bez partnera se nemůžete hnout z místa a je to nejtěžší věc, zvláště v současné době. Sport je dnes v mnoha oblastech velmi osekaný, i co se týká divácké podpory a divácké kulisy. Cyklistika není omezena téměř vůbec, protože se vše odehrává ve veřejném prostranství na čerstvém vzduchu. Není žádné omezení, kolik lidí může přijít třeba na Dlouhé stráně či na Pustevny. Je to tedy stále sponzorsky atraktivní, protože nehrozí, že vám zavřou stadion, není tam žádné omezení, co se týká počtu diváků.
Jako jediný Čech jste vybojoval umístění v elitní desítce na všech třech nejvýznamnějších etapových závodech světa. Na Giru d’Italia 2015 jste skončil šestý, na Tour de France 2014 sedmý a na Vueltě 2013 devátý. V letech 2015 až 2016 jste jezdil za elitní tým Sky, nynější Ineos.  Co pro vás tato ocenění znamenají?
Pro mne znamená sportovní výsledek, na který mohu sám o sobě být hrdý. To se nikomu zatím z ČR nepovedlo. Já jsem si to po každé dával za cíl a jsem opravdu rád, že se mi to povedlo.
Jak jste se dostal k vrcholové cyklistice? Co či kdo byl vaším vzorem?
Jako 14-letý kluk jsem přešel z hokeje. Vzorem mi byl Lance Armstrong, který byl později obviněný z dopingu. Ta situace byla tenkrát o dost složitější než se zdálo. A přesto, že doping byl tenkrát hodně přítomen v cyklistice, dokázal 7x vyhrát Tour de France, což se asi už nikdy nikomu nepodaří. Takže pro mne to byla ikona cyklistického sportu.
Co vás osobně v životě i ve sportu motivuje?
Motivuje mě to, nechci aby to znělo filozoficky, ale aby nejen já, ale i lidi kolem mne si užívali přítomnost. Dnes už mě nemotivují nějaké výsledky, ale motivuje mě to, aby se lidi smáli a vytvořili si sami svůj život a svoji realitu a nebyli oběťmi okolního světa.
Jaké další plány máte v rozvoji SAZKA Tour v příštích letech?
Chceme se posouvat dál. Momentálně je závod SAZKA Tour v kategorii tzv. první, chceme se v dalších letech dostat do kategorie Hors Catégorie a také i do těch nejvyšších Vuelta závodů či po bok okolo Švýcarska a okolo Polska – Critérium du Dauphiné jakožto generálka na Tour de France. A tento cíl máme teď v hlavách všichni.
Foto 1 + Zdroj: Renáta Lucková
Foto 2: Markéta Navrátilová


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama