Apogeo
Reklama

Již dnes víme, že patnáct procent hotelů v Praze letos neotevře

08.06.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Již dnes víme, že patnáct procent hotelů v Praze letos neotevře

Díky svým manažerským schopnostem, píli a především svou velkou houževnatostí se zapsal nesmazatelným písmem do českého hotelnictví. Během 22 let vybudoval největší hotelový řetězec v České republice, který se stal zárukou vysoké kvality především individuálního a profesionálního přístupu ke klientům. 
Rozhovor s VILIAMEM SIVEKEM, předsedou Fóra cestovního ruchu a poradce ministryně pro místní rozvoj
Cestovní ruch a hotelnictví jsou zvláště citlivé na vývoj ve světě i u nás. Zažil jste podobnou krizi v hotelnictví za dobu, co podnikáte v tomto oboru? 
Podnikám více než 30 let, a tak bezprecedentní situaci jsem ve svém oboru nikdy nezažil. Vždy, když jsme se dostali do krizové situace, ať již to byl SARS, výbuchy sopek, teroristické útoky a povodně, tak jsme vždy věděli, že za pár týdnů se situace zlepší. Celosvětové vypnutí cestovního ruchu ze dne na den nezažil v naši zemi žádný podnikatel.
Jak velký je dosavadní dopad epidemiologických opatření na cestovní ruch?
Cestovní ruch je iniciačním a průřezovým odvětvím, které významnou měrou podporuje místní ekonomiky. Málokdo si uvědomuje, jaký přínos má cestovní ruch pro naši zemi. Například to, že tvoří tři procenta HDP a včetně multiplikačních efektů na HDP je to šest procent, tedy podstatně více, než celé Ministerstvo zemědělství, lesnictví a vodního hospodářství. Málokdo ví, že společně s navázanými odvětvími má významný podíl lidské práce a díky multiplikaci zaměstnává více než sedm procent ekonomicky aktivních osob. Propad v letošním roce o více než 50 procent znamená v reálných číslech ztrátu tržeb v hodnotě 157 miliard korun. Pro veřejné rozpočty to znamená, v porovnání s rokem 2019, ztrátu nejméně 70 miliard korun, přičemž nejsou započteny výdaje státu spojené s možným zánikem až 200 tisíc pracovních míst.
Máte srovnání, jak si na tom stojí v současnosti hotelnictví a cestovní ruch v Evropě a ve světě v zemích, které byly zasaženy také protikoronavirovými opatřeními?
Obdobně jako my. Je to celosvětový problém, který se liší pouze podporou, jak daný stát hoteliérům pomáhá.
Jak se podle vašeho názoru bude situace vyvíjet nadále?
Postupně dojde k otevření hranic s okolními státy a zvítězí odvěká touha cestovat. Přesto návrat do doby před pandemií bude v našem oboru trvat nejméně dva roky. Cizinci v naší zemi neprospí 27 milionů nocí, nenavštíví památky, muzea a restaurace. Naděje, že Češi nahradí cestování po vlastní zemi, vyvracejí poslední analýzy. To by musel každý čerpat osm týdnů dovolené ročně a navíc v rodinných rozpočtech vyšetřit na cestování nejméně 25 tisíc korun. Již dnes víme, že se patnáct procent hotelů v Praze letos neotevře, a že řada z nich propustila většinu svých pracovníků.
Letošní dovolená bude převážně probíhat v ČR. Budou se muset změnit podle vás i cestovní kanceláře?
Opět se vracím k odvěké touze lidí cestovat a jsem přesvědčen, že tato touha zvítězí nad strachem, že se v dané destinaci mohu nakazit virem. Ostatně o tom již svědčí otevření volného cestování do Chorvatska a na Slovensko. Cestovní kanceláře a cestovní agentury jsou ve stejně složité situaci, jako ostatní poskytovatelé služeb v cestovním ruchu. Nicméně jsou připraveny nabízet dostupné destinace, a to na základě vládou schváleného tzv. semaforu. Řada z nich promptně zareagovala na vzniklou situaci a nabízí již nyní širší nabídku tuzemských pobytů, a to včetně doprovodných programů.
Jste majitelem hotelového řetězce. Kolik máte hotelů a kolik jich v současnosti provozujete? Jaká je v současnosti jejich obsazenost? A jakou očekáváte v létě?
Podnikám v Praze a mám pět hotelů. Celý řetězec hotelů je za přísných hygienických opatření již otevřen s dosavadní obsazeností sedmi procent. V době, kdy jsme museli hotely zavřít, jsme připravili velkou marketingovou kampaň a věřím, že k nám budou cestovat Češi ze všech koutů naší republiky. Hodně jsme do všech hotelů v loňském roce investovali a z hlediska luxusního pobytu se nemusíme za nic stydět. Došlo k prudkému snížení a úpravě cen, které jsou přizpůsobeny současné situaci, a tak pokoje pro hosty prodáváme v rozmezí 990 – 1260 korun s plnou řadou benefitů. Například až s 40tiprocentní slevou na dopravu vlakem RegioJet, 50 procent sleva na plavby po Vltavě a řadou dalších benefitů, které náš host dostane. Spoléháme na to, že Čechy přiláká poznat své hlavní město bez front, cizinců a za pro ně přitažlivé ceny.
Dají se nějak odhadnout ztráty vaší hotelové sítě na tržbách? Čekají vás i jiné ztráty?
Předpokládáme ztrátu v tržbách přes 100 miliónů korun.
Má situace dopad na zaměstnance z hotelů? Čeká se velké propouštění? Budete své zaměstnance propouštět?
Již mnohokrát jsem se vyjádřil, že udělám vše proto, abych nemusel propustit ani jednoho pracovníka. Uvědomuji si, že většina z nich jde se mnou více než několik desetiletí, a já je považuji za svou druhou rodinu a nemohu je poslat postavit se před bránu pracovního úřadu.
Jaké řešení byste zvolil v této situaci vy?
Kdybych byl stát, jako že nejsem, podpořil bych daleko rychleji nízkopříjmové skupiny obyvatel, a co se týká mého podnikání, tak bych volil stejný postup, jaký jsem při vypnutí cestovního ruchu volil.
Je ještě něco, co by mohlo hotelů, restauracím a cestovním kancelářím v této nelehké době pomoci?
Stimulační program pro podporu domácího cestovního ruchu formou státního příspěvku ve výši pěti tisíc korun na dovolenou po Česku pro významnou část obyvatelstva. Výrazné posílení rozpočtu státní agentury CzechTourism za účelem realizace marketingové podpory domácího cestovního ruchu a v druhé polovině roku také zahraničního příjezdového cestovního ruchu. Je i nezbytné, aby stát podpořil nejvíce postižené regiony a segmenty cestovního ruchu, a připravil koncepci dlouhodobé konkurenceschopnosti a Zákon o cestovním ruchu, tak jak je tomu v okolních zemích.
Jak vidíte poukazy na letošní dovolenou pro zaměstnance? Využijí je také vaši zaměstnanci? Budou je moci využít i malí podnikatelé a živnostníci?
O voucherech se stále jedná. MMR společně s týmem expertů o nich diskutuje a stále není nic na stole. Z těchto důvodů, tedy nemohu odpovědět, zda by je čerpali moji spolupracovníci.
Kdy podle vás bude možné po Evropě i do světa znovu cestovat?
První uvolnění hranic nastane 15. června a Evropa se tak otevře k cestování. To jsou zejména letní destinace pro Čechy, kteří zamíří na dovolenou k moři nebo do hor. Incoming z těchto zemí není v létě závratný, a nikdo prozatím netuší, kdy dojde k otevření tzv. třetích, tedy mimoevropských zemí. Věřím však, že se postupně situace zlepší, a že i u nás v závěru roku přivítáme například i americké turisty.
Za jak dlouho se může cestovní ruch zmátořit? Co je k tomu potřeba?
Jak jsem již odpověděl. Podle mne to bude až v roce 2022, a záleží nejen na podpoře státu, ale i na všech podnikatelích, jak vysoká bude úroveň jejich služeb, tak aby byl host spokojen, a vracel se do míst, kde mu bylo dobře.
Jak prožijete letošní dovolenou vy?
O dovolené, s ohledem na zodpovědnost, kterou mám ke svým spolupracovníkům, nepřemýšlím.
Děkuji za rozhovor.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama