e-news.cz - kurzy
Reklama

Jiří Zima: Provozovat kamenné obchody bude dnes dost složité

01.03.2025, Autor: Renáta Lucková

3 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 5
Jiří Zima: Provozovat kamenné obchody bude dnes dost složité

Rozhovor s Jiřím Zimou, spoluzakladatelem startupů Niceboy s.r.o a Furiosa s.r.o.

Jiří Zima je spoluzakladatel startupů Niceboy s.r.o a Furiosa s.r.o. Firma je český výrobce elektroniky, který se tržbami nedávno přehoupnul přes půl miliardy korun. Vyrábí a prodává sluchátka, chytré hodinky, příslušenství pro gaming, ale i malou bílou elektroniku do domácností jako robotické vysavače. Druhá firma vyrábí šperky.

„E-commerce meziročně stále roste, takže bych řekl, že se daří. Otázka je ale komu. Do budoucna se podle mne budou dost zásadně rozevírat nůžky, na jedné straně tady budou levná tržiště a na druhé straně e-shopy, které mají silnou značku a nějakou přidanou hodnotu. Menší a střední e-shopy s nikterak zajímavým a rozpoznatelným brandem, bez unikátních produktů a bez focusu na nějaký konkrétní zákaznický segment, to budou mít podle mne dost těžké a spousta z nich skončí,“ říká Jiří Zima.

Jak se staví startup z nuly na půlmiliardy za osm let? 

To je otázka za milion… (smích) Je potřeba, aby se toho sešlo víc, jednak umět vycítit příležitost, dělat kontinuálně dobrá rozhodnutí a zároveň na tom prostě a jednoduše máknout. V konkrétnější rovině, je potřeba dobře nastavit business model, na jeho základě tvořit každý rok ucelený komerční plán (obchodní, produktový a marketingový), být ochoten investovat do reklamy a zároveň hledat každý rok cestu pro růst. 

Co jste na začátku věděli s kolegou o podnikání?

Niceboy pro nás nebylo první seznámení s podnikáním. Už jsme za sebou měli X let v byznysu, takže si myslím, že jsme při jeho budování nijak zásadně netápali. Samozřejmě, že se člověk v každém novém projektu učí principy a fungování toho nového odvětví, když se do toho člověk ale pořádně ponoří, relativně rychle se zorientuje. 

Jaké byly vaše začátky. Byla někdy doba, kdy jste to chtěli vzdát?

Nám to docela pěkně škálovalo v kladných číslech hned od začátku, takže si nevzpomínám na nějaké takovéhle zásadní krize… Těžké momenty jsme ale samozřejmě měli. Skoro každý rok přišla nějaká jobovka. Jednou velká vratka po Vánocích od velkého odběratele, jindy špatně vyměřené clo a doplatek zpětně za rok a půl, nebo výrazně červená čísla v roce 2021. To byly situace, které vyžadovaly se z toho nezhroutit, přijmout to, napnout síly a udělat maximum pro zmírnění negativního dopadu každé téhle jobovky a přenastavit firmu na koexistenci s touhle novou vzniklou situací. Většina problému má řešení, u těch větších problémů to řešení akorát víc “bolí”… (Smích)

Jak se vybírá sortiment pro úspěšný startup? Je to důležité?

To je hodně obecně položená otázka…  Všechno musí hrát se vším. Úspěšný projekt by primárně měl vědět pro koho je a čím je (jaký má positioning). Už tyhle dvě fundamentální otázky by měly být v perfektním souladu. Pak by tomu měly být přizpůsobené i další věci: jaké produkty firma prodává, kolik stojí, kde je prodává, jak firma působí vizuálně, jaký má tone of voice a tak dále… 

Jak vypadá samotný sortiment, je samozřejmě také velmi důležité. Značka sice nemusí prodávat ty nejunikátnější věci na světě, když je umí unikátně a zajímavě odkomunikovat, ale samotný produkt musí mít každopádně dobře nastavený poměr cena / kvalita, pokud má být úspěšný.

Jakou roli v rozvoji firmy hrají správná data?  

Jestli se ptáte na výzkum trhu a jiný sofistikovaný data mining před spuštěním projektu, tak na ty osobně moc nehraju, dám spíš na intuici, poradím se s lidmi, jejichž názoru si vážím a udělám si nějakou běžnou rešerši “od stolu”.

Proč jste se rozhodli rozjíždět novou firmu, navíc se zcela odlišném sortimentu?

Po odchodu z vedení Niceboy, jsme se s parťákem Danem rozhodli, že se budeme věnovat andělskému investování. Vedle toho moje žena, tehdy po mateřské řešila, co dál ve svém profesním životě a společně nás napadlo, že by si mohla rozjet e-shop s korálkovými náramky, které by sama dělala a já že ji s tím mohu trochu pomoci.

Nakonec mě to tak chytlo, že jsem vedle investorské činnosti změnil koncept tohohle “rodinného” e-shopečku s náramky na koncept proper moderní značky šperků s evropskou ambicí. Teď třeba chystáme autorskou kolekci šperků se známou českou šperkařkou a s dalším českým designérem pracujeme na vlastní kolekci fashion slunečních brýlí. 

Proč jste zvolili po technologiích šperky?

Na to jsem vlastně odpověděl už v předchozí otázce, nejlepší věci vzniknou, když si vás najdou sami. Šperky jsou navíc o estetice a designu, k obojímu mám dost blízko, takže mě to opravdu baví.

Mají vaše dva startupy něco společného?

Mne. (smích) Ne vážně, mají toho asi víc odlišného. Niceboy byl na začátku čistokrevný velkobchod (B2B2C), oproti tomu FURIOSA je čistokrevný e-commerce. Pokud mám hledat nějaký průsečík, oba jsou projekty, ve kterých kladu důraz na kontinuální budování silného brandu. 

Jak se dnes podle vás obecně daří e-shopům? Budou v budoucnu i kamenné obchody?

E-commerce meziročně stále roste, takže bych řekl, že se daří. Otázka je ale komu. Do budoucna se podle mne budou dost zásadně rozevírat nůžky, na jedné straně tady budou levná tržiště a na druhé straně e-shopy, které mají silnou značku a nějakou přidanou hodnotu. Menší a střední e-shopy s nikterak zajímavým a rozpoznatelným brandem, bez unikátních produktů a bez focusu na nějaký konkrétní zákaznický segment, to budou mít podle mne dost těžké a spousta z nich skončí. 

Na otázku kamenných obchodů asi nejsem zrovna ten nejpovolanější odpovídat, ale myslím, že provozovat kamenné obchody bude dnes dost složité. Buď je provozují velcí hráči nebo menší e-shopy, které je často i dotují výměnou za synergii a možnost osobního odběru, reklamy, showroomu apod. 

Líbí se mi koncept pikito, sdílený koncept kamenné prodejny mezi více menších eshopů, to může být do budoucna jedna z cest.

Jak dlouho jste hledali pro Niceboy správného generálního ředitele?

S Michalem Čárným, aktuálním CEO Niceboy, jsme se nakonktakotovali náhodou úplně na začátku náborového procesu přes naší tehdejší CFO. S Michalem jsme si padli do oka a po pár společných kolech bylo jasné, že standardní řízení můžeme odvolat. Bylo to štěstí, i to je občas potřeba.

Jak je důležitá podpora vaší ženy? 

Je, jako pro každého… Navíc, když spolu pracujeme na jednom projektu… Máme dvě krásné děti (4 a 5 let), snažím se rozumně rozprostřít focus mezi ně a práci. Když toho mám občas víc (ač se obecně snažím být s dětmi co nejvíc a nepracovat každý den až do večera), tak se na svou ženu mohu spolehnout, že se o ně a vše ostatní bezvadně postará, za což ji moc děkuju.  

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Jiřím Zimou

Autor: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama