Rozhovor s Jaroslavem Tonem, jednatelem 4Trans Factoring s.r.o.
Jaroslav Ton je CEO startupu 4Trans. Letos v březnu vyhráli první cenu v unikátní soutěžní přehlídce fintech startupů a odborné konference Mastercard Fintech Engage, která se vůbec poprvé konala v ČR. V červnu 2023 pak pojedou reprezentovat do středoevropského finále v Berlíně.
4Trans financuje malé a střední podniky v logistice. K této vizi Jaroslava přivedla zkušenost vlastního dědečka, který byl sám autodopravcem. Vystudoval londýnskou LSE a prestižní univerzitu v Oxfordu. Od června roku 2020 je CEO společnosti 4Trans, která působí v několika evropských zemích.
„S postupem času jsme si již zvykli na téměř okamžité doručení zásilek a už si nedokážeme představit, že by to fungovalo jinak. Malé a střední podniky jsou navíc neodmyslitelnou součástí logistického řetězce, a přesto jsou často podceňovány. To bezesporu vyzývá k inovacím a novým přístupům ke zlepšení efektivity, což osobně považuji za velkou výzvu, která mě nepřestává motivovat,“ říká Jaroslav Ton.
V první polovině března 2023 se konala poprvé v ČR unikátní soutěžní přehlídka fintech startupů a odborná konference Mastercard Fintech Engage. Vy jste vyhráli hlavní cenu Mastercard a v červnu pojedete reprezentovat do středoevropského finále v Berlíně. Co to pro vás znamená?
Upozorňuje to na důležitost poskytování kreditních produktů malým a středním podnikům (SMEs). SMEs bývají totiž často opomíjeny, a to nejen v našem odvětví, ale napříč různými obory po celém světě. Přitom si často neuvědomujeme, že jsou právě malé a střední podniky jednou z největších částí ekonomiky. A to nás těší – že můžeme zjednodušovat komplexní, dlouhotrvající procesy vytvářející finanční komplikace těm, kteří tvoří páteř naší ekonomiky.
Čím jste zaujali odbornou porotu? V čem jste byli lepší než konkurence?
Především rychlostí poskytování našich produktů. Proces našeho provozního financování funguje díky využívaným technologiím na bázi minut. Pomocí pár kliknutí klient nahraje fakturu do našeho systému a my jsme schopni obratem proplatit 70-80 % její hodnoty, čímž se výrazně zrychluje cashflow podniků. S financemi tak mohou nakládat okamžitě. Oproti konkurenci máme také již nyní globální přesah a ambice. Především hlavně obsluhujeme trh, který ostatní přehlíží – SMEs.
Do soutěže Mastercard Fintech Engage jste přišli s inovativním projektem, nabízejícím flexibilní financování malým a středním podnikům v logistice. Můžete váš projekt více přiblížit?
4Trans poskytuje finance malým a středním logistickým podnikům. Vytváříme tak kapitálové zázemí potřebné k jejich rozvoji a růstu. Většími finančními institucemi nejsou tyto podniky dostatečně obsluhované, což se snažíme změnit. A to tak, že nabízíme produkty vytvářené na míru potřebám dopravcům. Na rozdíl od bank jsme také schopni financovat i nízkoobjemové faktury, a to i za menšími odběrateli. Přitom si stále udržujeme přes 90% propojištěnost našeho portfolia a finance poskytujeme klientům díky propracovaným technologiím v řádě minut. Náš prvotní produkt byl primárně faktoring, ale produktovou škálu neustále rozšiřujeme – a to prostřednictvím dalších finančních a pojišťovacích produktů a partnerství. Působíme již na třech trzích střední Evropy, kde naše ambice globálního růstu rozhodně nekončí.
Vaše firma je český fintech, která řeší finanční výzvy ve světě autodopravců. Proč jste si vybrali tento segment?
Můj dědeček jezdil kamionem více než 30 let a já jako malý dlouhá léta sledoval, co všechno musí autodopravci na cestách i ve svém volnu řešit. Dopravci na volné noze se musí vypořádávat s mnoha překážkami, nejen co se týče zdržení na cestách kvůli dopravní situace, ale také například s nečekanými finančními nebo technickými potížemi. Logistika je přitom segment, který je každodenní součástí našeho života, i když si to ani neuvědomujeme, a tvoří zhruba 10 % evropského HDP.
Čím vás podnikání v autodopravě přitahuje?
Logistika je klíčovým prvkem ekonomiky a v našem současném životě je nezbytná pro efektivní doručování spotřebního zboží, na které jsme zvyklí. A to jak na lokální, tak na globální úrovni. S postupem času jsme si již zvykli na téměř okamžité doručení zásilek a už si nedokážeme představit, že by to fungovalo jinak. Malé a střední podniky jsou navíc neodmyslitelnou součástí logistického řetězce, a přesto jsou často podceňovány. To bezesporu vyzývá k inovacím a novým přístupům ke zlepšení efektivity, což osobně považuji za velkou výzvu, která mě nepřestává motivovat.
Jak souvisí vaše studium na London School of Economics a University of Oxford s kamioňáky?
V době mého studia na Oxfordu jsem měl příležitost hlouběji proniknout do světa obchodu, investic a inovací. Začal mě zajímat i pozitivní společenský dopad a po zkušenostech s profesí mého dědečka jsem si uvědomoval, že je sektor logistiky stále přehlížený. V každé oblasti je možnost zjednodušení a vylepšení a já tu příležitost ke změně viděl právě u dopravců.
Menší a střední autodopravci představují páteř současné e-commerce ekonomiky. Velcí ne? Proč myslíte?
Větší společnosti mají v oblasti dopravy pochopitelně také své místo, bývají ale často méně flexibilní a přizpůsobivé. Mají již pravidelné zakázky, síť poboček i odběratelů. Většinu trhu ale tvoří právě menší a střední podniky, které dokážou rychle reagovat na změny na trhu a přizpůsobovat se mu. Evropská komise uvádí, že SME segment tvoří 99 % všech podniků v Unii, a v našem portfoliu má průměrná firma pod 6 zaměstnanců, což ukazuje, jak trh logistiky vypadá.
Menší a střední firmy svou činností generují přes 67 % HDP v Evropě. Mohlo by to být v budoucnu víc?
Menší a střední podniky generují přes 60 % HDP v Evropské unii a 99 % evropských firem se řadí mezi ty malé a střední. Očekávám, že jich bude v následujících letech mnohem více. S rozvojem nových technologií, digitalizací a možnostmi, které se aktuálně naskytují, existuje mnoho příležitostí pro vytváření nových produktů a služeb, které by byly společností oceňovány.
Nedostatek provozního kapitálu, 90 denní splatnosti faktur, nemožnost dosáhnout na bankovní půjčku a neochota se zadlužovat totiž trápí většinu z 300 000 dopravních firem ve střední a východní Evropě. Co dál vás přimělo k fintechu?
Právě ten strukturální problém v podobě nedostatku kapitálu pro SMEs. Jsem proto rád, že tento akutní problém denně řešíme.
V roce 2021 byla vaše firma na konferenci v Abu Dhabí zařazena mezi 100 nejlepších finančně technologických společností na světě, a to v jejím vedení figurujete ani ne tři roky. Čím jste je zaujali?
Například tím, že máme již od samého začátku globální vizi. Neomezili jsme se na české zdroje financování, a to stejné aplikujeme na naše klienty – neomezujeme se na českou klientelu, právě naopak. Naše produkty poskytujeme na mezinárodní úrovni a odběratelé již máme ze všech zemí EU. Krom toho pak náš přístup k technologiím, díky kterým jsme schopni posuzovat riziko a činit rozhodnutí takřka okamžitě.
Představte si Česko v roce 2043. Jak vypadá?
V roce 2043 je Česko inovativní a prosperující srdce Evropy. Technologie a digitální ekonomika zaujímá daleko významnější místo, než jak je tomu dnes. Věřím, že i díky nám budou malé a střední podniky mít snadný přístup k financování za pomocí moderních technologií.
Jak se vyrovnáváte se závistí a pomluvami ve vašemu úspěchu?
Nejsem si ničeho takového vědom. Pevně věřím, že se obklopuji lidmi stejně smýšlejícími, které by pocit závisti ani nenapadl. Udržuji si vždy pozitivní přístup a soustředím se na to, na co je potřeba. V kanceláři máme takovou firemní kulturu napříč týmem, a i to nás posouvá rychle dopředu.
Máte ještě čas na relaxaci? Jakou knihu jste naposledy četl?
Rád relaxuji třeba cestováním nebo právě četbou. Poslední dobou, pokud cestuji do zahraničí, tak je za tím většinou nějaká pracovní schůzka, nebo třeba konference. Poslední kniha, kterou jsem četl, byla Vzestup peněz, kterou napsal Niall Ferguson, kde jsem si připomněl, jak vznikl faktoring a další finanční služby.
Foto: Poskytnuto Jaroslavem Tonem
Zdroj: Renáta Lucková