Rozhovor s Jaromírem Vegrem, předsedou představenstva Asociace pro elektromobilitu, z.s.
Jaromír Vegr je předseda představenstva Asociace pro elektromobilitu ČR. Asociace se snaží prosazovat přechod na nízkouhlíkové technologie v dopravě a energetice. Vegr se elektrickým vozům věnuje už několik desítek let. Soustředí se na osvětu, odbornou pomoc i všeobecnou podporu. Elektromobil podle asociace představuje možnost udržitelné dopravy bez emisí.
Často se hovoří o udržitelnosti v dopravě. Co si pod tím můžeme představit?
To je velice prosté. Na jedné straně je technika složitých spalovacích motorů, která je prakticky i teoreticky na konci vývoje. Vozidlo s tímto pohonem má účinnost cca 15% , používá palivo, jehož těžba, zpracování a distribuce je více či méně diskutabilní a emise jsou i přes mnohé technické a administrativní opatření stále vysoké a lidstvu a přírodě nebezpečné. Na druhé straně existuje možnost použít elektrický pohon, jehož motory jsou směšně jednoduché, účinnost celého řetězce až na kola vozu je cca pětkrát vyšší než u první varianty, mohou používat energii, kterou vyrábíme v ČR a můžeme ji vyrábět i na vlastní střeše. I v případě nabíjení z mixu ČR jsou emise mnohem nižší, než v případě čmoudů. Navíc elektromobilita umožní vyrovnávat elektrickou síť, která díky OZE bude trpět velkými výkyvy.
Co vše se zahrnuje pod pojmem elektromobilita?
Elektromobilitou rozumíme v podstatě vše, co obnáší pohon s využitím elektřiny. Jedná se o osobní, hromadnou silniční, lodní, železniční, případně v budoucnu třeba i leteckou dopravu.
Jaká byla historická elektrovozidla?
První použitelné elektromobily se stavěly koncem devatenáctého století. Jedním z prvních konstruktérů byl náš František Křižík, který se již v roce 1895 proháněl se svým elektromobilem po Stromovce v Praze. V roce 1900 překonal historický elektromobil rychlost 100 km/h. U nás máme pár opravdových veteránů z USA z roku 1906. V Anglii rozvážely elektromobily mléko a vydrželo jim to až do dnešních dnů. V novodobé historii se pár tisíc elektromobilů vyrobilo v období ropné krize ve Francii, Americe a nakonec i u nás.
Asociace pro elektromobilitu vznikla již v roce 1978, ale elektromobilita se u nás začíná více prosazovat až v posledních 5-7 let. Proč až tak pozdě?
Zpočátku bylo v našem, tehdy spolku, pár nadšenců. Pracovali jsme na popularizaci, informovanosti a osvětě, ale zpočátku nebyla žádná společenská potřeba něco měnit a i technické a materiálové možnosti byly velmi mizivé. Už v dobách totalitního režimu se nám podařilo přestavět Trabanta a schválit jej do silničního provozu, vyhrávali jsme i mistrovství (např. ve Švýcarsku), ale ani ministerstva, ani např. ČEZ nám nijak nepomáhaly v informování veřejnosti, že tato možnost v dopravě existuje. Situace se u nás začala měnit až po roce 2009.
Co tedy bylo tím popudem k počátku těchto změn?
V tomto roce ČEZ pořídil do své budoucí flotily dva vozy Microvet a v roce 2011 začal Citroen prodávat vozidlo Citroen C Zero. Do té doby zde jezdila ze zahraničí individuálně dovezená vozidla koncernu PSA. (dovezl jsem jich asi 50).
Snažíte se, abyste se spolu s asociací na vaši společné cestě posouvali kupředu. Spolupracujete s ministerstvy, municipalitami a dalšími složkami státu na výměně informací. Podílíte se na definici zákonů, předpisů a norem tak, aby budoucnost bez spalovacích motorů mohla nastat co nejdříve.Stojíme díky elektromobilitě skutečně na počátku velké transformace společnosti?
Ano, ano a opět ano.
Co se za dobu své existence vaší asociaci povedlo?
Jak jsem se již zmínil, povedlo se nám ukazovat veřejnosti, co nás čeká v blízké budoucnosti, získali jsme přes tisíc členů, v poslední době již aktivních majitelů elektrických vozidel. Účastníme se důležitých a velkých akcí, ať se jedná o výstavy či konference. Právem si myslíme, že jsme přispěli k informovanosti veřejnosti třeba i tím, že jsme svezli našimi elektromobily již desetitisíce zájemců.
Jak se daří prosazovat elektromobilitu? Bude elektromobilitou také zaručena bezpečnost v dopravě?
Náš národ je poměrně skeptický k elektromobilitě a kdo se s ní opravdu nesetkal, stále si bude myslet, že je to slepá cesta. Proto právě děláme předváděcí jízdy spojené s přednáškami a tato činnost se jeví jako smysluplná. Co se týče bezpečnosti, tak právě vlastnosti, které elektrická vozidla mají, jistě k bezpečnosti přispějí. Ovládání je jednodušší a přesnější, díky velké akceleraci mohou vyřešit mnohdy nebezpečné situace, pohoda při řízení přispívá k menší únavě řidičů, a to, že „hoří“ řádově méně než spalovací vozidla, je také neopomenutelným faktorem.
Kdy vidíte horizont bez spalovacích motorů? A proč?
Těžká otázka. Je mi 73 let a doufám, že se dožiji doby, kdy bude většina vozidel elektrických. Proč? Protože to dává smysl.
Na konci května 2024 se v Pelhřimově konal ElektroFest – festival čisté mobility. Jak úspěšný byl letošní festival? Co od něj očekáváte dál?
Letos bylo více vystavených vozidel, včetně historických, bylo více přednášek, více možností se s elektromobily potkat. Očekávám, že pokud se podaří zajistit vhodné místo pro uspořádání příštího Elektrofestu (letošní ročník již přerostl možnosti, které mohlo město Pelhřimov nabídnout), bude další ročník ještě lepší než ty v minulosti.
Překonali jste na festivalu loňský rekord 133 elektromobilů na jednom místě? Je známo, kolik je v ČR zaevidováno elektromobilů? A elektrokolek?
Ano. Letos přijel dvojnásobný počet elektromobilů, počet elektrokolek neznám. S jakým nejdokonalejším elektromobilem jste se měl možnost setkat? V čem byl dokonalý? V současné době je řada dokonalých elektromobilů, které udivují svými možnostmi, těžko uvést ten nej. Snad Tesla Plaid nebo Cybertruck. Ani vozidla z Číny však nijak nezaostávají za těmi z Ameriky.
Jak využíváte vy elektromobilitu? Jste také vlastníkem elektromobilu?
Sám jezdím elektromobilem přes 40 let, moje žena již 30 let dojíždí každodenně do práce elektrickým vozidlem. Vystřídala Eltru, Peugeota 106, Berlingo, Citroen Saxo, Citroen C Zero, Smarta i Teslu a najezdila přes půl milionu elektrických km.
Jak vidíte využití elektromobilů i pro starší generace?
Já, má žena a spousta přátel patří již mezi onu starší generaci. Právě díky tomu, že ovládání elektromobilu je snadné, (není potřeba ani řadit ani brzdit), snižuje fyzické i psychické nároky na řízení, které prakticky spočívají v ovládání jediným pedálem.
Co k tomu dodat? Vyzkoušet a zařídit se podle možností. Věřte mi, stojí to za to.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Jaromírem Vegr
Autor: Renáta Lucková