Po letech příprav je digitální služba BankID funkční a první firmy už začaly nabízet klientům online ověření. Tím se zjednodušuje život až šesti milionům uživatelů internetového bankovnictví v Česku. Navazujeme na digitálně nejvyspělejší země světa, které díky bankovní identitě spustily digitální revoluci.
Rozhovor s JANEM BLAŽKEM, členem představenstva Bankovní identita a.s.
Co si můžeme představit pod pojmem bankovní identita?
Je to skutečně revoluční nástroj k podstatnému rozšíření digitalizace v Česku. Pro obyvatele představuje digitální občanku, přes kterou se mohou, vedle používání svého internetového bankovnictví, bezpečně a jednoduše přihlašovat i k množství online služeb státu a různých firem – od dodavatelů energií přes pojišťovny a finanční nebo investiční zprostředkovatele po sázkové či právní společnosti. Firmám přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Využití i služeb bankovní identity bude stále více. S bankovní identitou lze potvrzovat i transakce nebo online vyplněné formuláře nebo podepisovat dokumenty.
Co bude občan muset udělat úplně na začátku, když bude chtít začít využívat bankovní identitu i pro komunikaci se státem nebo firmami?
Klienti internetového bankovnictví, a těch je šest milionů, už bankovní identitu mají. Jejich banka jen musí nejdříve možnost využití bankovní identity pro online služby státu a firem zprovoznit. Nejdále jsou ČSOB a Česká spořitelna, jejichž klienti mohou využívat jak e-identitu (pro stát), tak BankID (pro firmy). Air Bank, Komerční banka a Moneta Money Bank zavedly e-identitu a k BankID se plánují zapojit v nejbližších týdnech. Další banky umožní klientům používání bankovní identity letos – Equa bank, Fio banka, mBank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Lidé navíc k bankovní identitě ani nepotřebují mít v bance účet, o tom se málo ví.
Chcete ulehčit komunikaci s úřady na webu. Problémem jsou spory mezi bankami. Jak se podle vás dá tento problém vyřešit?
Banky vystupují jednotně. Spojily se ve společnosti Bankovní identita, a.s., jejímž posláním je pomocí jediné digitální platformy nazvané Bank ID právě propojit firmy a instituce s bankami. Akcionáři aktuálně jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Bankovní identita, a.s. je otevřená dalším bankám.
Bude se komunikace s úřady týkat i portálu MojeDaně?
K portálu MojeDaně mohou s pomocí bankovní identity přistupovat už klienti celkem pěti bank (Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka a Moneta Money Bank) a jak ukazují statistiky, tak tyto užitečné služby hojně využívají.
Proč vaše řešení pro online komunikaci se státem nefunguje už dávno?
Státy přistupují k digitalizaci různým způsobem, záleží na řadě faktorů, třeba na úrovni digitalizace bankovnictví, přístupu státních institucí, vztahu obyvatel k technologiím a inovacím apod. Nejdále jsou skandinávské a pobaltské země. Čas České republiky na průlom v on-line ověřování totožnosti přišel právě teď, a velký dík za to patří České bankovní asociaci, bankám, ČNB, Ministerstvu vnitra či Ministerstvu financí a dalším, bez kterých by nebyly zrealizovány nutné legislativní změny, které využívání bankovní identity umožnily. Pro nás je důležité, že se banky v Česku semkly a dohodly se přispět k digitalizaci země a pomoci k rozvoji a zkvalitnění úrovně služeb občanům.
V čem vám v online komunikaci pomohla současná pandemie?
Pandemie není určitě pro nikoho nic příjemného, ale platí, že řada bezpečnostních a provozních omezení a nařízení logicky podpořila rozvoj digitalizace a poptávku po online službách a digitalizovaných řešeních. Lidé chtě nechtě museli, nebo z opatrnosti začali, dávat přednost online službám. Pandemie tedy patří mezi faktory, které podporují rychlý růst zájmu o digitalizaci, tedy i o bankovní identitu.
Zhruba tři desítky firem podporují využití služby BankID podporují a další tři desítky BankID implementují. O co se přesně jedná?
BankID je jednotná digitální platforma propojující firmy a instituce s bankami a obchodním názvem digitální služby pro komerční sektor, kterou provozuje společnost Bankovní identita. Díky BankID firmy mohou svým digitálním klientům umožnit bezpečnější přihlašování do zákaznických zón a jednodušší způsob ověření, včetně vyplňování formulářů.
Co toto řešení znamená pro podnikatele a co pro klienta?
Firmy se zbaví dalšího papírování, ušetří čas sobě i klientům, zrychlí a zjednoduší procesy získávání klientů, sníží si náklady a hlavně začnou přemýšlet ještě více inovativně a v duchu éry digitalizace, čímž budou pro klienty atraktivnější a konkurenceschopnější na trhu. Pro občana je služba bankovní identity zdarma, a pokud má internetové bankovnictví, tak už ji má, zná a ovládá. Člověk ve 21. století potřebuje v průměru okolo 70 hesel, aby mohl fungovat online. Ovšem ne všechna jsou chráněna dostatečně. Obecně mají lidé svá hesla a vůbec všechny údaje, svou identitu, v největším bezpečí právě u bank.
Jak se tím změní podle vás fungování bank a bankovní systém?
Banky patří mezi lídry digitalizace v Česku a na první místo staví kvalitu služeb a produktů pro zákazníky. Právě proto se propojily do společnosti Bankovní identita a nabídly bezpečné a vyzkoušené řešení bankovní identity pro svých šest milionů klientů také státu a firmám. Bankám záleží na tom, aby Česká republika patřila mezi nejvíce inovativní státy a nemusela být označována neprávem jako montovna, což už dávno není pravda.
Jaký je váš názor na behaviorální bankovnictví? Můžete to více přiblížit, o co se jedná?
Posláním činnosti společnosti Bankovní identita, a.s. je provozování digitální platformy BankID, a proto toto téma přenecháme jiným.
Bude-li se bankovnictví odvíjet na síti, jak bude tato síť chráněna proti zneužití a napadení?
Využívání bankovní identity je velice bezpečné, jelikož ji poskytují samy banky. Provoz těchto systémů je vysoce regulovaný jak na národní, tak na evropské úrovni a pod neustálým dohledem. Firmy při využívání BankID nikdy neuvidí heslo nebo jiné přihlašovací údaje uživatele. Lidé se nemusí obávat, že by v případě napadení mohlo být ukradeno heslo pro přihlášení do banky. V rámci přihlášení uživatel poskytuje data třetí straně (firmě) jen na základě svého ověřeného souhlasu bance. Samotné ověření potom probíhá v prostředí banky uživatele (např. mobilním klíčem, zadáním hesla apod.). Navíc o tom, která osobní data chce sdílet a ke kterým přístup neposkytne, rozhoduje sám uživatel a tyto souhlasy může kdykoli odvolat. Uživatel má také přehled o svých přístupech ke službám přes bankovní identitu ve svém internetovém bankovnictví.
Tomáš Sedláček nedávno vyjádřil názor, že peníze ztrácejí pomalu význam. Co si o tom myslíte?
Posláním činnosti společnosti Bankovní identita, a.s. je provozování bezpečné digitální platformy BankID, a proto toto téma přenecháme jiným.
Současná krize má své vítěze i poražené. Online služby jsou jednoznačně vítězi. Dokáží se tyto služby stát tahouny ekonomiky?
BankID vytváří národní standard bezpečného a pohodlného online ověření a elektronického podpisu. Pro digitální ekonomiku se v podstatě jedná o základní infrastrukturní službu. Tím se zjednodušuje život až šesti milionům uživatelů internetového bankovnictví v Česku. Těší nás, že inovativní lídři svých oborů již BankID implementovali a nabízejí svým klientům. Věřím, že je to jen začátek dalšího rozvoje. Podstatný je i ekonomický rozměr. Bankovní identita dokáže firmám, státu i lidem uspořit neuvěřitelné peníze. Odhady ekonomických studií pro případ ČR říkají, že to může být 7 až 9 % HDP v průběhu deseti let.
Je něco, co není možné nahradit přesunem do online světa?
Když zůstanu u tématu digitální ekonomiky (online svět nám určitě nenahradí posezení v restauraci), tak lze do online světa přesunout většinu naší běžné agendy. A věřím, že za dva za tři roky bude bankovní identita zcela běžný nástroj, jako je třeba dnes placení kartou či mobilem.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Pixabay
Zdroj: Pavel Veselý