e-news.cz - kurzy
Reklama

Elektromobilita bude doménou cestování po městě

28.12.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Elektromobilita bude doménou cestování po městě

Firma zajišťuje především přepravu, skladování a prodej ropných produktů aprovozuje síť vlastních čerpacích stanic. V této oblasti poskytuje přepravní, skladovací a speciální služby ostatním subjektům.


Jejím posláním je také ochrana zásob státních hmotných rezerv. Počítají s tím, že v budoucnu bude na trhu fungovat široká paleta různých paliv a pohonů, ze kterých si bude zákazník vybírat.
Rozhovor s JANEM DUSPĚVOU, generálním ředitelem Čepro a.s.
Jak do plánů společnosti Čeprov roce 2020 zasáhl koronavirus?
Hospodářský výsledek společnosti před zdaněním se od roku 2016 konstantně zvyšuje. ČEPRO za poslední dva roky vyplatilo dividendu přesahující 1,7 miliardy korun. Přestože jsme se letos museli v mnoha ohledech vypořádat s dopady pandemie, upravit fungování skladů, zajistit pomoc pro své zaměstnance i další úřady a instituce, povedlo se nám v oblasti obchodu využít všechny příležitosti, které jsme měli. Předběžně míříme k rekordnímuhospodářskému výsledku za letošní rok. Již dříve jsme přitom avizovali, že i za rok 2020 předpokládáme vyplacení dividendy ve stejné výši jako za předchozí roky. Státní pokladna tak může počítat s příjmem okolo jedné miliardy korun.
Trh s palivy kromě koronavirutaké ovlivňuje i propad cen ropy. Jak to může dále poznamenat vývoj cen paliv?
Jarní nouzový stav a s ním související lockdown, který trval od poloviny března do poloviny května, na několik týdnů zcela zastavil osobní dopravu v celé zemi a podstatně snížil výkony nákladní dopravy. Tato situace se nutně odrazila do ceny pohonných hmot, které skokově zlevnily. Spotřeba pohonných hmot klesla až o třicet procent v porovnání s rokem 2019, následně se objem prodeje postupně, během letních měsíců, dostal na úroveň roku 2019, ale podzimní vlna pandemie opět snížila poptávku po pohonných hmotách. Další vývoj cen se bude odvíjet od vývoje pandemie a s ním spojenými dopady na dopravní výkony.
Pro vaši síť čerpacích stanic EuroOil jste vybírali také strategického partnera. Proč jste se tak rozhodli?
Celá síť našich čerpacích stanic vyžaduje nezbytné a přirozené investice do rekonstrukce. Pumpy za sebou mají cca patnáct let provozu pod stávající značkou EuroOil a my bychom tak jako tak finanční prostředky do nich museli vložit. Proto jsme se pokusili si spočítat, zda cesta využití silné obchodní značky by nám nepřinesla lepší ekonomický výsledek. Zatím se taková věc jeví pozitivně. Model je postavený tak, že značka EuroOil je známa především v regionu. My věříme, že i po rebrandingu si tyto zákazníky udržíme – že pojedou za naší kvalitou, známou obsluhou. Silná světová značka by nám měla pomoci přilákat i další tranzitní zákazníky. V tuto chvíli máme dvě nabídky, které vyhodnocujeme. Je to pro nás důležitá věc, abychom si udrželi stávající tržní podíly, případně je ještě navýšili. Provozování, majetek a cenotvorba ale i nadále budou plně v rukou Čepra, takže to není tak, že bychom se nějakého majetku zbavovali. Jednoduše řečeno koncept počítá s tím, že si jen pronajmeme značku daného partnera.
Jak se může v budoucnu do cen paliv promítnout uvažovaný Green Deal Evropy?
To je téma na samostatný rozhovor. Počítáme s tím, že v budoucnu bude na trhu fungovat široká paleta různých paliv a pohonů, ze kterých si bude zákazník vybírat. Do ceny jednotlivých druhů bude vstupovat řada faktorů, včetně nákladu na původní zdroje, nebo míru poptávky po jednotlivých druzích paliva. V tuto chvíli tak nelze čistý cenový efekt spočítat. Osobně předpokládám, že možnosti využít výběr v podobě fosilních paliv, alternativy nebo elektromobility budou pro zákazníka v každém případě přínosem. Čepro chce v tomto směru hrát aktivní roli a postarat se o stabilitu trhu v tomto přechodu od jedné dominantní fosilní varianty k široké řadě možností v budoucnosti.
Nakolik jsouemisní cíle EU, kterých je potřeba dosahovat, ambiciózní nebo dosažitelné? Bude to po skončení koronavirovéepidemie reálné?
Na základě vize Evropské unie týkající se snižování emisí CO2 v dopravě do roku 2050 se evropský rafinérský průmysl zavázal k plnění klimaticko-energetických cílů. S nimi se ztotožňuje i ČEPRO jako člen ČAPPO.
Klíčovými body Vize 2050 je zásobování kapalnými palivy a produkty s nízkou uhlíkovou intenzitou a čím dál častější využití obnovitelných zdrojů, odpadu a zachyceného CO2 ve všech fázích zpracování a využití paliv. Ke stále efektivnějšímu použití nízkouhlíkových produktů by mělo dojít nejen v dopravě, ale i dalších odvětvích. Přestože podíl obnovitelných zdrojů a alternativních paliv poroste, bude přinejmenším do roku 2030 většinový podíl energie v dopravě pocházet stále z ropy. Rozvoj udržitelných paliv bude posilovat technický vývoj pohonů automobilů a respektovat aktuální stav vozového parku.
V roce 2018 proběhly dvě důležité studie. Jedná se o Dlouhodobou strategii rafinérského průmyslu pro nízkouhlíková kapalná paliva a Studii společnosti Ricardo Plc. Obě studie ukazují, že by většinové využití nízkouhlíkových kapalných paliv v dopravě mohlo snížit čisté emise CO2 až o osmdesát sedm procent v roce 2050 ve srovnání s rokem 2015, což je podobné číslo jako u scénáře téměř úplné elektromobility. Strategie využití především nízkouhlíkových paliv nabízí z hlediska veřejných financí členských států až o padesát procent dostupnější řešení, které by si zvládlo poradit i s náročnějšími segmenty dopravy a minimálně ohrozilo výši daňových příjmů.
Jak vidíte alternativní pohon u aut? Která varianta má největší šanci?
Jak jsem již říkal, v budoucnu počítáme se široku paletou fosilních i alternativních paliv. Pro každý typ dopravy se bude hodit jiný zdroj. Budoucnost hromadné dopravy je v alternativních palivech, zato těžká nákladní doprava ještě dlouho bude jako nejvýhodnější variantu volit fosilní cestu. Elektromobilita zase bude doménou cestování po městě.
Snažíte se také být technologickou firmou. Jaké jsou hlavní oblasti, kde se bude digitalizovat?
Automatizace a digitalizace jsou jednou z klíčových vizí budoucnosti Čepra, a to na všech úrovních provozu i prodeje. Máme rozpracovaných několik projektů. Jeden z nich například řeší plně automatizovaný výdej pohonných hmot z našich skladů, kdy se obsluha skladu vůbec nemusí potkat s řidičem cisterny, který si pro palivo přijel. V příštím roce bychom také chtěli přijít s řešením v oblasti e-commerce pro zákazníky našich čerpacích stanic.
Jak je váš názor na digitální dálniční známky? Funguje systém spolehlivě?
ČEPRO je součástí kritické infrastruktury státu. Vždy jsme připraveni státu pomoct. Ať už je to v situaci, kdy dojde k odstávce rafinerií a trh je potřeba udržet v rovnováze, nebo při různých krizových stavech. Na jaře letošního roku jsme vyrobili pro stát a další instituce 2,5 milionu litrů dezinfekce. Podobně jsme připraveni pomoci i v provozu dálničních známek. Není na mé osobě, abych systém hodnotil. My jsme byli dle plánu připraveni známky prodávat a systém zatím běží ke spokojenosti zákazníků.
Společnost Čepro je podle vašeho vyjádření unikátní v evropském a snad i světovém byznysu. Proč si to myslíte? V čem je tak unikátní?
Opíráme se o jedinečný systém distribuce pohonných hmot prostřednictvím produktovodu. Jde o 1 100 kilometr ů dlouhý potrubní systém vybudovaný v posledních sedmdesáti letech na území celé republiky. To nám umožňuje efektivně distribuovat pohonné hmoty přesně tam, kde zákazník potřebuje a mimochodem, produktovodní přeprava je ekologická a bezemisní.
Myslíte si, že můžeunikátnost vaší společnosti pokračovat v nových podmínkách, které vznikají?
To může jen do určité míry. Trh s pohonnými hmotami je velmi dynamický a konkurenční. Vstupuje do něj řada faktorů, ať už regulatorních, environmentálních, technologických. Je potřeba rychle reagovat na poptávku zákazníků. Takže ve výsledku je potřeba pro úspěch poskládat velmi pestrou mozaiku opatření.
Jaká je vaše vize do roku 2030?
Společnost ČEPRO je tu především pro zabezpečení státu v dobách ropných krizí, tento úkol je pro naši společnost prioritní. Dále chceme být i v dalších letech silným hráčem na trhu fosilních pohonných hmot, ale počítáme s nutností naplňovat cíle v oblasti snižování emisí, které v dlouhodobých plánech mají klíčovou úlohu.
Jaké poznání a osobní zkušenost vám dala současná epidemie koronaviru?
Jsem velmi hrdý na všechny zaměstnance naší společnosti a své kolegy. Všichni do jednoho velmi rychle pochopili, jak vážná je situace, a dokázali akceptovat řadu pro ně nepříjemných opatření. Na skladech jsme v některých případech museli zavést turnusový režim, kdy zaměstnanci byli několik dní zavřeni na skladu bez kontaktu s rodinami a okolím a střídali se na službách. Velké poděkování patří i kolegům z obchodního oddělení, kteří se rychle dokázali přizpůsobit změnám na trhu a dokázali využít všechny příležitosti, které jsme měli. Můžete tisíckrát číst o firemní kultuře a motivaci zaměstnanců, ale pravá odhodlanost se pozná teprve v kritické situaci. Jsem velmi rád, že v tomto ohledu ČEPRO nezklamalo.
Děkuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama