e-news.cz - kurzy
Reklama

Vlastní bydlení si podle svých slov může dovolit třicet dva procent Čechů

03.05.2021, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Vlastní bydlení si podle svých slov může dovolit třicet dva procent Čechů

Skoro čtyři pětiny Čechů žijí ve vlastním a zbylá pětina by si tento sen také ráda splnila. Jenže finanční situace to umožňuje pouze necelé třetině českých domácností, které zatím ve vlastním nebydlí.
Přestože se to může zdát málo, na vlastní dům nebo byt podle svých slov paradoxně dosáhne více Čechů než před třemi lety. Nezměnila to ani koronavirová pandemie. Vyplývá to z průzkumu, provedeného pro největší digitální realitní službu Bezrealitky na platformě Instant Research výzkumné agentury IPSOS na vzorku 550 respondentů.
Za tři roky se na českém trhu s bydlením stalo mnohé. Zatím co průměrná mzda stoupla o dvacet sedm procent, průměrná cena českých nemovitostí nabízených k prodeji se zvýšila o celých šedesát tři procent. Vše tedy na první pohled nasvědčuje tomu, že možnost koupit si vlastní bydlení se Čechům vzdaluje. Přesto si dnes podle vlastních slov může nákup nemovitosti dovolit o tři čtvrtě Čechů více než tři roky zpět. Zatím co na začátku roku 2018 to bylo osmnáct procent, dnes je to již třicet dva procent z oslovených.
Pouze naprosté minimum z nich tak může učinit jen s pomocí úspor domácnosti. Z vlastních prostředků totiž mohou uhradit jen zlomek potřebné částky. Padesát jedna procent z nich má připravenu částku do jednoho milionu korun, zhruba čtvrtina pak v domácnosti zajistí úspory od jednoho do dvou milionů. Osmnáct procent zmiňuje, že má možnost zaplatit dva až čtyři miliony.
Zdaleka nejméně komplikovanou vidí svou cestu k vlastnímu bydlení respondenti mezi 27 a 35 roky věku – z této skupiny dotazovaných si vlastní bydlení může pořídit celých čtyřicet pět procent. Podobně jsou na tom o dekádu starší respondenti mezi 36–44 roky. Výzkum také ukazuje výrazné rozdíly mezi lidmi se základním vzděláním nebo vyučením na jedné straně a středním vzděláním s maturitou a vysokoškolským titulem na straně druhé.
Zajímavý je také další poznatek – skoro padesát sedm procent Čechů se shoduje, že koronavirová krize jejich plány v oblasti bydlení nijak nepoznamenala. Například nákup nemovitosti odložilo jen sedm procent dotazovaných.
Optimismus rostoucí navzdory zdražování může vypadat překvapivě. Češi však mají největší úspory od roku 1997, i přes problémy spojené s koronavirem většina z nich vychází s penězi lépe než před ním. Hypotéky zároveň nepřestávají být dostupné. Ve světle těchto poznatků je rostoucí počet Čechů, kteří si podle vlastního názoru mohou dovolit bydlení, pochopitelný. Zároveň však varuje, že tento stav nemusí trvat věčně. Hypotéky jsou dnes na svém minimu a vyrovnání firem s kovidem nás čeká teprve v následujících měsících. A ceny nemovitostí zároveň nepřestanou růst.
I to je možná důvod, proč si stále více Čechů myslí, že jejich děti takové možnosti v nákupu nemovitosti mít nebudou. Zatímco v roce 2018 dvě třetiny Čechů předpokládaly, že jejich děti nebudou mít s koupí vlastního bydlení problém, dnes je o tom přesvědčenou méně než šedesát procent respondentů.
Je však otázkou, nakolik bude u nastupující generace život ve vlastním standardem. Zejména ve velkých městech stoupá poptávka po nájemním bydlení. Jen za poslední čtyři roky v Česku zamířilo do nájmů o polovinu více lidí.
Nejlépe v Praze a Olomouci, nejhůře na Vysočině
Zdaleka nejoptimističtější jsou v možnosti koupit si vlastní bydlení v Olomouci – tuto možnost má podle svých slov čtyřicet dva procent tamních domácností. Stejně to vidí čtyřicet jedna procent Pražanů, a to přesto, že ceny bydlení v hlavním městě patří k nejvyšším z celé republiky. S 37,5 procenty se nad průměrem drží ještě obyvatelé Pardubického kraje. Na opačném konci žebříčku se hluboko pod průměrem nachází Vysočina. Vlastní bydlení si zde nemůže pořídit celých 84,5 procenta respondentů.
HENDRIK MEYER, CEO Bezrealitky
Foto: Pixabay
Zdroj: FYI


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Vyplatí se investice do zateplení domu? 

03.06.2025, Autor: Josef Neštický

V době rostoucích cen energií a přísnějších ekologických požadavků se zateplení domů stává nejen cestou k úsporám, ale i nutností. Jak rychle se ale taková investice vrátí? A co brání tomu, aby se Česko proměnilo v zemi energeticky úsporných domovů?

Hypotéka vs. nájem: Co je výhodnější v roce 2025?

02.06.2025, Autor: Josef Neštický

Bydlení je jednou z největších životních výzev. Máme si vzít hypotéku a investovat do vlastního, nebo zůstat v nájmu a užívat si větší flexibility? Když se podíváme na aktuální data, odpověď není jednoznačná – záleží na vašich prioritách, finanční situaci a místě, kde žijete. Pojďme se na to podívat blíže.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Regulace Airbnb v ČR: Hledání rovnováhy mezi turismem a bydlením

28.05.2025, Autor: red

Krátkodobé pronájmy přes platformy jako Airbnb jsou v Česku, zejména v Praze, stále rostoucím fenoménem. Zatímco přinášejí ekonomické výhody a podporují cestovní ruch, vyvolávají také otázky o dostupnosti bydlení a kvalitě života v centrech měst. Jak se k tomu staví stát a co přináší novinky jako systém e-Turista?

Termín daně z nemovitosti se blíží: Co musíme vědět v roce 2025?

24.05.2025, Autor: red

Blíží se 31. květen, klíčový termín pro zaplacení daně z nemovitosti. Pro miliony Čechů to znamená povinnost, která letos přichází s několika změnami – od nových koeficientů až po rostoucí příjmy obcí. Pojďme se podívat, co nás čeká a jak se na to připravit.

Příspěvek na bydlení: Podpora v tísni, nebo jen dočasná náplast?

23.05.2025, Autor: Josef Neštický

Příspěvek na bydlení je v Česku klíčovým nástrojem sociální pomoci, který má zajistit stovkám tisíc domácností zvládat rostoucí náklady na bydlení. Jaké jsou podmínky pro jeho získání a dokáže skutečně řešit hlubší problémy s dostupností bydlení? Pojďme se podívat, co za tímto systémem stojí a kam směřuje.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Španělsko versus Airbnb: Proč zmizelo 65 000 nabídek z trhu?

22.05.2025, Autor: red

Představte si, že plánujete dovolenou ve slunné Barceloně nebo na Mallorce. Otevřete Airbnb, hledáte útulný apartmán – a najednou zjistíte, že tisíce nabídek prostě zmizely. Přesně to se teď děje ve Španělsku, kde ministerstvo pro ochranu spotřebitelů zablokovalo více než 65 000 rekreačních pronájmů na této platformě. Co za tím stojí a jak to změní nejen španělský trh, ale i naše dovolenkové plány?

Hypoteční sazby po více než třech letech klesly pod pětiprocentní hranici, nejrychleji zlevňují tříleté fixace

16.05.2025, Autor: Z blogosféry

Hypoteční sazby po více než třech letech prolomily hranici pěti procent a dostaly se těsně pod ní. Průměrná nabídková sazba hypoték podle Swiss Life Hypoindexu na začátku května klesla meziměsíčně o dalších pět bazických bodů na aktuálních 4,96 procenta. Pod pětiprocentní hranicí byly hypoteční sazby naposledy v dubnu 2022, kdy byly podle indexu 4,88 procenta.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Bydlení jen pro vyvolené: Kdo dnes skutečně dosáhne na byt?

12.05.2025, Autor: Z blogosféry

Vlastní byt býval cílem každé mladé rodiny. Dnes je realita jiná – ceny nemovitostí a náklady na hypotéky vylučují běžné domácnosti ze hry. Na trhu dominují bezdětné páry s dvěma nadprůměrnými příjmy, zatímco střední třída míří mimo centra měst. Tento posun má zásadní dopad nejen na dostupnost bydlení, ale i na podobu měst a celou společnost.

Družstevní bydlení: Cesta k domovu bez hypotéky?

06.05.2025, Autor: Josef Neštický

Družstevní bydlení se v Česku vrací do hry. Nabízí dostupnější alternativu k hypotéce, ale je to skutečně tak jednoduché? Jak tento model funguje, komu vyhovuje a co znamená pro budoucnost bydlení?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama