Maloobchodní tržby rostly letos v květnu o dost výrazněji, než se čekalo. Vedle nízké srovnávací základny, kterou představovaly prodeje z loňského května, se zde projevuje chuť spotřebitelů více utrácet a rozvolňující se omezení souvisejících s pandemií.
Již druhý měsíc po sobě se mohli radovat prodejci oděvů a obuvi, kde se tržby meziročně tentokrát zvýšily o více než 41 %. Vliv nízké srovnávací základny je patrný také u prodejů motorových vozidel, jež se letos v květnu meziročně zvýšily bezmála o 48 %. Prodeje přes internet a zásilkové služby meziročně vzrostly o 15,6 %: sice více, než v dubnu, ale o dost méně než v předchozích měsících, což je v tomto případě dáno vysokou meziroční srovnávací základnou a návratem zákazníků do kamenných prodejen.
Maloobchodní tržby vykázaly v květnu neočištěný meziroční růst o 8,1 %, zatímco trh očekával nárůst o 3,0 %.Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 5,8 %. Silný meziroční růst tržeb stále souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen. Nyní došlo k otevírání prodejen s tím, jak byla rozvolňována protipandemická omezení a souběžně s tím se projevuje zlepšující se nálada spotřebitelů a jejich chuť utrácet. V květnu z hlediska růstu dominovaly opět prodeje oděvů a obuvi, kde tržby meziročně vzrostly o 41,1 % – pro připomenutí, prodeje tohoto sortimentu od loňského března až do letošního března v souvislosti s uzavírkami prudce klesaly. Z dvouciferného růstu se v květnu mohli radovat také prodejci počítačového a komunikačního zařízení či kosmetických a toaletních výrobků.
Prodejů skrze internet a zásilkové služby v květnu meziročně vzrostly o 15,6 %, což je sice zlepšení z dubnových 12,5 %, zároveň ale jde o jasné zpomalení růstu v porovnání s předchozími měsíci. I zde hraje roli efekt srovnávací základny, ten je ale v případě internetových prodejů nepříznivý, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, tyto prodeje silně rostly a letošní duben a květen již byly meziročně porovnávány s hodně vysokou základnou.
I v dalších měsících budou nákupy přes internet a zásilkové služby relativně trpět tím, jak se zákazníci vracejí do znovuotevřených kamenných prodejen, popularita nákupů přes internet již nicméně zůstane zachována a tento byznys se bude dále rozvíjet. Prodeje motorových vozidel v květnu vzrostly meziročně o 47,7 %, což opět souvisí s nízkou srovnávací základnou loňského jara. Maloobchodní tržby v širším smyslu, tedy včetně motoristického segmentu, v květnu meziročně vzrostly o velmi silných 16,5 %, vysvětlení je jak v nízké srovnávací základně ve smyslu slabých prodejů loni na jaře, tak v aktuální chuti a možnosti spotřebitelů se do prodejen vrátit.
Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %. Za prvních pět měsíců letošního roku byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 2,1 % a ve znamení růstu tržeb by měly být i zbývající měsíce letošního roku, takže celoroční růst maloobchodních prodejů by měl být letos velmi slušný. Čistě z pohledu statistiky celkového vývoje bude loňský pokles maloobchodních tržeb letos díky solidnímu růstu více než vykompenzován.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments
Foto: Pixabay
Zdroj: PR.Konektor
Komentář Radomíra Jáče k zveřejněným údajům o maloobchodních tržbách ČR za letošní květen
11.07.2021, Autor: Z blogosféry