V ekonomii lze nahlížet na mnoho prediktivních modelů a indetifikátorů nadcházející recese či ekonomické obnovy. Jedním z nich je i Index pánského spodního prádla, anglicky Man Underware Index (MUI), který vyjadřuje množství dolarů utracených za pánského spodní prádlo a může tak indikovat právě nadcházející ekonomické ochlazení anebo naopak zotavení.
Teorie za tímto indexem vychází z toho, že spodní prádlo je základní potřeba, jehož spotřeba je v dobrých ekonomických časech relativně stabilní. Naopak v období utahování opasků si pánové nové prádlo raději nekoupí, jelikož tuto spotřebu odloží jako zbytnou do časů ekonomické prosperity. Prodej spodního prádla se tak zpomalí a objemy prodaného prádla klesnou. Psychologové vysvětlují, že muži budou spíše šetřit na spodním prádle, které je intimní a není veřejně viditelné, než na nové kravatě či košili. Právě proto je brán Index pánského spodního prádla jako spolehlivý ukazatel ekonomického obrazu země.
V USA, kde se projede pánského prádla měří, skutečně zaznamenali výrazný pokles v prodejích během recese, tedy mezi rokem 2007 a 2010. Po roce 2010 začaly prodeje opět narůstat spolu tím, jak se začala ekonomika vzpamatovávat z realitní a dluhové krize.
Tento index zpopularizoval Alex Greenspan, když zhruba před rokem říkal, že o stavu Americké ekonomiky nejlépe vypovídají právě prodeje pánského prádla.
Finanční prostředky vynaložené na mužské spodní prádlo tak mohou být spolehlivým indikátorem nadcházející ekonomické recese či zotavení.
JANA PŘIBYLOVÁ, analytička Liberálního institutu, zabývá se ekonomikou Jižní Ameriky a obchodními vztahy mezi Evropou a Jižní Amerikou
Foto: Pixabay
Zdroj: Jana Přibylová
Index pánského spodního prádla předpovídá krize
15.07.2022, Autor: red