e-news.cz - kurzy
Reklama

Zbrojení v českém podání je jen psaní stohů projektů

10.12.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Zbrojení v českém podání je jen psaní stohů projektů

Recenze novely zákona o zajišťování obrany.

Hodnocení Ekonomického magazínu: 50 %
Autor: poslanci ODS
Stanovisko vlády: dosud neprojednala
Datum předložení: prosinec 2017
Má Česká republika vynakládat dvě procenta HDP na obranu? Shodu na této otázce není těžké nalézt a kladně by na ni měli odpověď dokonce i ti, kdo nepodporují naše členství v NATO. Individuální obrana by byla dražší než obrana kolektivní. Úplně jiná otázka je, zda závazek, ke kterému jsme se přihlásili už při vstupu do NATO, má mít podobu zákona. Poslanci ODS takový návrh předložili už v minulém volebním období a nyní jej, jako jeden z prvních poslaneckých návrhů, předložili znovu.
Mohli bychom se samozřejmě ptát, proč tento zákon nepředložili v dobách svého vládního angažmá, a proč naopak výdaje na obranu v té době klesly pod jedno procento HDP. To by ale bylo zbytečně zlomyslné. Byla krize a přece jen o něco lepší bezpečnostní situace. A v tom to právě je. Jakákoli fixace výdajů státu z nich dělá mandatorní výdaj, který zužuje manévrovací prostor vlády v kritických situacích, kdy rozpočtové příjmy klesají a uskrovnit se musí všichni, což armáda, která za návrh lobbuje, ne zcela chápe.
Kromě závazku každoročně zvyšovat výdaje minimálně o  0,2 procenta hrubého domácího produktu tak dlouho, až dosáhnou výše ne menší než dvě procenta HDP předchozího roku, poslanecký návrh obsahuje i povinnost vlády každý čtvrtý rok na základě vyhodnocení stavu zajištění obrany ČR a s přihlédnutím k obranným potřebám stanovit formou usnesení vlády konkrétní pokyny pro výstavbu, přípravu a použití ozbrojených sil a s nimi související výdaje státního rozpočtu na další desetileté plánovací období, které pak projedná parlament.
Armáda je různými koncepcemi a strategiemi přímo posedlá. Kromě Bezpečnostní strategie existuje Vojenská strategie, Střednědobý plán činnosti a rozvoje resortu MO či Dlouhodobá vize resortu MO. Mimo tyto víceméně pravidelně aktualizované dokumenty vzpomeňme též Bílou knihu obrany, která v roce 2011 vyhodnotila stav armády a stanovila její priority pro příštích deset let. Absence koncepčních dokumentů zjevně problémem není, horší je, že zkrátka většinou zůstávají na papíře, a další stoh papíru na tom těžko něco změní.
A podobné je to bohužel i se zákonem. Reálné výdaje na obranu určuje sněmovna každoročně ve státním rozpočtu. I kdyby dvouprocentní limit platil, sněmovně nic nebrání schválit rozpočet nižší. Pokud jsou dva zákony v rozporu, platí ten později přijatý, kterým by logicky byl každoročně schvalovaný zákon o státním rozpočtu. Někteří poslanci by se snad alespoň cítili hloupě, ale to je tak všechno. Vysvětlujte důchodcům nebo učitelům, že spíše než zvyšovat jejich příjmy potřebujeme nové kanóny.
Ještě podstatnější námitkou proti návrhu je, že ona dvě procenta jsou ve skutečnosti jen magií čísla. Nikdo přesně neví, co se do nich počítá. Je to celý rozpočet Ministerstva obrany, nebo jen ta část, která směřuje na armádu? A nepatří tam i jiné výdaje s obranou související? V této souvislosti projevila velkou kreativitu německá kancléřka Merkelová, když tvrdila, že do těchto výdajů je třeba zahrnout i boj proti změnám klimatu nebo rozvojovou pomoc nestabilním zemím. Pak by Německo rázem mělo nejvyšší obranné výdaje na světě.
Když Donald Trump požaduje po aliančních zemích, aby začaly brát doporučení aliance vážně, jistě nemá na mysli boj proti globálnímu oteplování. Ani Trumpova administrativa ne zcela vnímá, že není výdaj jako výdaj. Takové Řecko vydává na obranu celých 2,38 procenta HDP, ve skutečnosti však 75 procent těchto výdajů končí ve výplatách a výsluhách předimenzované armády, která chystá válku s Turkem. Oproti tomu Polsko svůj závazek plní, buduje bojeschopnou armádu a výdaje chce do roku 2030 ještě navýšit až na 2,5 procenta HDP.
Důležité ve skutečnosti není mít zákon, nýbrž vůli a k tomu schopnost peníze efektivně utratit. U nás zpravidla minimálně jedno z toho chybí. Rozpočet MO sice rostl z loňských 47,7 miliardy korun na 52,5 miliardy v roce 2017, a příští rok má dokonce vzrůst na bezmála 59 miliard korun, peníze se ale nedaří utrácet a velké armádní kontrakty čekají na sebevraha, který je podepíše. Každý policejní adjunktant u nás totiž ví lépe, kolik má co stát, než celá armáda a ministerstvo dohromady, což činí z ministra obrany rizikové povolání.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Recenze novely zákona o elektronizaci zdravotnictví

12.11.2024, Autor: swp, red

Po odvolání Ivana Bartoše za nezvládnutou digitalizaci stavebního řízení, se ozvala řada hlasů, že premiér neměří všem stejným metrem, protože stejně tak měl za nedostatečnou digitalizaci odvolat ministra spravedlnosti Blažka nebo ministra zdravotnictví Válka. V obou těchto případech nepochybně digitalizace pokulhává, jako ostatně kdeco v tomto státě, nicméně stejný metr by zde platil pouze za předpokladu, pokud by soudy přestávaly soudit a lékaři léčit. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze návrhu zákona o dávce státní sociální pomoci

24.10.2024, Autor: red

Na lidi, kteří pobírají sociální dávky, se často pohlíží, jako na lenochy, kterým se nechce makat. Ve skutečnosti nikdo neví, kolik lidí sociální systém zneužívá a kolik je v něm skutečně potřebných. Svůj díl viny nese i nastavení sociálních dávek, které jsou víceméně nárokové, bez mechanismů proti zneužívání. Chybí motivační prvky, bují práce na černo a bydlení už stát dotuje kdekomu. Není divu, že sociálních případů přibývá a Úřady práce nestíhají. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Stavebnictví doplácí na legislativní chaos. Investoři potřebují stabilitu a neměnná pravidla

18.10.2024, Autor: Z blogosféry

Nedostupné bydlení, nedokončená dopravní infrastruktura, chybějící veřejné stavby. Problémy českého stavebnictví se dotýkají úplně každého. Mohli bychom sepsat dlouhou knihu o všech problémech, které tento sektor trápí. Ať už jde o neustále rostoucí ceny stavebních prací a materiálu, nedostatek motivovaných pracovníků či boj sousedů proti jakékoliv nové výstavbě. Nad všemi těmito i dalšími překážkami však ční ta největší a nejzásadnější – extrémně složitá stavební legislativa, která výstavbu spíše komplikuje, než aby ji usnadňovala.

Recenze návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025

30.09.2024, Autor: Z blogosféry

Po dalších volbách, které dopadly nevýhrou, na níž se vždycky dá najít i něco pozitivního, premiér Fiala prohlásil, že nenechá zemi levičákům a má jasnou představu, co musí udělat pro to, aby přesvědčil voliče, že vláda plní sliby a pracuje pro ně. V tu chvíli zřejmě ani sám netušil, že vyhazovem Ivana Bartoše z vlády, to vlastně rovnou splní. Zbývá už jen přesvědčit voliče, že vláda plní sliby, pracuje pro ně a nepředat zemi levičákům. Návrh rozpočtu na příští rok tomu jde naproti. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Recenze návrhu zákona o volebních kampaních 

02.09.2024, Autor: swp, red

Pokud zadáte do vyhledávače „čím víc zákonů, tím…“ pokračování vybíráte z odkazů: „méně svobody, zkaženější stát, méně práva, méně spravedlnost, více korupce“. Ale což, třeba jsou to jen takové řeči. Vláda, nutno říct, že nejen tato, si z toho rozhodně hlavu nedělá. Důkazem budiž volební zákony.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama