Apogeo
Reklama

Recenze novely zákona o silniční dopravě

14.11.2021, Autor: swp, red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Recenze novely zákona o silniční dopravě

Řidič, ten tvrdej chleba má, musí znát volant, brzdy, spojku a plyn, válce, písty, a rychlostní skříň…, zpíval svého času český Johny Cash Ladislav Vodička. To byla sedmdesátá léta a málokterý řidič tehdy dojel dál než od Šumavy k Tatrám a zpět. Kamiony dnes brázdí Evropu křížem krážem, jejich řidiči mají tvrdej chleba dál, a evropští politici se mezitím hádají, kolik mají dostat zaplaceno. Ti ze západu kupodivu chtějí, aby český řidič dostal za jízdu po Německu německou mzdu, čeští politici mu jí nepřejí. Důvod je prostý, pro dopravce by to bylo nejen nákladné, ale administrativně rovněž těžko zvládnutelné.

Autor: Vláda
Datum projednání vládou: 5. 11. 2021
Hodnocení EM: 80%

Po třech letech sporů mezi západní a východní či jihovýchodní částí Unie na dané téma byl přijat kompromisní návrh, označovaný jako Balíček mobily. Vládní návrh zákona o silniční dopravě nyní jeho část (tu, která není přímo aplikovatelná) implementuje do naší legislativy. Ještě než si k němu něco řekneme, vraťme se k jádru sporu. EU podporuje volný trh, ale všechno má své meze, a to zejména v okamžiku, kdy se to přestane vyplácet velkým a bohatým. A to se právě v posledním desetiletí dělo západoevropským dopravcům, když jim přebírali kšefty dopravci z východu a jihovýchodu Evropy.
Dopravci ze zemí s nižšími mzdami mají na západoevropskou trhu přirozenou konkurenční výhodu, což západní Evropa nelibě nesla, a začala ji proto označovat za nepřípustný sociální dumping. Jako protiopatření státy vedené zejména Německem, Francií a Belgií začaly na svém území pro řidiče mezinárodní nákladní silniční dopravy aplikovat vlastní minimální mzdu. Odvolávaly se přitom na směrnici o vysílání pracovníků, kterou vynucovaly tak důkladně, že se ze strany východních dopravců prakticky nedala splnit. Všechno ve jménu ochrany sociálních práv nebohých východoevropských řidičů.
Aby Německo a další státy své kroky legitimizovaly, požadovaly po Evropské komisi novelu předpisů k regulaci silničního dopravního trhu. První návrh tzv. „Balíčku mobility z května 2017 jim šel z velké části na ruku.  Vysílání řidičů, neboli „posting“ mělo být možné jen na omezený počet dní a poté, co by je řidič tzv. „vyjel“, tj. vyčerpal, musel by mu dopravce začít vyplácet minimální mzdy tranzitovaných států. To bylo těžko akceptovatelné už jen z toho důvodu, že většina dopravců ani netuší, co se v jakém členském státě do této mzdy započítává. Těžko také říct, jak to aplikovat třeba na piloty nebo letušky.
Většina z nás se s kamiony setkává jen silnicích a netuší, jak vlastně kamionová doprava v rámci Evropy funguje. Nejčastějším modelem, alespoň u českých přepravců, je tzv. kolečko.  Řidič naloží náklad v ČR a odveze jej třeba do Španělska. Na cestě zpět naloží a odveze zboží do Francie (tj. třetizemní operace, taktéž cross-trade – řidič ze státu A naloží ve stát B a vyloží ve státě C). Pak pokračuje přes Německo, kde např. učiní ještě jednu kabotážní (vnitrostátní přepravu zahraničním dopravcem) přepravu a po jejím ukončení naloží zboží, které finálně doveze do ČR. Taková cesta samozřejmě chvíli trvá.
Na ochranu protichůdných zájmů se v EU vytvořily dva bloky států. Na straně jedné stály státy západní Evropy s protekcionistickou „Road Alliance“, na straně protilehlé pak státy východní a jihovýchodní Evropy (vedené zejména Polskem, Litvou, Maďarskem a Rumunskem). Česká republika pak se Slovenskem, Portugalskem, Estonskem a Irskem vytvořily tzv. „Middle group“, která se mezi dvěma výše uvedenými tábory snažila nalézt kompromis. Ten byl nakonec schválen za rakouského předsednictví v Radě EU v roce 2018, kdy jej podpořila potřebná většina, ovšem bez polského tábora.
Namísto počítání dnů pobytu řidičů v jiných zemích, se dohodla různá pravidla podle modelů přeprav. Tranzitní a bilaterální přepravy jsou z vysílání vyjmuty. Kabotážní přepravy a třetizemní operace z tzv. „kolečka“ (kromě prvních dvou) spadnou pod vysílání a tudíž i minimální mzdu tranzitní země. Balíček se ovšem týká i dalších poměrně zásadních otázek, jako je zavedení nové kategorie podnikatelů s malou nákladní dopravou s vozidly od 2,5t do 3,5t, nových pravidel kabotáže, zavádění nových smart tachografů či trávení dvou po sobě zkrácených týdenních odpočinků v kabině vozidla a nikoli v hotelu.
Západu přirozeně od počátku nešlo o naše řidiče a jejich chleba, my zase musíme akceptovat, že je pro něj těžko přijatelný řidič „nomád“, registrovaný v Rumunsku, který po celý rok brázdí prakticky jen německé a francouzské silnice. Působnost balíčku na větší dodávky je zase vynucena praxí firem, které místo kamionu použijí dodávky, aby se pravidlům nákladní přepravy úplně vyhnuly. Ve výsledku se jedná o celkem přijatelný kompromis, který zásadně nepoškodí naše přepravce. Výsledné hodnocení je tak spíše hodnocením samotného Balíčku, než zákona, který jej pouze kopíruje.
Foto: Pixabay
Zdroj: redakce e-news


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Recenze novely Listiny základních práv a svobod

02.09.2025, Autor: swp, red

Patří platba v hotovosti mezi základní lidská práva? Předkladatelé novelizace Listiny základních práv a svobod mají jasno. Možnost svobodně se rozhodnout platit své dluhy v hotovosti je podle nich jeden z nezbytných předpokladů pro zachování základního soukromí a autonomie jednotlivců. Právo na peněžní platbu v hotovosti má být proto ústavně zaručeným právem, které lze omezit zákonem pouze z důvodu ochrany bezpečnosti státu a veřejného pořádku. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Recenze novely trestního zákoníku

07.07.2025, Autor: swp, red

Vlajkovou lodí témat, do kterých SPD způsobem, který je na hraně extrémismu, pravidelně zabrušuje, je migrace a samotní migranti, zejména ti opálení. Samostatnou kategorii pak tvoří migranti z Ukrajiny, kteří berou sociální dávky nebo práci pro naše lidi. Práci nebo dávky si jejich volič zvolí podle toho, čemu sám dává přednost. A pak je tu samozřejmě kriminalita, protože bez migrantů by žádná nebyla.

Změna pohlaví bez operace: Krok k lidskosti, nebo právní chaos?

05.06.2025, Autor: red

Česká republika stojí na prahu zásadní změny. Od 30. června 2025 už nemusí být chirurgický zákrok podmínkou pro úřední změnu pohlaví, rozhodl Ústavní soud. Přesto legislativní mlha a politické nesrovnalosti vyvolávají otázky – jsme připraveni na tuto změnu, nebo nás čeká právní vakuum?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Recenze novely zákona o obalech

04.06.2025, Autor: swp, red

Potravináři varují před zbytečným zdražováním potravin. Od července budou platit vyšší poplatky za recyklaci obalů, což se přirozeně chystají pomítnout do ceny výrobků. Zvýšení poplatků na recyklaci se netýká jen potravin, kupodivu se ale ozývají právě ti obchodníci, kterým jako důvod ke zdražení postačí i výskyt brázdy nízkého tlaku vzduchu nad Indickým oceánem. I proto bychom je neměli brát na lehkou váhu.

Flexinovela 2025: Revoluce na trhu práce, nebo jen drobná úprava?

31.05.2025, Autor: red

Od 1. června 2025 vstupuje v platnost Flexinovela, největší změna zákoníku práce v České republice za poslední dekádu. Přináší větší flexibilitu do pracovních vztahů, ale také otázky, zda skutečně vyřeší problémy moderního trhu práce, nebo jen přidá další administrativní zátěž. Co tedy tato novela znamená pro nás, zaměstnance i firmy?

Britská regulace internetu: kritika ze strany Wikipedie

21.05.2025, Autor: Vojtěch Benda

Po loňských nepokojích, které byly do značné míry přisouzeny dezinformacím skrze různé platformy, se Velká Británie rozhodla přistoupit k přísnější regulaci internetu. Nová zákonná úprava je kritizována jak pro zásah do svobody vyjadřování, tak také pro nedostatečnou sílu, jak zabránit šíření dezinformací. Předpokládá se, že nové znění zákona bude cílem více soudních řízení. První z nich podala Wikipedie.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Superdávka v akci: Co přináší nová sociální reforma, kterou dnes podepsal prezident?

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

16. května 2025 prezident Petr Pavel podepsal zákon o takzvané superdávce, která slibuje revoluci v systému sociálních dávek v České republice. Jde o sloučení čtyř dosavadních dávek do jedné, zjednodušení administrativy a zavedení nových pravidel, jako je majetkový test, či bonus za práci. Co to pro nás znamená a jaké změny můžeme očekávat?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama