e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o silniční dopravě

14.11.2021, Autor: swp, red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Recenze novely zákona o silniční dopravě

Řidič, ten tvrdej chleba má, musí znát volant, brzdy, spojku a plyn, válce, písty, a rychlostní skříň…, zpíval svého času český Johny Cash Ladislav Vodička. To byla sedmdesátá léta a málokterý řidič tehdy dojel dál než od Šumavy k Tatrám a zpět. Kamiony dnes brázdí Evropu křížem krážem, jejich řidiči mají tvrdej chleba dál, a evropští politici se mezitím hádají, kolik mají dostat zaplaceno. Ti ze západu kupodivu chtějí, aby český řidič dostal za jízdu po Německu německou mzdu, čeští politici mu jí nepřejí. Důvod je prostý, pro dopravce by to bylo nejen nákladné, ale administrativně rovněž těžko zvládnutelné.

Autor: Vláda
Datum projednání vládou: 5. 11. 2021
Hodnocení EM: 80%

Po třech letech sporů mezi západní a východní či jihovýchodní částí Unie na dané téma byl přijat kompromisní návrh, označovaný jako Balíček mobily. Vládní návrh zákona o silniční dopravě nyní jeho část (tu, která není přímo aplikovatelná) implementuje do naší legislativy. Ještě než si k němu něco řekneme, vraťme se k jádru sporu. EU podporuje volný trh, ale všechno má své meze, a to zejména v okamžiku, kdy se to přestane vyplácet velkým a bohatým. A to se právě v posledním desetiletí dělo západoevropským dopravcům, když jim přebírali kšefty dopravci z východu a jihovýchodu Evropy.
Dopravci ze zemí s nižšími mzdami mají na západoevropskou trhu přirozenou konkurenční výhodu, což západní Evropa nelibě nesla, a začala ji proto označovat za nepřípustný sociální dumping. Jako protiopatření státy vedené zejména Německem, Francií a Belgií začaly na svém území pro řidiče mezinárodní nákladní silniční dopravy aplikovat vlastní minimální mzdu. Odvolávaly se přitom na směrnici o vysílání pracovníků, kterou vynucovaly tak důkladně, že se ze strany východních dopravců prakticky nedala splnit. Všechno ve jménu ochrany sociálních práv nebohých východoevropských řidičů.
Aby Německo a další státy své kroky legitimizovaly, požadovaly po Evropské komisi novelu předpisů k regulaci silničního dopravního trhu. První návrh tzv. „Balíčku mobility z května 2017 jim šel z velké části na ruku.  Vysílání řidičů, neboli „posting“ mělo být možné jen na omezený počet dní a poté, co by je řidič tzv. „vyjel“, tj. vyčerpal, musel by mu dopravce začít vyplácet minimální mzdy tranzitovaných států. To bylo těžko akceptovatelné už jen z toho důvodu, že většina dopravců ani netuší, co se v jakém členském státě do této mzdy započítává. Těžko také říct, jak to aplikovat třeba na piloty nebo letušky.
Většina z nás se s kamiony setkává jen silnicích a netuší, jak vlastně kamionová doprava v rámci Evropy funguje. Nejčastějším modelem, alespoň u českých přepravců, je tzv. kolečko.  Řidič naloží náklad v ČR a odveze jej třeba do Španělska. Na cestě zpět naloží a odveze zboží do Francie (tj. třetizemní operace, taktéž cross-trade – řidič ze státu A naloží ve stát B a vyloží ve státě C). Pak pokračuje přes Německo, kde např. učiní ještě jednu kabotážní (vnitrostátní přepravu zahraničním dopravcem) přepravu a po jejím ukončení naloží zboží, které finálně doveze do ČR. Taková cesta samozřejmě chvíli trvá.
Na ochranu protichůdných zájmů se v EU vytvořily dva bloky států. Na straně jedné stály státy západní Evropy s protekcionistickou „Road Alliance“, na straně protilehlé pak státy východní a jihovýchodní Evropy (vedené zejména Polskem, Litvou, Maďarskem a Rumunskem). Česká republika pak se Slovenskem, Portugalskem, Estonskem a Irskem vytvořily tzv. „Middle group“, která se mezi dvěma výše uvedenými tábory snažila nalézt kompromis. Ten byl nakonec schválen za rakouského předsednictví v Radě EU v roce 2018, kdy jej podpořila potřebná většina, ovšem bez polského tábora.
Namísto počítání dnů pobytu řidičů v jiných zemích, se dohodla různá pravidla podle modelů přeprav. Tranzitní a bilaterální přepravy jsou z vysílání vyjmuty. Kabotážní přepravy a třetizemní operace z tzv. „kolečka“ (kromě prvních dvou) spadnou pod vysílání a tudíž i minimální mzdu tranzitní země. Balíček se ovšem týká i dalších poměrně zásadních otázek, jako je zavedení nové kategorie podnikatelů s malou nákladní dopravou s vozidly od 2,5t do 3,5t, nových pravidel kabotáže, zavádění nových smart tachografů či trávení dvou po sobě zkrácených týdenních odpočinků v kabině vozidla a nikoli v hotelu.
Západu přirozeně od počátku nešlo o naše řidiče a jejich chleba, my zase musíme akceptovat, že je pro něj těžko přijatelný řidič „nomád“, registrovaný v Rumunsku, který po celý rok brázdí prakticky jen německé a francouzské silnice. Působnost balíčku na větší dodávky je zase vynucena praxí firem, které místo kamionu použijí dodávky, aby se pravidlům nákladní přepravy úplně vyhnuly. Ve výsledku se jedná o celkem přijatelný kompromis, který zásadně nepoškodí naše přepravce. Výsledné hodnocení je tak spíše hodnocením samotného Balíčku, než zákona, který jej pouze kopíruje.
Foto: Pixabay
Zdroj: redakce e-news


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Britská regulace internetu: kritika ze strany Wikipedie

21.05.2025, Autor: Vojtěch Benda

Po loňských nepokojích, které byly do značné míry přisouzeny dezinformacím skrze různé platformy, se Velká Británie rozhodla přistoupit k přísnější regulaci internetu. Nová zákonná úprava je kritizována jak pro zásah do svobody vyjadřování, tak také pro nedostatečnou sílu, jak zabránit šíření dezinformací. Předpokládá se, že nové znění zákona bude cílem více soudních řízení. První z nich podala Wikipedie.

Superdávka v akci: Co přináší nová sociální reforma, kterou dnes podepsal prezident?

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

16. května 2025 prezident Petr Pavel podepsal zákon o takzvané superdávce, která slibuje revoluci v systému sociálních dávek v České republice. Jde o sloučení čtyř dosavadních dávek do jedné, zjednodušení administrativy a zavedení nových pravidel, jako je majetkový test, či bonus za práci. Co to pro nás znamená a jaké změny můžeme očekávat?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sněmovna schválila zásadní zákon o kyberbezpečnosti. Nové povinnosti se dotknou i solárních elektráren a bateriových úložišť

08.05.2025, Autor: Z blogosféry

Firmy čekají nové požadavky v oblasti kybernetické bezpečnosti. Přijetí nového zákona představuje významný krok v regulaci kyberochrany v České republice. Tento právní předpis implementuje evropskou směrnici NIS 2 a navazuje na Akt o kybernetické bezpečnosti. Jeho cílem je reagovat na rostoucí kybernetické hrozby a zvýšit úroveň ochrany služeb v klíčových sektorech.

Letní brigády nově už od 14 let: nová pravidla, ale i omezení

02.05.2025, Autor: Z blogosféry

Letní brigády budou nově dostupné i pro čtrnáctileté děti, které ještě nemají ukončené základní vzdělání. Změnu přináší novela zákoníku práce, která sníží věkovou hranici pro možnost pracovat. Nová pravidla by měla začít platit od 1. června 2025. Minimální mzda pro mladistvé, stejně jako pro dospělé, v letošním roce činí 124,40 Kč za hodinu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Recenze novely zákona o azylu

30.04.2025, Autor: swp, red

O migračním paktu většina lidí ví jen to, že zavádí relokace migrantů a placení mastných pokut za jejich odmítnutí. Ve skutečnosti ale reforma migrační a azylové politiky, která je označována jako migrační pakt, ani zdaleka neobsahuje jen extrémně nepopulární vnucenou solidaritu.

Zákon o kybernetické bezpečnosti přináší firmám vysoké náklady i rizika

29.04.2025, Autor: Z blogosféry

Poslanecká sněmovna v pátek schválila nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který implementuje evropskou směrnici NIS2 do českého právního řádu. Legislativní novinka, jež by měla nabýt účinnosti v červenci 2025, přináší zásadní změny pro tisíce podniků napříč klíčovými odvětvími.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Kybernetický zákon se dotkne firem, které o tom ani netuší

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Vznikající zákon o kybernetické bezpečnosti se v tuzemsku dotkne odhadem 6 až 10 tisíc subjektů. Řada firem přitom vůbec netuší, že se přísnými podmínkami bude muset řídit. Háček totiž spočívá v tom, že se na ně zákon může vztahovat kvůli jejich vedlejším či doplňkovým aktivitám, nikoliv kvůli jejich hlavní podnikatelské činnosti.

Recenze novely zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny

31.03.2025, Autor: swp, red

„Když odjedu z Brna od své rodiny do Prahy, nikdy nevím, kdy se vrátím," říká v médiích poslankyně KDU-ČSL Marie Jílková. Není sama, na průtahy, nepředvídatelnost jednání a věčné obstrukce si stěžují i další poslankyně, kterým se nedaří skloubit práci ve sněmovně s rodinu. Přestože

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama