e-news.cz - kurzy
Reklama

Weby ignorují nová pravidla o cookies, změna je přitom rychlá a jednoduchá

11.02.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Weby ignorují nová pravidla o cookies, změna je přitom rychlá a jednoduchá

Novela zákona o elektronických komunikacích umožňuje od 1. ledna 2022 ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků webových stránek a česká legislativa se tak sjednotila s evropským standardem. Měsíc praxe však ukazuje, že česká internetová scéna zůstala novou zákonnou úpravou prakticky nedotčena.

Provozovatelé webů své stránky nepřizpůsobili buď vůbec nebo špatně. Přitom změnu lze udělat velmi rychle a jednoduše.
„Nemusíte nijak složitě pátrat. Stačí v podstatě náhodně načíst stránku třeba velkého obchodníka, státního úřadu nebo banky a skoro určitě narazíte na chyby v nastavení cookies lišty,“ uvedl Jiří Fíla ze společnosti CRS, která se na problematiku cookies zaměřuje. Podle něho má dosavadní nečinnost provozovatelů webů v podstatě tři důvody. Majitelé komerčně zaměřených webů (zejména e shopy) prostě nechtějí přijít o data o chování zákazníků, která jim analytika marketingových cookies poskytuje. A tak raději riskují pokutu (ve výši až čtyři procenta ročního obratu) za nedodržování zákona. Žádnou sankci ovšem podle dostupných informací Úřad na ochranu osobních údajů dosud neudělil. Další příčinu představuje fakt, že administrátoři webů se v nové legislativě neorientují a neví, jak správně souhlasy s používáním cookies nastavit. A konečně třetím důvodem je skutečnost, že řada provozovatelů především menších webů novou legislativu vůbec nezaznamenala.
Weby obvykle zaznamenávají informace o aktivitě svých uživatelů: například které konkrétní stránky si prohlížejí či jak často se vracejí. K tomu slouží soubory cookies, ukládající se do prohlížečů. Novela zákona zavedla právo návštěvníka stránek používání cookies odmítnout. Provozovatel stránky pak nesmí návštěvníka zablokovat, a pokud dotyčný svůj názor nevyjádří, bere se to rovněž jako nesouhlas. Cookies je řada druhů, ty hlavní označujeme jako technické (funkční), které jsou v podstatě nezbytné pro zajištění základních funkcí webu, analytické, které zejména sledují pohyb návštěvníka po vlastním webu a marketingové, které mimo jiné shromažďují informace za účelem přizpůsobení nabízené reklamy (například se často stává, že pokud dnes projdete pár stránek nabízejících obuv, zítra na vás budou skákat reklamy na boty, až si budete číst zprávy).
A právě kolem marketingových cookies se vše točí především. Jedním z dopadů nové legislativy totiž snížení objemu užitečných dat pro společnosti, které pracují s webovou analytikou a personalizovanou reklamou. Což může ve finále zkomplikovat cílení reklam na ty „správné“ potenciální zákazníky a celkově snížit jejich účinnost.
Pro přizpůsobení webu nové legislativě vyvinula společnost CRS řešení „Cookies správně“, které cookies pravidla na webu nastavuje přesně podle zákona, ale zároveň díky propojení více technologií měření v jeden celek a pomáhá provozovateli nadále získávat potřebná analytická data. Nastavení promptně reaguje na případné další změny v digitálním prostředí a cookies jim přizpůsobí. Aplikace se přizpůsobuje i změnám na straně provozovatele webu, například když chce na svých stránkách spustit novou funkcionalitu. S řešením společnosti CRS lze všechny nutné úpravy nastavit online, a to i v různých jazykových verzích.
Provozovatel internetových stránek by měl podle nové legislativy na svých stránkách splnit především tyto podmínky:

  • Uživateli nesmí web dát do prohlížeče žádné cookies (kromě technických), pokud k tomu neudělí souhlas. Tento souhlas nesmí být na uživateli vynucován například tak, že mu bez odkliknutí cookies lišty nepůjde používat web.
  • Uživatel by měl mít možnost rozhodnout se, které kategorie cookies chce zapnout a které vypnout (analytické, marketingové apod.).
  • Pokud uživateli dáváme možnost přijmout jedním klikem všechny cookies, pak mu musíme nabídnout stejně jednoduchou cestu k jejich odmítnutí.
  • Možnost přijetí nesmí být zvýhodněna oproti odmítnutí (např. výrazně jinou barvou tlačítka).
  • Uživatele musíme informovat o tom, jaké služby nebo jaké soubory cookies chce web používat.
  • Lištu cookies by mělo jít vypnout i jinak, než udělením či neudělením souhlasu (tzn. například křížkem nebo tlačítkem „zavřít“).
  • Udělené souhlasy s užíváním cookies musí být provozovatelem webu evidovány a při případné kontrole musí být předloženy.

Pravděpodobně není v kapacitních možnostech Úřadu na ochranu osobních údajů, aby v masívním měřítku kontroloval české webové stránky. Vznikají však i soukromé iniciativy, které se na problematiku GDPR a cookies zaměřují. Rakouská aktivistická organizace None of Your Business skenovala v otázce cookies víc než 10 000 stránek a úřadům v 10 zemích nahlásila 422 pochybení.
Foto: Pixabay
Zdroj: Madison Public Affairs


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

80 % center IT a podnikových služeb chce více šlápnout do automatizace. I přesto většina zaměstnavatelů z oboru plánuje nábor nových lidí

07.03.2024, Autor: Z blogosféry

Rok 2024 bude rokem pokročilé automatizace a robotizace. V oboru IT a podnikových služeb již dnes roboti zastávají práci, která je ekvivalentem bezmála 20 tisíc pracovních míst, v nadcházejícím roce chce ale 80 % firem z toho oboru projekty automatizace rozšířit i na další zpracovávané procesy a služby.

Migrace českých firem do cloudu pokračuje. Čeho se obávají a co je pravda?

29.02.2024, Autor: Z blogosféry

Během pár let musí více než tisícovka tuzemských firem přejít do cloudu. Důvodem je transformace populárního podnikového softwaru SAP a ukončení podpory stávajícího necloudového řešení na konci roku 2025. Většina firem se tohoto dlouho odkládaného kroku ale stále obává. Jaké mají důvody a jaká je dnes realita?

Drtivá většina firem není na novou úroveň kyberbezpečnosti připravena

27.02.2024, Autor: Z blogosféry

Pouze 2 % českých firem dosahuje úrovně kybernetické bezpečnosti definované aktualizovanou směrnicí o síťové a informační bezpečnosti (NIS2). Vyplývá to z průzkumu společnosti EY ČR, která jej provedla mezi desítkami tuzemských společností z 22 různých odvětví.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama