e-news.cz - kurzy
Reklama

Firmy na křižovatce mezi novými zákazníky a zapomněním. Pomůže „odepsaný“ tisk?

16.03.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Firmy na křižovatce mezi novými zákazníky a zapomněním. Pomůže „odepsaný“ tisk?

Vyhledávání a nakupování zboží přes internet je neoddělitelnou součástí dneška, kterou ještě umocnily poslední měsíce s „lockdowny“ a zavřenými kamennými obchody.


Firmy ve snaze nezapadnout stále více investují do digitálního marketingu schopného zacílit a neminout potenciálního zákazníka. Odvrácenou stranou je ale únava spotřebitele, na nějž se reklama v online prostředí valí ze všech stran. Jak dnes využít rozpočet na marketing efektivně? Podle průzkumu společnosti Canon, do nějž se zapojilo 235 marketingových ředitelů z devíti zemí Evropy a Středního východu, může správnou cestu nabídnout v digitální době opomíjený tisk.
Marketing musí dnes reagovat na nové výzvy a dynamiku doby, stejně jako všechny ostatní oblasti obchodu. Rozpočty se přiškrcují, ale zároveň je na marketingové týmy vyvíjen tlak, aby co nejdříve dosáhly kýženého komerčního výsledku. Je také čím dál obtížnější odhadnout změnu potřeb a chování zákazníka – obchody jsou zavřené, nekonají se živé eventy a virtuální komunikace se stala novou normou.
Data z trhu ukazují, že podíl digitální komunikace na celkových marketingových výdajích roste, zatímco využití produkčního tisku klesá. Značky totiž potřebují být tam, kde je jejich zákazník, tedy online. Obvyklou součástí marketingového mixu jsou proto e-shopy, weby, aplikace, digitální reklamy, optimalizace pro vyhledávače a sociální média. Z průzkumu společnosti Canon vyplývá, že čtyřicet šest procent marketingových výloh slouží k digitalizaci a devadesát pět procent respondentů přešlo za poslední dva roky výhradně na digitální marketing.[1]
Výsledek této hromadné strategie v praxi? Zahlcení zákazníka digitálním marketingem a radikální snížení účinnosti. Mnoho spotřebitelů při přesycení reklamním sdělení svou návštěvu raději ukončí a odchází jinam, někteří dokonce znechuceni vypínají své mobilní zařízení úplně. Navzdory tomu, že si cílové skupiny napříč různými demografickými skupinami musely zvyknout na online nakupování, mnoho značek vykazuje klesající tempo odezvy na svůj digitální marketing. Naproti tomu některé cílové skupiny začaly opět více reagovat na tradiční a důvěryhodné formáty, jako je tisk. Marketingová sdělení jde zkrátka efektivněji doručit tam, kde nezaniknou v šumu silné konkurence.
Jak vyplývá z průzkumu Canonu, který probíhal mezi vedoucími pracovníky marketingu firem napříč odvětvími, marketéři často viní sami sebe z nesprávného zacílení kampaně. Neuvědomují si, že problém může být i v nástrojích samotných. Pohled z odstupu, který výsledky průzkumu nabízejí, jasně naznačuje, jak účinným řešením může být úprava strategie. Proč by v kampaních nemohly začít hrát důležitější roli tisk a fyzické marketingové materiály?
Tisk má nyní před sebou výzvu a příležitost. I když je spojován s pomalostí a vyššími náklady, pro většinu značek zastává mnoho rolí lépe než digitální formy marketingové komunikace. Marketéři sami vědí, že je efektivní, ale není pro ně vždy snadné to v současné situaci dokázat.
Čtyři důvody pro návrat tisku do marketingového mixu
Je důvěryhodný. Mnoho oslovených odborníků si klade otázky ohledně efektivity digitálního marketingu. Hromadné e-mailové kampaně již podle nich neposkytují takové ohlasy, v jaké doufali, a zákazníka je čím dál obtížnější zapojit do interakce na digitálních platformách. Důkazem je i rostoucí počet blokovaných reklam a vyslovených nesouhlasů se zasíláním marketingových sdělení. Naši respondenti uznávají, že plošné e-mailové kampaně musejí být nahrazeny něčím poutavějším, důvěryhodnějším a cílenějším. Díky modernímu digitálnímu tisku lze přitom dosáhnout opravdu vysokého stupně personalizace.
Je efektivní. Mnoho značek zjistilo, že marketingové kampaně, které využívají k oslovení zákazníka kombinaci digitálních a tištěných nástrojů, mohou snadno skloubit kreativitu, viditelnosti a vysokou odezvu kampaně. „Komunikace, kterou provádíme současně na dvou kanálech, má násobně větší účinnost a zapamatovatelnost, než komunikace uskutečněná pouze skrze jeden komunikační kanál,“ potvrzuje v anonymním průzkumu vedoucí pracovník marketingu z Itálie. „Prováděli jsme testy. Bez kombinovaných komunikačních nástrojů byly naše výsledky o třicet procent nižší,“ přitakává jeho kolega z Francie.
Je osvědčený. Pracovníci zodpovědní za rozhodování a rozpočty neustále vnímají tisk jako neodmyslitelnou součást kampaní, které sází na oslovení cílové skupiny pomocí více kanálů. Celých čtyřicet sedm procen z nich tisk pravidelně využívá. U společností, které se loňského průzkumu zúčastnily, pak tisk pokrývá průměrně jednu třetinu rozpočtu na komunikaci. Stejné procento firem věří, že tisk bude i nadále v jejich branži důležitý, nebo že jeho hodnota bude ještě stoupat. V současné dynamické době se lidé instinktivně přimykají k osvědčeným hodnotám a postupům, mezi něž tištěné reklamní materiály patří. Z výsledků průzkumu Canon vyplývá, že celých čtyřicet procent těch, co nakupují prostor pro marketingovou komunikaci, by investovali více peněz do tisku, pokud by se jejich rozpočet zdvojnásobil.
Být jiný zaujme. Účastníci průzkumu se shodli, že kvalitní tisk je správným prostředkem k propagaci prémiových produktů a oslovení bonitních cílových skupin a specifických segmentů. Značky po celém světě proto podle průzkumu jasně vnímají tisk jako způsob, jak se na přeplněném trhu a v době, kdy je publikum přesycené digitální komunikací, odlišit od ostatních. Uvědomují si také kreativní potenciál tisku, který může zvýšit účinek kampaně, zvlášť dnes, kdy jsou možnosti digitálního tisku na všemožná média téměř neomezené. Obliba materiálů „ušitých“ zákazníkovi na míru stoupá.
„Potřebujeme starý dobrý pocit spojený s dotykem, abychom se mohli cítit žádoucí a výjimeční. Myslím si, že tisk má moc tohle zajistit,“ říká marketingový specialista ze stavební firmy ve Velké Británii.
Ne každý si ho dokáže obhájit. Přes všechny uvedené výhody tisku marketingoví pracovníci oslovení Canonem narážejí při plánování svých kampaní na překážky. Třeba dosah tisku je na rozdíl od digitálu těžko měřitelný. Oproti online kampaním jej lze hůře cílit. Je prý drahý, pomalý, nepřizpůsobivý. V době, kdy je návratnost investic kontrolována pečlivěji než kdy před tím, se osloveným expertům náklady na jiné než digitální kanály stále obtížněji obhajují.
Sdělení marketingových pracovníků zodpovědných za rozhodování je naprosto jasné – na měřitelnosti dnes hodně záleží. Navzdory uznání, že digitální statistiky jsou často povrchní a že holistické vypočítávání návratnosti investic je prakticky nemožné, nám sdělili, že deklarovaná návratnost investic hraje při výběru mezi tiskem a digitální formou největší roli. To na druhou stranu jasně vysvětluje, proč může prosazení tisku do marketingového mixu stále přinést konkurenční výhodu.
Není tisk jako tisk
Spoluodpovědnost za to, jestli se tisku podaří vrátit do kanceláří, kde se rozhoduje o podobě marketingových kampaní, leží podle respondentů průzkumu na poskytovatelích tiskových služeb. Ti se těší u drtivě většiny oslovených firem úctě a oblibě, vždyť celých 80 % jejich klientů zůstává dlouhodobě věrno stejnému poskytovateli tisku.
Tři z pěti společností by si zároveň nevybraly jiného dodavatele, ani pokud by jim nabídl nižší cenu. Tisk není komodita, ale ambasador kvality, který i přes obtížnou měřitelnost zásahu dokáže zvýšit prestiž kampaně a zákazníkům dopřát pocit výjimečnosti. Kdo má tedy lepší možnost ukázat značkám, co pro ně tisk může udělat, když je do kampaní zapojen kreativně, než ti nejpovolanější odborníci?
Firmy instinktivně vědí, že tisk je efektivní, ale potřebují pomoc s argumenty, proč jej zahrnout do svých kampaní. Ti, co nakupují prostor pro komunikaci, navíc nemají sklon si nechat radit. Je tedy na tiskařích, aby využili inovací a svých kreativních dovedností a ukázali klientům svěží nápady, které budou reagovat na skutečnou výzvu – vyčerpání zákazníka všudypřítomnou digitalizací.
EVA KUČMÁŠOVÁ, šéfka komunikace Canonu pro střední Evropu
Foto: Pixabay
Zdroj: My.cz
[1] Do průzkumu Canonu se zapojilo 235 osob spravujících komunikační výdaje v malých, středních i velkých firmách a agenturách v 9 zemích Evropy a Středního východu (Velká Británie, Německo, Itálie, Španělsko, Francie, Izrael, Rumunsko, Polsko, Egypt). Průzkum probíhal formou telefonických rozhovorů mezi 6. březnem a 13. červnem 2020, reagoval tedy již na probíhající pandemii covid-19.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

80 % center IT a podnikových služeb chce více šlápnout do automatizace. I přesto většina zaměstnavatelů z oboru plánuje nábor nových lidí

07.03.2024, Autor: Z blogosféry

Rok 2024 bude rokem pokročilé automatizace a robotizace. V oboru IT a podnikových služeb již dnes roboti zastávají práci, která je ekvivalentem bezmála 20 tisíc pracovních míst, v nadcházejícím roce chce ale 80 % firem z toho oboru projekty automatizace rozšířit i na další zpracovávané procesy a služby.

Migrace českých firem do cloudu pokračuje. Čeho se obávají a co je pravda?

29.02.2024, Autor: Z blogosféry

Během pár let musí více než tisícovka tuzemských firem přejít do cloudu. Důvodem je transformace populárního podnikového softwaru SAP a ukončení podpory stávajícího necloudového řešení na konci roku 2025. Většina firem se tohoto dlouho odkládaného kroku ale stále obává. Jaké mají důvody a jaká je dnes realita?

Drtivá většina firem není na novou úroveň kyberbezpečnosti připravena

27.02.2024, Autor: Z blogosféry

Pouze 2 % českých firem dosahuje úrovně kybernetické bezpečnosti definované aktualizovanou směrnicí o síťové a informační bezpečnosti (NIS2). Vyplývá to z průzkumu společnosti EY ČR, která jej provedla mezi desítkami tuzemských společností z 22 různých odvětví.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama