e-news.cz - kurzy
Reklama

Bankovnictví v roce 2021: Digitální, otevřené, empatické a pro každého na míru

12.01.2021, Autor: Z blogosféry

1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5
Bankovnictví v roce 2021: Digitální, otevřené, empatické a pro každého na míru

Epidemie koronaviru zasáhla všechna odvětví včetně bankovních služeb a dnes je již jasné, že výrazně ovlivní také to, kam bude tento sektor směřovat během roku 2021 i v letech nadcházejících.
Vládní restrikce a omezení spojená s prevencí šíření nákazy ale neukázala jen to, kam se banky budou ubírat, ale také to, jak moc se proměnily v letech minulých. Co můžeme od českých bank čekat v nejbližší době a jak se vyvine jejich vztah se zákazníkem?
Digitálně od samého začátku
Nuceného uzavření poboček bank si podstatná část klientů nemusela ani všimnout, protože se do banky osobně už měsíce, ne-li celé roky, nevydali. Loňský jarní a podzimní lockdown ale bude z pohledu vztahu mezi bankou a klientem znamenat další zrychlení trendu digitalizace, který je naprosto nevyhnutelný. Ani klienti, kteří začali svoje účty spravovat z počítače nebo telefonu teprve letos, se totiž po uvolnění všech opatření na pobočky už naplno nevrátí, na čemž vydělají jak banky, tak i samotní klienti, protože digitalizace znamená zásadní zvýšení komfortu pro zákazníka.
Možnost kompletního ovládání účtu prostřednictvím počítače nebo telefonu odstraňuje překážky při využívání bankovních služeb a výrazně zvýhodňuje banky, které takovou možnost poskytují. Tempo digitalizace se ani v následujícím roce nesníží. Už takřka všechny banky budou umožňovat nejen on-line založení účtu, ale i pořízení dalších finančních produktů, jako např. spoření, investic nebo nezajištěných úvěrů, prostřednictvím mobilního a internetového bankovnictví – pohodlně a během několika minut.
Založení nového účtu, vystavení kreditní karty nebo čerpání úvěru v předschváleném limitu jsou jednoduché operace, které nevyžadují žádnou asistenci ze strany banky. V intuitivní bankovní aplikaci se klient snadno obslouží sám – ve chvíli, kdy mu to vyhovuje, a se zařízením, které má zrovna při ruce. Pro banku to znamená možnost získat více klientů, poskytnout nové služby a zásadním způsobem snížit náklady.
Pozitivní zkušenost pro všechny
Rok 2020 přinesl obrovské změny ve způsobech, jakými pracujeme, nakupujeme, komunikujeme nebo se bavíme. Firmy musely velmi rychle a v obrovském měřítku zavést možnost práce z domova, obchodníci začít prodávat on-line a banky obsluhovat klienty bez osobních schůzek. Finanční instituce ale musí při zvyšování tempa digitalizace dbát nejen na platnou legislativu, ale také na bezpečnost a zákaznickou zkušenost.
Zatímco dříve digitální bankovnictví ve větší míře využívali především mladší a technicky zdatnější klienti, v současnosti se uživateli digitálního bankovnictví stávají i konzervativní a starší klienti, kteří zatím digitální kanály příliš nevyužívali. Banka tak musí vytvořit prostředí přístupné všem skupinám svých klientů, aby si z něj odnesli pozitivní zkušenost bez ohledu na svůj věk nebo technickou zdatnost.
Přístup klientů k funkcím a ovládání bankovních aplikací se může zásadně lišit, takže zatímco mladší klienti budou preferovat například komunikaci přes WhatsApp a placení hodinkami, rychlé posílání peněz mezi přáteli nebo transakce s kryptoměnami, starší uživatelé bankovních aplikací uvítají jednoduché ovládání s možností snadného spojení s podporou na zákaznické lince.
Individuální bankovnictví
V následujícím roce bude pro banky důležité zjistit, jaké služby jsou pro jejich klienty v post-koronavirové době důležité a přizpůsobit nabídku aktuálním potřebám svých zákazníků. Nelehký úkol může bankám usnadnit analýza velkých dat nebo technologie umělé inteligence. Analýza dat umožní bankám přizpůsobit služby na míru konkrétním zákazníkům a jejich potřebám, životním plánům a samozřejmě i aktuální finanční situaci. Banky dnes mohou pracovat s velkým množstvím dat z různých zdrojů a na jejich základě přesně cílit s personalizovanými nabídkami svých služeb na konkrétní potřeby klientů. Takto personalizované a přesně cílené nabídky jsou výrazně úspěšnější a poskytují dobrou návratnost potřebných investic.
Datová analýza a technologie umělé inteligence nejsou pro banky žádnou novinkou. Již dnes se tyto nástroje používají např. při odhalování podvodů a některé banky je již využívají také ke scoringu klientů v rámci schvalování úvěrů. Velkým trendem je také využití těchto technologií pro analýzu potřeb klientů a vytváření cílených nabídek produktů a služeb.
Nové služby díky otevřeným API
Otevření bankovnictví na základě evropské regulace PSD2 zatím rozhodně nevyčerpalo svůj značný potenciál. Většina českých bank zatím využívá jen základní možnosti otevřeného API, aby svým klientům v rámci jediného prostředí zpřístupnila informace o všech jejich účtech v různých finančních ústavech, s možností kontroly zůstatku nebo provádění plateb.
Pro naše klienty jsme implementovali například službu umožňující jednoduchou integraci podnikového ERP systému s bankou, která poskytuje zajímavé možnosti automatizace firemních procesů. Otevřená API lze využít například i k ověření příjmů a výdajů klienta přímým napojením na jeho bankovní účty, a použít jej jako vstup do jeho úvěrového hodnocení, bez nutnosti předkládání papírových potvrzení.
Investice do digitalizace se rychle vrací
České banky vstoupí do nového roku v nelehké situaci. Epidemie koronaviru způsobuje značné ztráty ve všech odvětvích a marže ze základních finančních služeb jsou poměrně nízké. Banky se navíc nacházejí nejen pod tlakem klientů požadujících stále nové a lepší služby za méně peněz, ale také dravých neobank, operujících výhradně na internetu, nebo internetových gigantů jakou jsou Apple, Amazon, Google nebo Facebook.
Jednoznačnou cestou, jak zůstat relevantní, udržet si klienty a získávat nové, je neustále inovovat a přicházet s produkty a službami, které klientům zjednoduší život. A hlavně tyto produkty nabízet ve správný čas, na správném místě a přizpůsobené potřebám klienta. Oproti nadnárodním hráčům mají české banky velkou výhodu v možnosti individuálního přístupu ke klientům a vysoké znalosti místního trhu.
KAREL BERAN, šéf produktů a inovací ve společnosti Banking Software Company (BSC)
Foto + Zdroj: FYI Prague


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Budoucnost AI v ČR: lokální servery, vyšší bezpečnost, lepší výkon

07.04.2025, Autor: Z blogosféry

Od automatizace v e-commerce přes zrychlené programování až po analýzu právních dokumentů – umělá inteligence (AI) dnes mění český byznys. Ale kde se tyto výpočty reálně odehrávají? Na jaké infrastruktuře běží, kdo ji poskytuje a jaké jsou rozdíly mezi globálním a lokálním řešením?

Kybernetický zákon se dotkne firem, které o tom ani netuší

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Vznikající zákon o kybernetické bezpečnosti se v tuzemsku dotkne odhadem 6 až 10 tisíc subjektů. Řada firem přitom vůbec netuší, že se přísnými podmínkami bude muset řídit. Háček totiž spočívá v tom, že se na ně zákon může vztahovat kvůli jejich vedlejším či doplňkovým aktivitám, nikoliv kvůli jejich hlavní podnikatelské činnosti.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Kybernetickým útokům v poslední době čelila každá čtvrtá firma. Situace se brzy může výrazně zhoršit

31.03.2025, Autor: Z blogosféry

Čerstvou zkušenost s kybernetickými útoky má více než čtvrtina českých firem. Každá osmá dokonce v posledních letech z tohoto důvodu přišla o data. Vyplývá to z průzkumu společnosti eD system. Aktuálně navíc hrozí, že počet zranitelných firem ještě skokově naroste, až 14. října skončí podpora operačního systému Windows 10. Ten stále ještě používá více než 40 % firem.

AI transformuje bankovnictví: jaké změny už u bank vidíme a čekáme? 

19.03.2025, Autor: Z blogosféry

V době, kdy digitální bankovnictví nabírá na síle, stává se umělá inteligence v bankovnictví klíčovým nástrojem pro finanční instituce po celém světě. Není divu: technologie, které stojí za chatboty, analytickými systémy nebo automatizovanými procesy, mění dosavadní pravidla hry a vytvářejí zcela nové možnosti pro banky, zprostředkovatele i samotné klienty.

Žaloba USA na čínské hackery

17.03.2025, Autor: Vojtěch Benda

V době zvyšujícího se napětí mezi Čínou a USA přichází další krok, který vzájemným vztahům určitě neprospěje. Ve Spojených státech bylo minulý týden obviněno 12 čínských občanů v souvislosti s kyberzločinem proti americkým občanům, společnostem či univerzitám.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Kyberbezpečnost: Celosvětový problém i výzva, která ovlivní naši budoucnost nejen v roce 2025

11.03.2025, Autor: Z blogosféry

Kyberbezpečnost nepochybně patří mezi klíčová témata současnosti. To potvrzuje i nadcházející světová výstava EXPO 2025, kde bude kybernetická bezpečnost jedním z témat, která budou v Ósace nepochybně rezonovat. Kyberprostor, jehož význam v každodenním životě neustále roste, je stále častěji cílem nejrůznějších útoků a hrozeb.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Globální průzkum: 197% nárůst e-mailových útoků a personalizované taktiky řízené AI 

25.02.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, vydala svou pololetní zprávu Acronis Cyberthreats Report, H2 2024: The rise of AI-driven threats. Ta odhaluje výrazný nárůst kybernetických e-mailových útoků – ve druhé polovině roku 2024 byl zjištěn ohromující nárůst o téměř 200 % v porovnání se stejným obdobím roku 2023.

Až 68 % datových ředitelů při nasazování AI bojuje s kvalitou dat. Pouze třetina firem ji využívá efektivně

20.02.2025, Autor: Z blogosféry

Řada firem investovala do platforem s umělou inteligencí v domnění, že jejich data jsou na inovace připravena. Realita je však jiná – až 41 % organizací přiznává, že má problém s udržením konzistentní kvality dat. Často za to mohou zastaralé systémy, které nezvládají zpracovávat rostoucí objemy dat v reálném čase.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama