Rusko zesílilo rušení GPS signálu v Evropě, což ohrožuje civilní letectví i námořní dopravu a stává se součástí hybridní války. V prvních čtyřech měsících roku 2025 bylo postiženo přes 122 000 letů, s dopady až na 42 procent provozu v klíčových oblastech. Pro Česko to znamená rizika v dopravě a logistice – musíme se připravit na svět bez spolehlivého satelitního navigačního systému.
Historický kontext rušení GPS
GPS, klíčový nástroj pro navigaci, se stal terčem rušení od roku 2014, kdy Rusko zahájilo hybridní válku na Ukrajině. Rušení GPS bylo tehdy využito k ochraně vojsk před přesnými zbraněmi. Podle zpráv NATO byly systémy jako Tobol a Krasucha-4 testovány během operací v Sýrii od roku 2015.
Rušení GPS není novinkou. Během cvičení NATO Trident Juncture v roce 2018 došlo k opakovaným výpadkům, které narušily koordinaci sil. Od roku 2016 se rušení rozšířilo na civilní lodě a lety v Pobaltí, ale skutečná eskalace přišla v roce 2022 s invazí na Ukrajinu. Zdroje rušení se soustředily v Kaliningradu a Petrohradě, kde Rusko demonstrovalo svou elektronickou sílu. Dnes je to už rutina – ne náhodný výstřel, ale systematická strategie.
Eskalace v roce 2025
V letošním roce se situace zhoršila dramaticky. Podle oficiální zprávy švédské vlády, vydané ve spolupráci s Finskem, Polskem a dalšími třemi zeměmi, bylo v prvních čtyřech měsících 2025 ovlivněno rušením více než 122 000 letů od 365 leteckých společností. V dubnu dosáhlo postižení 27,4 procent letů v širším regionu, v kritických zónách nad Baltským mořem dokonce překonalo 42 procent. Rušení – technika, kdy se vysílá silný signál na stejné frekvenci jako GPS, aby se zablokoval příjem – se kombinuje se sofistikovanějším falšováním (spoofingem), kdy přístroje dostávají falešné údaje o poloze.
Zdroje jsou jasné: Kaliningradská enkláva, Petrohrad, Smolensk a Rostov. V námořní dopravě se objevuje falešné zobrazování polohy lodí, což ohrožuje bezpečnost v Baltském moři. Nejvíce to pocítilo Estonsko, kde finanční ztráty v oblasti lodní a letecké dopravy za tři měsíce překročily půl milionu eur. A pak incident z konce srpna: letadlo s Ursulou von der Leyenovou, šéfovou Evropské komise, muselo přistát v Bulharsku s papírovými mapami, protože GPS systém selhal. Evropská komise to označila za součást ruské hybridní války – kombinace vojenských a kybernetických triků bez otevřeného střetu.
Dopady a pohledy
Proč to Rusko dělá? Primárně chrání své cíle před ukrajinskými drony, ale sekundárně destabilizuje EU. To vyvolává strach – a to je přesně cíl. Bezpečnostní experti z EASA (Agentura EU pro bezpečnost letectví) upozorňují: rušení může vést k nehodám a ztrátám životů. NATO v tom vidí útok na civilní infrastrukturu. Technologicky jde o pokročilé systémy jako R-330Ž Žitel nebo Murmansk-BN.
Na rozdíl od minulosti, kdy bylo rušení sporadické, je teď novým normálem – my v Evropě musíme investovat do alternativ, jako inerciální navigace nebo evropský Galileo s šifrovanou službou Public Regulated Service. Je ironické, že v době, kdy jsme závislí na satelitech jako na vzduchu, se vracíme k papírovým mapám?
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Marek Hájek
Zdroj info: regeringen.se, europa.eu, NATO, Politico.eu