Životní pojištění v Česku posledních osm let stagnuje.
Pojišťovny vybraly loni na pojistném v životním pojištění 43,9 miliardy korun, o 200 milionů více než v roce 2017, ale stále o 2,7 miliardy korun méně než v roce 2011. Vyplývá to ze statistik České asociace pojišťoven. Na český trh životního pojištění se nyní chystá vstoupit několik pojišťoven, konkrétně jde třeba o pojišťovnu Simplea ze skupiny Partners či o pojišťovnu německé zajišťovny Hannover Re.
„Trh životního pojištění je v ČR dlouhodobě pokřivený,“ řekl ČTK zakladatel Chytryhonza.cz Jiří Paták. V minulé dekádě bylo životní pojištění prodáváno ve velkém poradenskými sítěmi často ve formě a za cenu, která neodpovídala potřebě klienta. Ve výsledku byl za rok milion smluv uzavřen a stejné množství klienti vypovídali, případně je poradci účelově přesmluvňovali kvůli provizi. Životní pojištění tak neprávem dostalo nálepku nevýhodného a drahého produktu, dodal Paták.
Při analýze vývoje životního pojištění v posledních letech je nutné rozdělit pojištění na dvě skupiny, doplnil Martin Podávka ze společnosti Partners. Jde o pravidelně placené smlouvy, které slouží primárně k ochraně pojistných rizik, a pak o jednorázové pojištění, jehož hlavním cílem je zhodnocení peněz, uvedl.
V jednorázovém pojištění nastal propad, když v roce 2014 klienti zaplatili přes 25 miliard, zatímco minulý rok necelých deset miliard. V pravidelně placeném pojištění je podle Podávky vidět významná změna trendu. Zatímco mezi roky 2014 až 2016 pojistné klesalo, poslední dva roky lehce roste. Výsledek je složený ze dvou trendů – z poklesu investiční složky pojistného a růstu té rizikové.
Na český trh životního pojištění se chystá vstoupit několik pojišťoven. „Příchod nové pojišťovny vždy přináší pozitivní tlak na inovace. Ať už noví hráči uspějí či nikoliv, přinutí ‚mainstream‘ reagovat a zlepšovat své služby,“ upozornil Paták. Jako příklad uvedl někdejší pojišťovnu Direct. Ta sice po pár letech a po velkých ztrátách zanikla, výrazně však zrychlila nástup on-line služeb. Značku samotnou pak koupila pojišťovna Triglav, nyní opět Direct. „Pojišťovnictví je velmi konzervativní odvětví, čerstvý vítr, který zákazníkům zlevní a zlepší služby, je tak proto velmi vítaný,“ podotkl.
Na poli životního pojištění se podle Patáka žádný významnější hráč dlouho neobjevil. Za zmínku stojí snad jen Novis působící v celé střední Evropě a části Evropy západní. Jeho výsledky v Česku jsou však limitované. Stejně jako menší hráči typu Maxima nebo ERGO nemá ani procento tržního podílu. Žádná významnější pojišťovna z trhu neodešla, pojišťovny však konsolidují. Pojišťovna NN pohltila Aegon a v holdingu VIG fúzovala Kooperativa s Pojišťovnou České spořitelny.
Nové pojišťovny, aby se prosadily na již poměrně saturovaném a konzervativním trhu, musí přijít buď s významnou inovací, nebo naopak se zjednodušením pojištění, případně nabídnout určitou jinakost ve spojení s moderními digitálními technologiemi, míní analytik finančně poradenské společnosti 4Brokers Zdeněk Simaichl.
Vývoj pojistného trhu životního pojištění
rok | vybrané pojistné v mld. korun |
2018 | 43,9 |
2017 | 43,7 |
2016 | 43,7 |
2015 | 44,5 |
2014 | 46,1 |
2013 | 46,5 |
2012 | 47,4 |
2011 | 46,6 |
2010 | 44,5 |
zdroj: Česká asociace pojišťoven
ČTK