Zájem Čechů o půjčky v době karantény výrazně klesl o desítky procent, lidé se chovali zodpovědně. Platební morálka se významněji zhoršila v dubnu, poté se začala zlepšovat.
Odklad splátek úvěrů využila jen malá část klientů. Vyplývá to z ankety ČTK mezi nebankovními poskytovateli úvěrů. „Zájem o půjčky výrazně klesl. Velká část klientů využívá půjčky ke zlepšení životního standardu. V době pandemie byly priority nastaveny jinak a všem šlo především o zvládnutí situace ve zdraví,“ řekl ČTK ředitel Fair Creditu Tomáš Konvička. Nepatrně podle něj vzrostl objem půjček poskytnutých například na nákup potravinových zásob, které si lidé v té době pořizovali. Jinak struktura zákazníků a jejich potřeb se nijak dramaticky nezměnila, dodal.
„Můžeme hovořit o čtyřiceti pěti procentním poklesu zájmu o půjčky za duben, květen a červen 2020,“ uvedla mluvčí Provident Financial Kateřina Jarošová. Zákazníci se podle ní chovali velice odpovědně. „Pozorovali jsme, že část zákazníků cítila budoucí ekonomickou nejistotu a platili pravidelně, dokonce předpláceli, aby půjčku co nejdříve doplatili. Další část zákazníků, která přišla o pravidelný příjem, hledala možnost, jak splátky odložit,“ podotkla.
Také Cofidis v březnu a dubnu sledoval pokles poptávky spojený s celkovým přibrzděním ekonomiky v řádu nižších desítek procent. Výjimkou byly produkty na financování zboží prostřednictvím e-shopů, u těch naopak poptávka rostla. „Od května se postupně dostáváme zpět k dlouhodobému mírnému růstu, který jsme registrovali před vypuknutím pandemie,“ upozornil šéf marketingu společnosti Cyril Křůpala.
„Žádosti o úvěry poklesly, snížení souviselo především se zavřením kamenných poboček. Část klientů využila možnosti sjednání půjček online nebo telefonicky. V době mimořádných opatření jsme tedy zaznamenali výrazný nárůst poskytování půjček online nebo nákupu na splátky na e-shopech,“ uvedla tisková mluvčí Home Creditu Linda Bilal. Každopádně to podle ní zcela nenahradilo pokles v kamenných obchodech.
V březnu se ve splácení karanténa ještě neprojevila, upozornila Jarošová. V dubnu Provident zaznamenal meziroční pětinový pokles řádného splácení půjček. Poté se situace začala významně zlepšovat. Květen byl podle Jarošové o osm procent nižší v porovnání s květnem 2019 a trend je stoupající. V nejexponovanějším období (duben) využila odklad splátek, ať už vládního moratoria nebo splátkových prázdnin od Providentu desetina zákazníků.
U produktu, kdy je klient plně servisován obchodním zástupcem, využilo odklad splátek sedm procent všech zákazníků Fair Creditu, kteří na moratorium měli nárok. „Bylo to pro nás velmi příjemným překvapením. Mnohým jsme nabídli výhodnější individuální řešení dané situace, primárně individuální splátkové kalendáře. U on-line produktu to bylo osmnáct procent ze všech, kteří měli možnost tohoto využít. I toto číslo je pro nás pozitivním překvapením,“ doplnil Konvička.
Klienti Essoxu zažádali o odklad splátek u osmi tisíc smluv. Ke konci června společnost zpracovala žádost o odklad splátek u více než šest tisíc osm set smluv, z toho téměř tisíc tři sta smluv jsou revolvingové úvěry ke kreditním kartám, u kterých firma poskytuje podle ředitelky Jany Hanušové odklad splátek nad rámec požadovaný legislativou.
ČTK