Vítězem otevřeného výběrového řízení na účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET) je společnost Wincor Nixdor.
Ročně ministerstvo financí rozdá z peněz daňových poplatníků peněžité i věcné výhry za 65 milionů korun. Ministerstvo chce loterii spustit v polovině letošního roku.
Ministerstvo financí uvádí, že vítěz tendru zajistí registraci účastníků soutěže, registraci a příjem účtenek, losování a výplatu výher a zákaznickou podporu. Součástí služeb je také tvorba a provoz webových stránek a mobilní aplikace pro účastníky loterie.
Wincor Nixdor se výběrového řízení účastnila v konsorciu s dalšími firmami, mezi nimiž je i společnost Sazka. Webový portál Euro.cz začátkem tohoto roku uvedl, že se do tendru přihlásila pouze Sazka. Mluvčí Sazky Václav Friedmann portálu tehdy řekl, že společnost podala přihlášku do tendru v konsorciu se dvěma menšími subdodavateli.
Loterie ročně vyplatí 65 milionů korun, má motivovat k přebírání účtenek (a udávání?)
Ministerstvo financí má v plánu výhercům účtenkové loterie ročně rozdělovat peněžité i věcné výhry za 65 milionů korun. Počet výher se má pohybovat v množství okolo 25 tisíc měsíčně. Hodnota prvních pěti výher bude od 100 tisíc korun do 1 milionu včetně věcné výhry automobilu. Alespoň dle dřívějších vyjádření ministerstva financí. „Elektronická evidence tržeb je opatření, které přispívá ke zdravé a férové ekonomice, a Účtenkovka je hra, díky níž bude efektů EET dosaženo snadněji a lépe,“ vysvětluje ministr financí Andrej Babiš (ANO).
Slosování účtenek za předem stanovené období bude probíhat každý měsíc. Zákazník ale může do účtenkové loterie registrovat v jeden den pouze jednu účtenku od daného obchodníka. „Podnikatelé se proto nemusí obávat, že zákazníci budou rozdělovat svůj nákup na více částí, aby zvýšili své šance na výhru, a že se v obchodech budou zbytečně tvořit dlouhé fronty,“ uvádí náměstkyně ministra financí pro daně a cla Alena Schillerová.
Ve kterých zemích byla již účtenková loterie zavedena?
Účtenková loterie byla již zavedena například na Slovensku, v Chorvatsku nebo Slovinsku. Cílem je motivovat zákazníky, aby si brali od podnikatelů pokladní doklad, tím zvyšovali efektivitu EET a podpořili řádný výběr daní. Hlavní odměnou v těchto zemích byla většinou peněžitá výhra. K diskusi však může být její hazardní kontext a případná motivace k hlášení vůči konkrétním podnikatelům.