Apogeo
Reklama

Většina zaměstnanců už se kvůli inflaci dočkala přilepšení, polovina s ním ale není spokojena  

02.05.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Většina zaměstnanců už se kvůli inflaci dočkala přilepšení, polovina s ním ale není spokojena  

Většina zaměstnanců potvrzuje, že jejich zaměstnavatel již v odměňování zareagoval na současnou ekonomickou situaci. Nejčastěji navýšením mzdy, podpory stravování nebo jiných zaměstnaneckých benefitů. Polovina z nich je však s výší podpory nespokojena a dalších 47 % zaměstnanců na reakci zaměstnavatele dále marně čeká. Zaměstnanci proto plánují v příštích týdnech dále vyjednávat. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem a organizací.

Reálná mzda klesla podle údajů Českého statistického úřadu v loňském roce o 7,5 % a podle analytiků bude pokles pokračovat i letos. Podle březnových dat z Barometru zaměstnanců začínají tuto situaci více zohledňovat i zaměstnavatelé. Zatímco ještě loni v létě se 61 % zaměstnanců nechalo slyšet, že jejich zaměstnavatel na ekonomickou situaci v odměňování nijak nezareagoval, nyní je situace lepší. Na přilepšení přesto stále marně čeká 47 % zaměstnanců.

Posilování kupní síly

Nejčastější formou reakce zaměstnavatele na současný ekonomický vývoj bylo navýšení mzdy, které uvádí 31 % zaměstnanců. Oproti loňskému létu nejvíce narostla účelová podpora stravování a více lidí se dočkalo i navýšení jiných zaměstnaneckých benefitů, případně speciálního bonusu. Ostatní příspěvky zůstávají spíše v pozadí a beze změn oproti loňsku. 

„Pokles reálných mezd dostává do popředí ty zaměstnanecké benefity, které přinášejí dodatečnou kupní sílu. Jejich obliba rostla už v loňském roce a letos budete tento trend pokračovat. Jen například u volnočasových benefitů jsme meziročně zaznamenali více než 30% nárůst hodnoty zakázek,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která vyvíjí HR platformy pro motivaci zaměstnanců.

Dobré, ale málo

Přes patrnou větší snahu zaměstnavatelů je však stejně jako loni polovina zaměstnanců s obdrženým rozsahem podpory nespokojena. 52 % zaměstnanců i proto plánuje v příštích týdnech a měsících žádat o přilepšení, většinou o navýšení mzdy, ale také o přidání benefitů nebo navýšení podpory stravování.   

„Snaha držet tempo navyšování mzdy s inflací je ve většině případů marná a příliš nízké navýšení může vyvolat dokonce opačný efekt. Největší úspěch má komplexnější forma podpory, která zahrnuje vedle adekvátní finanční odměny i různé formy účelových příspěvků a vhodně zvolených benefitů s ohledem na současnou situaci zaměstnanců,“ popisuje Nicoletti. 

Železné stravenky

Právě účelové příspěvky na dopravu, dovolenou a stravování patří momentálně mezi nejžádanější benefity, shodně by je uvítala zhruba čtvrtina zaměstnanců. Stravenky a stravenkové karty figurují v současnosti i na čele žebříčku nejposkytovanějších benefitů z pohledu zaměstnavatelů. 

„Naše březnová data z průzkumu mezi personalisty ukazují, že ze zvažovaných extra benefitů pro dobu nebývalého zdražování je v hledáčku personalistů nejčastěji právě zvýšení příspěvků na stravování. 1/4 firem plánuje v tomto roce příspěvky na stravování navyšovat,“ říká Nicoletti ze společnosti Up Česká republika, která patří mezi TOP české fintechy.  

Gradující přetížení

Současné rozpoložení zaměstnanců, finanční nejistota i velké pracovní vytížení se promítají také do požadavků na nefinanční benefity. Z nich je momentálně mezi zaměstnanci jednoznačně nejžádanější delší dovolená. Ocenilo by ji 28 % zaměstnanců. Kratší pracovní dobu by uvítalo 18 % lidí. 

„Pokud jde o nefinanční benefity, mnoho zaměstnanců oceňuje flexibilitu pracovní doby a možnost home office. Začínáme se také setkávat s tím, že některé společnosti nabízejí čtyřdenní pracovní týden, ale stále je to velmi vzácné. V žebříčku oblíbenosti benefitů z pohledu zaměstnance jsou to dále navýšení počtu dní dovolené nad zákonný limit, případně tzv. sick days,“ dodává Nicoletti.

Foto: Pixabay

Zdroj: INTENSITY


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nová zelená úsporám: Na co máte nárok

04.11.2024, Autor: red

Slyšeli jste už o dotační programu Nová zelená úsporám a rádi byste využili dotaci, ale nevíte, na co máte nárok a jak to vlastně funguje? Pak se pojďme podívat na tento program, jehož cílem je snižování energetické náročnosti obytných domů, podrobněji. Zjistíte, na co lze podporu čerpat, pro koho je určena, jaké jsou podmínky a zda se vám vůbec žádost o dotaci vyplatí.

PVK cvičily rozsáhlý výpadek v dodávkách elektrické energie

31.10.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace absolvovaly další z řady štábních cvičení.Tentokrát pod názvem Blackout 2024 nacvičovaly reakci v případě rozsáhlého výpadku elektrické energie na území hlavního města na vodohospodářskou infrastrukturu v metropoli.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Dopady ESG reportingu, aneb stíháte implementovat ESG včas?

22.10.2024, Autor: red

V posledních letech se environmentální, sociální a governance faktory (ESG) staly nedílnou součástí nefinančního reportingu firem. Společnosti jsou stále častěji nuceny prokazovat, jak jejich činnost ovlivňuje životní prostředí, společnost a jakým způsobem dodržují zásady transparentního a odpovědného řízení.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v ČR - září 2024 

15.10.2024, Autor: Martin Švehla

Meziroční růst cenové hladiny se proti srpnu zvýšil. Spotřebitelské ceny vzrostly v září meziročně o 2,6 %, což budí dojem aktuálního urychlení nebo alespoň oživení inflace.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama