Snaha poslanců STAN zařadit jízdenky na vlaky a autobusy do desetiprocentní sazby daně z přidané hodnoty místo nynější patnáctiprocentní u
vlády Andreje Babiše (ANO) asi narazí. Kabinet by měl podle podkladů pro pondělní schůzi upozornit na to, že navrhovaná novela daňového zákona vedla k opačnému důsledku. Rozhodnou o ní zákonodárci.
Předloha Starostů a nezávislých není podle vládních legislativců v souladu s konstrukcí daňového zákona. Nesplňuje podle nich podmínky pro to, aby jízdné na vlaky a autobusy spadalo do desetiprocentní sazby. Protože by ale jízdenky byly v případě schválení novely vyňaty z patnáctiprocentní sazby, podléhaly by základní sazbě DPH 21 procent, napsali do předběžného záporného stanoviska kabinetu.
Nynější DPH na jízdné v osobní pozemní hromadné pravidelné dopravě je podle autorů novely osmá nejvyšší v Evropě. Přesun do nižší sazby by podle nich mohl jízdenky zlevnit, případně přinést dopravcům více peněz na rozvoj veřejné dopravy. „Potenciálně mohou posloužit také pro navýšení mezd řidičů ve veřejné dopravě, jichž je v České republice nedostatek,“ napsali poslanci STAN v důvodové zprávě.
Předloha se netýká osobní dopravy lanovými a visutými dráhami ani vodní nebo letecké hromadné pravidelné dopravy.
Kabinet by se měl podle podkladů pozastavit i v souvislosti s ohlášenými slevami na jízdné pro seniory a studenty také nad dopady navrhované změny v DPH na veřejné rozpočty. Rozpočty by přišly podle odhadu předkladatelů zhruba o 930 milionů korun ročně.
Babišova vláda zavádí slevu 75 procent na jízdném ve vlacích a autobusech pro seniory od 65 let a studenty do 26 let. Původně měli mít lidé možnost slevu využívat od 10. června. Po námitkách krajů ohledně příliš krátkého času pro nastavení slevového systému v dopravních prostředcích se termín posunul na 1. září.
ČTK