Na pivo budou do budoucna pouze dvě sazby daně z přidané hodnoty (DPH), a to desetiprocentní sazba na točené pivo
ve stravovacích zařízeních a 21procentní sazba pro zbylé případy. To nadále platí.
Na tiskové konferenci to řekla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Vymezila se tak proti výtkám na složitost zdanění, které se v posledních dnech objevily na sociálních sítích. Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) snížení DPH podporuje, podle ní může podnikatelům spíše pomoci než uškodit, sdělil ČTK prezident asociace Václav Stárek.
Restaurací se od letošního května dotkne přesun točeného piva z nejvyšší 21procentní sazby DPH do nejnižší desetiprocentní a také snížení DPH u stravovacích služeb z 15 na deset procent. „Podporujeme tím naše restaurace, naše hospody, podporujeme tím venkov, o což nám také jde, protože velmi často slýcháme, že tam tento byznys nekvete, jak by si občané přáli,“ uvedla Schillerová.
Na sociálních sítích se tento týden objevila tabulka, která uvádí devět variant pro účtování tří sazeb DPH v restauracích a u stánků prodávajících alkoholické a nealkoholické pivo. Podle mluvčího resortu Michala Žurovce však tabulka účelově kombinuje různé druhy nápojů konzumované v různém prostředí. Extrémním modelovým případem, který se ve skutečnosti neděje, je podle mluvčího například točené nealkoholické pivo načepované do džbánu a odnesené z provozovny.
„Nealkoholické nápoje včetně nealkoholického piva budou nadále zařazeny do snížené 15procentní sazby DPH s výjimkou nápojů podávaných ve stravovacích zařízeních, což od 1. května 2020 podléhá desetiprocentní sazbě DPH,“ doplnil.
Většina podnikatelů v pohostinství podle AHR změny v sazbách DPH vítá. „Dosud jsme nezaznamenali žádný negativní ohlas ze strany našich členů, stejně tak jako žádný problém s technickou přípravou na změnu sazeb,“ uvedl Stárek. Asociace v polovině dubna k tématu pro své členy chystá konzultační workshop. Stárek dále upozornil na fakt, že malé výčepy mnohdy ani nejsou plátcem DPH a změna se jich tak nedotkne. Rozhodně však podle něj nesouvisí s tím, že by zákazník nevěděl, kolik zaplatí za pivo. „V nabídkovém lístku dostává vždy konečnou cenu produktu, včetně DPH,“ dodal.
Ředitel sekce metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství Jiří Fojtík se pak dnes vyjádřil také k rozdílnému DPH pro lanovky a vleky, na které upozornil na twitteru server Hlídač státu. Fojtík podotkl, že sazbová novela je platná od 1. února 2019, tedy už rok.
„Na základě poslaneckého návrhu byly přeřazeny lanovky do druhé snížené sazby (deset procent) a vleky a pomy zůstaly v první snížené 15procentní sazbě. Lanovky se řídí jízdním řádem a ta novela směřovala na autobusovou a další dopravu. Vleky ale charakter této dopravy nemají, a proto zůstaly v 15procentní sazbě,“ řekl ČTK. Podle něj nejde o nic nového, co by podnikatelé neuměli. „Bylo to konzultováno i se svazem provozovatelů těchto zařízení,“ dodal.
ČTK