Ani jeden investiční produkt nezná šestnáct procent Čechů. Produkty, o kterých nějakou znalost mají, zároveň považují za nejméně výnosné. Ukázal to zářijový průzkum, který si nechala zpracovat česká investiční platforma Fondee.
Výsledky doplňují zjištění z lednového šetření, podle kterého Češi mladší čtyřiceti let investují podobně jako jejich rodiče. Většina využívá hlavně spořicí účty a stavební spoření.
„Na 16 procent respondentů překvapivě uvedlo, že by nedokázalo popsat žádný investiční produkt. Z investičních produktů je pro ně nejsrozumitelnější spořicí účet, stavební spoření a penzijní připojištění. A přestože mají Češi v podílových fondech uloženo okolo pěti set miliard korun, jen patnáct procent z nich by dokázalo vysvětlit, jak podílové fondy fungují,“ uvedl spoluzakladatel Fondee Jan Hlavsa.
Průzkum mimo jiné poukázal na rozdíly mezi pohlavími. Ženy proti mužům výrazně podhodnocují své znalosti investičních produktů. Mezi muži a ženami zároveň existují rozdíly v tom, jak je vnímají. „Muži výrazně častěji uvádějí, že rozumí investičním produktům. To neznamená, že ženy rozumí investicím méně než muži, ale každopádně si méně věří,“ podotkla spoluzakladatelka Fondee Eva Hlavsová.
Ženy považují za produkty s vyšším výnosem stavební spoření, podílové fondy nebo penzijní připojištění. Naopak podle mužů jsou výnosnější komodity, kryptoměny nebo sběratelské investice. Ženy jsou vůči výnosnosti alternativních a sběratelských investic a také vůči komoditám výrazně skeptičtější.
Mladí lidé často přiznávají, že by mohli investovat lépe. „Informace z obou průzkumů odhalily, že ani mladí Češi se ještě nenaučili investovat tak, jak jsou zvyklí například na Západě, a že stále lpí na způsobech, kterým je naučili jejich rodiče. V USA například do akcií investuje přes padesát pět procent dospělé populace, zatímco u nás stále převládají spořicí účty nebo stavební spoření,“ dodal Hlavsa.
Průzkum mezi 605 respondenty zpracovala agentura Perfect Crowd.
ČTK