Pracovní síla v Česku je nedostatkovým zbožím. Firmy si stěžují, že na trhu chybí desítky tisíc pracovníků, kteří by pomohli růstu jejich byznysu. České technologické, biotechnologické či jinak inovativní firmy by na svou expanzi potřebovaly posílit týmy kvalifikovaných odborníků. Shánějí je však marně.
„V posledních letech jsme zaznamenali nejenom enormní nedostatek kvalitních pracovníků na pracovním trhu, ale bohužel i ztrátu motivace a chuti řady pracovníků odvádět dobrou práci,“ říká Zuzana Bubnová, výkonná ředitelka biotechnologické společnosti Contipro.
Inovativním firmám chybí kvalitní uchazeči
Nepříznivý vývoj na domácím pracovním trhu probíhá na pozadí ekonomické nestability posledních dvou let, vyvolané vlnami pandemie. Jejím důsledkem byly poruchy v dodavatelských řetězcích, výpadky v průmyslové produkci, výrobě aut (známý problém nedostatku čipů) a jiné. Očekávalo se, že díky postupnému ústupu pandemie covid-19 bude rok 2022 vysoce růstový, byznys však zbrzdily problémy s pracovní silou a nová nejistota vyplývající z války a sankcí.
Personální problém se ve velké míře týká zmiňovaných firem se sofistikovanou výrobou vyžadující vysokou kvalifikaci. Inovativní produkty s velkou přidanou hodnotou přitom mají potenciál být významnou složkou českého průmyslu a exportu. Podle Vladimíra Velebného, majitele společnosti Contipro, mohou být speciálně biotechnologie v České republice důležitým průmyslovým odvětvím: „České firmy v oblasti biotechnologií mají potenciál stát se v evropském i světovém kontextu významnými společnostmi. Máme také silná centra akademického biotechnologického výzkumu,“ konstatuje Velebný, přičemž i on poukazuje na rok od roku klesající úroveň kvalifikace pracovní síly.
O Ukrajince je ve firmách zájem, čeští zaměstnanci se však nemusejí obávat
Ačkoliv se situace kolem pandemie koronaviru ještě zdaleka nevrátila do stavu před rok 2019, v únoru vypukla válka na Ukrajině. Ruská agrese vyhnala z domovů i ze země milióny Ukrajinců, obyvatel státu, jehož úroveň vzdělání není příliš vzdálená od té naší. Lidé z Ukrajiny přicházejí do různých států Evropy a začínají pro sebe hledat nové uplatnění. Najde se právě zde řešení českých a evropských problémů s kvalifikovanými pracovníky? Čeští podnikatelé by nebyli proti.
Jak vyplývá z březnového průzkumu personální agentury Hofmann Personal, pracovní místa pro ukrajinské uprchlíky plánuje nabídnout 68 % dotázaných podniků a dalších 14 % se zatím rozmýšlí. Dotazování byli personalisté z výrobních, velkoobchodních a logistických firem.
„Myslím, že příliv nových pracovníků na trhu práce by mohl pomoci zvrátit negativní trend a takříkajíc nastavit normální stav,“ komentuje Zuzana Bubnová. Výkonná ředitelka ve společnosti Contipro přitom nepředpokládá, že by kvalitní a kvalifikovaní čeští zaměstnanci měli mít v této souvislosti jakékoli obavy z konkurence nově příchozích. „Zaměstnavatelé by byli sami proti sobě, kdyby se takových pracovníků chtěli zbavovat. My v Contipru jsme nikdy nerozlišovali, zda je zaměstnanec cizinec či nikoli, nikdy jsme na nikoho nenahlíželi jako na levnou pracovní sílu. U nás hodnotíme pouze dle schopností a výkonu, což znamená, že všichni mají stejné možnosti a příležitost se uplatnit,“ dodává Bubnová.
Válka na východě narušuje plány firem
Nutno podotknout, že příchod potenciální pracovní síly z Ukrajiny je jakýmsi marginálním pozitivním momentem na pozadí válečné tragédie probíhající na východ od nás, která mimo jiné znamená i pro mnohé české firmy zhroucení jejich tamních aktivit. Podle průzkumu Hofmann Personal se válka na Ukrajině negativně dotkne až 72 % dotázaných podniků, přičemž pouze 9 % společností tvrdí, že na ně nebude mít žádný vliv. Menší podniky přitom obecně patří k těm nejvíce zasaženým. Právě inovativní firmy se však z uvedené závislosti vymykají, protože se dokázaly lépe prosadit i na lukrativních západních trzích a ty východní jsou tím pádem pro ně relativně méně významné.
„Zásadní dopady spojené přímo s obchody v Rusku a na Ukrajině jsou v tuto chvíli marginální. Náš celkový obrat v Rusku a na Ukrajině je v řádu nízkých jednotek procent,“ konstatuje také výkonná ředitelka Contipra. Otázkou jsou však podle ní nepřímé dopady, které se konkrétně pro Contipro jako subdodavatele nadnárodních společností v segmentu farmacie a kosmetiky mohou projevit časem.
Foto: Pixabay
Zdroj: PRime time PR