V pondělí ráno evidovala banka ČSOB podvodné e-maily cílené na klienty jejího internetového bankovnictví.
Banka rovněž zaznamenala podvodnou stránku kopírující design webu ČSOB a vybízející klienty k zadání přihlašovacích údajů a důvěrných informací. Zda byli někteří z klientů tímto útokem poškozeni, banka nezveřejnila. Momentálně již žádné nebezpečí v souvislosti s tímto útokem nehrozí, nicméně klienti všech bank by měli být obezřetní a měli by dodržovat bezpečnostní pravidla.
Podvodné e-mailové zprávy, tzv. phishing, jsou založeny na principu rozesílání zpráv tvářících se, že pocházejí od relevantního zdroje, často z populárních sociálních sítí, online platebních portálů, aukčních webů, úřadů státní správy nebo od IT administrátorů. Skrze tyto falešné e-maily, které vyzývají například ke kliknutí na přiložený odkaz, se hackeři snaží ukrást citlivé uživatelské údaje.
Podle mluvčího ČSOB Patrika Madleho už aktuálně žádné nebezpečí nehrozí. Podvodné e-maily uváděly, že účet klienta je omezen a pro vyřešení je třeba kliknout na odkaz uvedený ve zprávě. Zpráva byla podepsána pouze „ČSOB“.
Patrik Madle také uvedl, že banka podnikla příslušné kroky a již ten den dopoledne hrozbu eliminovala. ČSOB podle něj od klientů dorazilo několik hlášení, že jim podobná e-mailová zpráva přišla. Banka není schopna konkrétně určit, kolik podobných e-mailů bylo v rámci této vlny celkem rozesláno, navíc se její zástupci domnívají, že mohou přijít i neklientům ČSOB.
Phishingové útoky (pokusy o zneužití účtů přes internet) byly v minulých letech příčinou drtivé většiny (95 %) neoprávněných čerpání peněz z účtů bankovních klientů skrze elektronické bankovnictví. Instituce proto nabádají klienty k obezřetnosti a doporučují jim dodržovat veškerá bezpečnostní pravidla.