e-news.cz - kurzy
Reklama

Nehod na železničních přejezdech ani přes investice neubývá

16.10.2018, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nehod na železničních přejezdech ani přes investice neubývá

Nehod na železničních přejezdech v letech 2013 až 2017 neubylo, ačkoli bylo na zvýšení jejich bezpečnosti v tomto období vydáno

přes 2,6 miliardy korun. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu. Podle něj tak byla Česká republika v bilanci nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že vznikly materiály o rizikových místech na železnici a o financování jejich zabezpečení. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prý každoročně vytipovává desítky přejezdů vhodných k zabezpečení. Česká železniční síť patří k nejhustším v Evropě.
V roce 2013 se stalo na železničních přejezdech 165 nehod a loni 159, obdobné počty nehod byly zaznamenány i v letech mezi tím, přičemž v průměru při nich zemřelo 35 lidí ročně. „Na milion obyvatel tak připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. Pro srovnání: v Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí,“ uvedli kontroloři. Česko je tak co do počtu obětí nehod na přejezdech nejhorší v Evropě.
NKÚ se při kontrole týkající se bezpečnosti železničního provozu a cestujících zaměřil mimo jiné na to, jak byly za peníze, které ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury přidělily Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), přejezdy zmodernizovány a zrekonstruovány, což mělo snížit počet nehod. Z více než 2,6 miliardy korun, které SŽDC dostala na zajištění bezpečnosti přejezdů, bylo přes 900 milionů korun z Evropské unie.
Podle zjištění NKÚ ministerstvo ani SŽDC ale nezpracovaly žádný materiál, ve kterém by komplexně řešily nejrizikovější přejezdy, stanovily časový harmonogram jejich odstraňování a definovaly potřebné peníze. SŽDC v roce 2016 aspoň vytvořila materiál, ve kterém posuzovala zhruba třetinu z 340 přejezdů na železničních koridorech, z nich vybrala 24 nejrizikovějších přejezdů, jejichž řešení se v době kontroly připravovalo.
Ministerstvo dopravy s tím ale nesouhlasí. Podle jeho tiskového oddělení předložilo vládě v roce 2008 analýzu rizik v bezpečnosti železničního provozu s důrazem na mimořádné události na přejezdech. Financování akcí, které vedly k zajištění bezpečnosti železničního provozu, bylo v té době v harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013 a v roce 2016 pak byla zpracována analýza zvýšení bezpečnosti úrovňových přejezdů na koridorech. „V rámci této analýzy bylo prověřeno 109 stávajících železničních přejezdů (s předpokládanými investičními náklady ve výši 7382,9 mil. korun), ze kterých bylo vyhodnoceno 24 přejezdů jako prioritních k přednostnímu řešení (s investičními náklady ve výši 1872,4 mil. Korun),“ sdělilo ČTK tiskové oddělení ministerstva.
Informace ministerstva potvrdili i železničáři. Podle nich jsou tuzemské statistiky nehod na přejezdech zapříčiněny především neukázněnými řidiči a nikoli nedostatečným zabezpečením. SŽDC tvrdí, že každoročně spolu s policií vytipovává desítky železničních přejezdů, které vyžadují modernizaci.
SŽDC se zároveň snaží snižovat počet přejezdů na tuzemské síti. Naplánováno zatím je, že po roce 2020 by mělo zmizet minimálně šest přejezdů, které budou nahrazeny mimoúrovňovým křížením. Další desítky přejezdů budou doplněny o závory.
SŽDC podle NKÚ zadala v letech 2013 až 2017 na zvyšování bezpečnosti přejezdů 78 veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou 2,5 miliardy korun, přičemž nabídkové ceny vybraných uchazečů činily 2,458 miliardy korun. Soutěží se zúčastňoval málo uchazečů, v průměru tři, a nabídkové ceny některých uchazečů vycházely z nabídky vybraného uchazeče, což mohlo negativně ovlivnit hospodárnost nákladů na realizaci akcí, doplnil NKÚ.
ČTK


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Putin sahá lidem do kapes: Rusové mají zaplatit za válku

14.10.2025, Autor: red

Ruská vláda pod vedením Vladimira Putina navrhuje pro rok 2026 zvýšení daní, aby pokryla obrovské náklady na válku. I přes mírný pokles výdajů na armádu zůstává její podíl na rozpočtu rekordní, což znamená vyšší břemeno pro obyvatele. Jak to ovlivní ruské domácnosti a co to říká o budoucnosti ekonomiky?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Trump udeřil na Čínu: 100% clo a stopka pro klíčový software

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Americký prezident Donald Trump oznámil zavedení 100 procentního cla na veškerý dovoz z Číny, což v praxi znamená faktické embargo. Současně rozšiřuje vývozní kontroly na kritický software, aby omezil přístup Pekingu k pokročilým technologiím. Tato eskalace obchodní války ohrožuje globální dodavatelské řetězce a může nepřímo udeřit i český průmysl, zejména automobilový.

ČEZ zlevňuje a slibuje víc – od ledna má elektřina i plyn stát méně

14.10.2025, Autor: red

ČEZ nedávno oznámil snížení cen fixovaných tarifů pro elektřinu a plyn, což přináší okamžitou úlevu tisícům domácností. Další zlevnění se chystá od ledna 2026 pro zákazníky bez fixace, což by mohlo ovlivnit až 1,5 milionu lidí. Tento krok odráží stabilizaci trhu po letech turbulence.

Ztrácíme signál: Rušení GPS z Ruska je novou realitou

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

Rusko zesílilo rušení GPS signálu v Evropě, což ohrožuje civilní letectví i námořní dopravu a stává se součástí hybridní války. V prvních čtyřech měsících roku 2025 bylo postiženo přes 122 000 letů, s dopady až na 42 procent provozu v klíčových oblastech. Pro Česko to znamená rizika v dopravě a logistice – musíme se připravit na svět bez spolehlivého satelitního navigačního systému.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Čína rozhoduje o budoucnosti světa: Klíčové zasedání určí směr globální ekonomiky

13.10.2025, Autor: Josef Neštický

Čínské plenární zasedání Ústředního výboru Komunistické strany Číny, které se koná od 20. do 23. října, není jen vnitřní záležitostí Pekingu. Tento proces finalizuje 15. pětiletý plán na léta 2026–2030 a ovlivní, jak bude vypadat světová ekonomika – od dodavatelských řetězců po zelené technologie. Pro nás v Česku to znamená nové příležitosti i rizika v obchodě s druhou největší ekonomikou světa.

Tesla v průšvihu: Američané znovu rozjíždějí vyšetřování autopilota

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

Americký úřad NHTSA zahájil rozsáhlé vyšetřování systému Full Self-Driving (FSD) společnosti Tesla, které se týká téměř tří milionů vozidel. Tento krok přichází po řadě incidentů, kde auta s aktivovaným systémem porušovala dopravní pravidla, včetně jízdy na červenou.

Francie v chaosu: Politická bouře, která zasahuje celou Evropu

12.10.2025, Autor: red

Francie se nachází v politické krizi, charakterizované častými změnami premiérů a neschopností parlamentu schválit klíčové rozpočtové návrhy. Tento stav, vyvolaný fragmentací sil po letních volbách 2024, ohrožuje nejen francouzskou ekonomiku, ale i celou Evropskou unii – a tím i naši českou realitu. Co se vlastně děje ve Francii a proč by nás to mělo zajímat?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Riziko pro náš svět: satelity zaznamenaly rekordní vlny na volném moři

12.10.2025, Autor: Marek Hájek

Satelity Evropské kosmické agentury (ESA) zachytily na volném moři vlny vysoké až 20 metrů – výšky srovnatelné s kostelní věží. Tyto extrémní jevy, jako například vlna vzniklá během bouře Eddie v prosinci 2024, se šíří tisíce kilometrů a ohrožují námořní dopravu i globální ekonomiku.

e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama