Když 19. října čtyři zloději pronikli do pařížského Louvru a ukradli francouzské korunovační klenoty v hodnotě 88 milionů eur, mnozí z těch, kdo muzeum znají, nebyli překvapeni. „Mezi kolegy jsme si říkali, že je neuvěřitelné, že se ještě nic dramatického nestalo,“ přiznal jeden z pracovníků. Loupež století? Spíše logický důsledek let zanedbávání.
Přetížené muzeum
Pojďme se podívat na fakta. Louvre byl navržen pro poloviční kapacitu oproti tomu, co dnes zvládá. V roce 2018 sem přišlo rekordních 10,2 milionu lidí. Po covidové pauze, kdy návštěvnost spadla na 2,7 milionu, se v roce 2024 vrátila na 8,7 milionu. Ředitelka Laurence des Cars to už loni nazvala „fyzickou zkouškou“ pro návštěvníky. Muzeum se stalo obětí vlastního úspěchu. Místo chrámu umění funguje jako přeplněná turistická atrakce, kde se davy tlačí k Moně Lise a bezpečnost ustupuje do pozadí. Zatékající střechy, nedostatečná klimatizace, venkovní perimetr bez kamer – to není jen seznam problémů, to je recept na katastrofu.
Selhání bezpečnosti
Zloději vnikli rozbitým oknem krátce po otevření. Devět kusů korunovačních klenotů – náhrdelník, brož, diadém – zmizelo během okamžiku. Des Cars přiznala „hrozivé selhání“ a nabídla rezignaci. Prezident Macron ji odmítl, ministryně kultury Rachida Dati také. Žádné personální změny. Jinými slovy: nikdo neodejde, nic se nezmění. „Je jisté, že jsme selhali,“ přiznal jeden z představitelů státu. Zabezpečení muzeí nebylo prioritou, což se ukázalo jako fatální chyba.
Slíbené změny
Macron slíbil modernizaci za 700 až 800 milionů eur do roku 2031. Šest let. Mezitím policie stále pátrá po pachatelích a muzea po celém světě zpřísňují opatření – protože pokud se to stalo v Louvru, může se to stát kdekoli. Incident vyslal do světa „velmi negativní obraz Francie“, jak poznamenal jeden z komentátorů. Země, která se pyšní svým kulturním dědictvím, nedokázala ochránit symboly vlastní historie. Loupež není jen krádež šperků – je to útok na francouzskou identitu.
Louvre znovu otevřel 22. října, tři dny po loupeži. Davy se vrátily, selfie před Monou Lisou pokračují. Jako by se nic nestalo. Jenže stalo. A dokud se muzeum nezmění z turistické pasti zpět v chrám umění, kde bezpečnost není až na druhém místě, další incident je jen otázkou času. Možná by stálo za to položit si otázku: Chceme Louvre jako místo, kde se uchovává historie? Nebo jako instagramovou kulisu, kde se historie jen prodává?
Zdroj info: louvre.fr, theguardian.com, politico.eu
Autor: Marek Hájek
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT






