Asociace komunikačních agentur odmítá návrhy KDU-ČSL a KSČM na omezení reklamy na spotřebitelské úvěry.
Obě strany své návrhy zákona zdůvodňují snahou zabránit tomu, aby se lidé propadali do dluhových pastí. Podle AKA však žádná ze stran v návrhu zákona nedoložila, že právě reklama na půjčky způsobuje nezodpovědné zadlužování.
Komunisté a lidovci předložili ve Sněmovně návrhy samostatného zákona, které mají zakázat reklamu na spotřebitelské úvěry v médiích a na internetu. Lidovci počítají s výjimkou pro reklamu na úvěry na bydlení. Obě strany také chtějí zachovat možnost reklamy v provozovnách společností, které půjčky nabízejí. KSČM i KDU-ČSL argumentují tím, že snadná dostupnost úvěrů vede k tomu, že se lidé nadměrně zadlužují a následně jim hrozí exekuce.
„Drastické příklady zadlužených domácností a jednotlivců nemá na svědomí inzerát v novinách, ale nedostatek finančního vzdělání,“ uvedl v tiskovém prohlášení výkonný předseda AKA Marek Hlavica. Podle asociace ani jeden z návrhů zákona neobsahuje výzkum, který by dokládal, že rizikové chování spotřebitelů je odvozeno od reklamy na úvěry.
AKA také uvedla, že poskytování půjček reguluje zákon o spotřebitelském úvěru, který vyžaduje, aby si věřitel ověřil, zda je dlužník schopný splácet. Reklamu na půjčky reguluje zákon tak, že zakazuje klamavou reklamu.
Pokud by reklama na spotřebitelské úvěry byla zakázána, zhorší se podle asociace povědomí lidí o podmínkách, za jakých jsou půjčky běžně dostupné. „Zákaz reklamy podle AKA povede k opačným důsledkům, než míní poslanci. Nedostatek srovnatelných informací otevře cestu černému trhu – lichvě,“ uvedla asociace.
ČTK