Mzdy napříč odvětvími v loňském roce stagnovaly. Mírný nárůst o tři až deset procent byl patrný u pozic s vysokou poptávkou, úzkou specializací či urgencí zaměstnavatele. Vyplývá to ze mzdového průzkumu, který dnes zveřejnila personálně-poradenská společnost Hays.
Průzkum vznikl analýzou mzdových dat sesbíraných od více než dvacet tisíc registrovaných uchazečů a šest tisíc pracovních nabídek.
„Pandemie zasáhla jednotlivé sektory různou měrou, mnohé z nich se nevyhnuly propouštění. Přesto společnosti přibíraly do svých řad nové posily, nábory se výrazněji oživily ve druhé polovině roku 2020. Některé oblasti IT nebo sektor farmacie a zdravotnických prostředků zaznamenávaly naopak nárůst, a v průběhu roku poptávaly pro své projekty zkušené odborníky,“ popsal situaci na trhu ředitel Hays Sándor Bodnár.
Významně podle něj roste potřeba digitálních dovedností, což ovlivňuje požadavky zaměstnavatelů na pracovním trhu. Digitalizace a automatizace je všudypřítomná a příchod pandemie její rozvoj ještě více urychlil. Bude pokračovat vznik nových pozic, jiné se budou adaptovat, aby dokázaly naplnit nová očekávání a obchodní potřeby firem. To je patrné zejména v oblasti online marketingu a e-commerce, doplnil Bodnár.
Uchazeči řeší i další aspekty nad rámec mzdy, jako je například atraktivita pracovní náplně či možnost růstu, nabídku kurzů a jiných příležitostí pro další vzdělávání nebo flexibilitu a stabilitu firmy. U benefitů se společnosti vydávají buď cestou zúžení jejich nabídky za účelem snížení nákladů, nebo je oživily a přizpůsobily aktuální situaci. Aktuálně se lze tedy častěji setkat s výhodami, jako je hrazené testování na přítomnost onemocnění Covid-19, finanční kompenzace při práci z domova, online psychologické konzultace a podobně, uzavřel.
ČTK