Čínský technologický gigant Baidu oznámil expanzi své služby autonomních taxi Apollo Go do Švýcarska, kde plánuje spustit testování již v prosinci 2025 a plný veřejný provoz v roce 2027. Tento krok, podporovaný průkopnickou švýcarskou legislativou, může změnit tvář městské mobility v Evropě.
Technologie, která řídí sama
Vozidla RT6 od Baidu představují špičku v autonomních technologiích. Šestá generace elektromobilů dosahuje úrovně L4 autonomie, zvládá tedy jízdu bez zásahu řidiče v definovaných zónách. Jsou vybavena 38 senzory – od LiDARu po kamery a radary – a dvěma výpočetními jednotkami s výkonem 1200 TOPS, což odpovídá malému superpočítači. Každé pojme čtyři cestující a v první fázi testování v prosinci 2025 v kantonech St. Gallen, Appenzell Ausserrhoden a Appenzell Innerrhoden bude mít ještě volant s testovacím řidičem. Po plném spuštění v roce 2027 se volant odstraní. Flotila Baidu už najela přes 200 milionů kilometrů, což potvrzuje spolehlivost systému. Společnost se věnuje autonomní mobilitě od roku 2017 a v čínských městech jako Peking a Šen-čen provozuje komerční robotaxi od roku 2019 – zkušenost, kterou teď přenáší do klidnějších švýcarských hor.
Švýcarský průlom
Proč právě Švýcarsko? Díky své pokrokové legislativě, která od března 2025 umožňuje provoz vozidel úrovně 3 na dálnicích a plně autonomní parkování. Zemi to dává výhodu oproti pomalejší EU, kde se regulace stále dolaďují. Baidu zde vidí ideální testovací pole: v prosinci 2025 bez cestujících, v první polovině 2026 s vybranou skupinou uživatelů a poté plný provoz. Partnerem je národní dopravce PostBus, který zajistí integraci do infrastruktury. Baidu plánuje otevřít evropské centrum v Curychu v roce 2026, odkud se expanze rozšíří do Velké Británie a Německa ve spolupráci s Lyftem. Zatímco Čína sází na rychlost, Evropa klade důraz na bezpečnost – otázkou zůstává, kdo ponese zodpovědnost za nehody bez řidiče.
Cesta k plné autonomii
Nadšenci oslavují: autonomní taxi mohou snížit zácpy, zlepšit mobilitu v odlehlých regionech a dokonce zachránit životy tím, že eliminují lidské chyby. Investoři vidí v Baidu revoluci v logistice, podobně jako u konkurenta Waymo od Alphabetu, který už vstupuje do Evropy. Odborníci varují před nárůstem provozu a před ztrátou pracovních míst – řidiči taxi a autobusů čelí hrozbě automatizace. Navíc sběr dat z 38 senzorů vyvolává otázky ohledně soukromí.
Spuštění Apollo Go v roce 2027 ve Švýcarsku může být katalyzátorem pro celou Evropu – včetně Česka, kde by autonomní mobilita mohla zlepšit dopravní dostupnost mimo Prahu. Očekává se, že technologie směřuje k úrovni 5, tedy zcela bez volantu, a rozšíří se i do logistiky.
Zdroj info: Electrek.co, n-tv.de
Autor: Petr Poreba
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT






