e-news.cz - kurzy
Reklama

Českým e-shopům se daří expandovat do zahraničí. Objednávky vzrostly průměrně o více než desetinu

28.10.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Českým e-shopům se daří expandovat do zahraničí. Objednávky vzrostly průměrně o více než desetinu

S růstem české e-commerce se zvyšuje počet prosperujících e-shopů, které vstupují na zahraniční trhy. Zákonitě s tím roste také počet objednávek, letos průměrně o 11 %, odhadují odborníci ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Mezi nejoblíbenější země, kam tuzemští podnikatelé expandují, patří Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Nejčastěji se jedná o obchodníky s elektronikou, módou či doplňky stravy. Naopak do Česka vstupují obchodníci z okolních zemí, kteří spatřují příležitost v nižší míře konkurence a vyšší cenové hladině.

Také letos roste počet českých obchodníků, kteří se rozhodnou pro expanzi na zahraniční e-commerce trhy, což potvrzuje přibývající objem objednávek zákazníků z cizích zemí. „Loni meziročně vzrostl průměrný počet objednávek téměř o pětinu, nicméně odhadujeme, že k závěru letošního roku tempo růstu zpomalí a ustanoví se kolem 11 %,“ předvídá Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. 

Jedna z klíčových kategorií, které na mezinárodních trzích vynikají, je zdraví a krása. Skupina zahrnuje zdravý životní styl, stravování a doplňky stravy, péči o sebe a kosmetiku. Své místo nacházejí v téměř všech zemích bez rozdílu. „Obzvláště v poslední době se velké oblibě spotřebitelů těší projekty zaměřené na tzv. biohacking. Spotřebitelé o sebe chtějí více pečovat a dbát na správnou životosprávu, což reflektují také obchodníci s různými doplňky stravy a zdravou výživou,“ uvádí Radek Klouda, CEO společnosti BaseLinker, která e-shopům zajišťuje expanzi na internetová tržiště. Dalšími silnými kategoriemi jsou domácí potřeby, móda či také erotické pomůcky.

České e-shopy expandují na východ

České e-shopy nejčastěji expandují ke svým východním sousedům, přičemž hlavními kategoriemi zboží, na které se zaměřují, jsou elektronika, móda a vlastní originální výrobky (např. šperky, ručně vyráběné dekorace či svíčky). Počet objednávek z českých e-shopů, které putují na Slovensko, roste v posledních třech letech stabilním tempem průměrně téměř 3 % ročně.

„Slovensko se pro české e-shopy stalo logickým krokem díky blízkosti a podobnosti obou trhů. Obchodníci těží z kulturní příbuznosti a minimálních bariér vstupu. Ovšem expanze na další trhy vyžaduje hlubší analýzu a přípravu, protože každý trh má své vlastní charakteristiky. Podnikatelé ji tedy vnímají jako rizikovější,“ říká Radek Klouda. Dodává také, že kategorie víceméně odráží průřez zboží u českých e-shopů.

Druhé místo patří Maďarsku, kam podle odhadů letos směřuje o 23 % více objednávek než loni. Mezi hlavní produkty pro tamější trh patří elektronika, potraviny a výrobky pro dům a zahradu. Pomyslnou bronzovou příčku obsazuje Rumunsko, kde se však letos očekává pokles objemu objednávek, a to až o 7 % v porovnání s loňským rokem. Na tamějším trhu české e-shopy prosperují v kategoriích móda, kosmetika a doplňky stravy.

Polští obchodníci vidí v Česku příležitosti

Zajímavým trendem je také expanze zahraničních e-shopů na český trh, nejčastěji ze Slovenska a obecně okolních zemí. „Vidíme velký příliv zboží z polských a německých e-shopů, což souvisí se vstupem Kauflandu Global Marketplace a Allegra na lokální trh. Například polští obchodníci k nám přicházejí s vidinou menší konkurence a příležitost spatřuje ve vyšší cenové hladině. Zatímco polské e-shopy sázejí na nižší ceny, německé e-shopy cílí na střední a vyšší třídu s luxusními a kvalitními produkty,“ vysvětluje Radek Klouda.

Poznání spotřebitelů je klíčové

Zahraniční trhy nabízejí českým e-shopům různé příležitosti a také výzvy. Některé země mohou upřednostňovat specifické kategorie zboží. Existují totiž lokální výrobci, kteří prodávají pouze v daném regionu nebo na daném trhu, a to z různých důvodů. Těmi mohou být lokálně omezená dostupnost surovin, místní zvyklosti a řemesla nebo speciální politické a právní podmínky. Jedná se o zboží jako například tradiční oblečení, potraviny, léky, lehké drogy a podobně.

„Každý zahraniční trh má svá specifika, včetně regulatorních a kulturních zvyklostí. V prvé řadě by měli prodejci věnovat dostatek času přípravě na úspěšný vstup na mezinárodní e-commerce scénu. Zvláštní pozornost vyžaduje pečlivá analýza trhu, včetně chování zákazníků a konkurence. Co platí na českého spotřebitele, nemusí nutně platit jinde,“ doporučuje závěrem Martin Pech.

Foto: Pixabay

Zdroj: Zuzana Kantorová


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Volby polského prezidenta: Test proevropské vlády nové vojenské mocnosti

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

Prezidentské volby v Polsku, jejichž první kolo proběhlo 18. května 2025, jsou víc než jen výběrem nové hlavy státu. Jsou klíčovým testem pro současnou proevropskou vládu Donalda Tuska, která se snaží upevnit svou pozici po letech dominance konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS). Na co se zaměřit, když se rozhoduje o budoucnosti Polska v Evropě?

Ceny pohonných hmot: Klesající trend a nejistá budoucnost

17.05.2025, Autor: Josef Neštický

Ceny pohonných hmot v České republice jsou v květnu 2025 na nejnižší úrovni za poslední roky, což přináší úlevu motoristům i firmám. Jaké faktory za tím stojí a můžeme očekávat, že tento příznivý stav vydrží? Pojďme se podívat na vývoj, příčiny a možné scénáře do budoucna.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Superdávka v akci: Co přináší nová sociální reforma, kterou dnes podepsal prezident?

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

16. května 2025 prezident Petr Pavel podepsal zákon o takzvané superdávce, která slibuje revoluci v systému sociálních dávek v České republice. Jde o sloučení čtyř dosavadních dávek do jedné, zjednodušení administrativy a zavedení nových pravidel, jako je majetkový test, či bonus za práci. Co to pro nás znamená a jaké změny můžeme očekávat?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pět novinek, které od června ovlivní vaše pracovní volno

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Od června vstoupí v platnost dlouho očekávané nařízení vlády, které přinese významné změny v oblasti nároku na pracovní volno. Zaměstnanci získají až týden volna při úmrtí blízkého člena rodiny a dojde také k rozšíření svatebního volna včetně uznání partnerství.  

Spory o pískoviště

12.05.2025, Autor: Vojtěch Benda

Čína na konci minulého měsíce zveřejnila fotografii své vlajky na ostrově Sandy Cay. Jedná se o sporné území, které si kromě Číny a dalších zemí nárokují také Filipíny. Přestože se jedná o pustý ostrov o rozloze menší než 200 m2 vyvolala tím Čína silnou reakci nejen ze strany Filipín, ale také USA. K „obsazení“ sporného území došlo v době, kdy tyto dvě země prováděly tradiční vojenské cvičení v Jihočínském moři.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Snížení úrokových sazeb stimuluje trh komerčních realit ve střední a východní Evropě

07.05.2025, Autor: Z blogosféry

Klesající úrokové sazby a uvolnění měnové politiky v eurozóně a zemích střední a východní Evropy zvyšují důvěru investorů v trh komerčních realit v regionu. Situace v jednotlivých zemích se ovšem liší. Například Česká národní banka nedávno cyklus snižování sazeb pozastavila kvůli revizi svých prognóz inflace pro letošní rok směrem nahoru.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama