e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko i okolní státy zvyšují mýtné. Silniční doprava nevyhnutelně zdraží, řada dopravců to neustojí

16.02.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česko i okolní státy zvyšují mýtné. Silniční doprava nevyhnutelně zdraží, řada dopravců to neustojí

Blížící se zdražení mýta, vysoká cena pohonných hmot a nedostatek řidičů. Dopravci v České republice si stěžují na rostoucí náklady. Mnoho malých podniků už kvůli tomu skončilo

. Větší společnosti zase redukují počet aut, aby mohly v podnikání pokračovat. V plánu je přitom další komplikace. A tím je zavedení povinného podílu těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi.

Na hlavu nám padá jedna rána za druhou. I tak popisují někteří autodopravci situaci ve svém oboru. V posledních letech totiž bojují s řadou problémů, a především s narůstajícími náklady. Ty navíc ještě stoupnou kvůli novému poplatku za produkci emisí CO2. „Mýtné se má u nás od března zvýšit o 15 procent,“ říká mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Felix. Upozornil zároveň, že silniční dopravci mají v současné době marže v řádu jednotek procent.

Změna mýtných sazeb se dotkne všech kategorií vozidel. Kromě dosavadních tří složek mýtného – poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší – bude nově zavedena čtvrtá složka: poplatek za emise CO2. V souladu s evropskou legislativou vznikne pět emisních tříd CO2. „V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem,“ uvádí ke změnám Ministerstvo dopravy České republiky.

Už od prosince minulého roku se mýto navýšilo i v okolních státech. Nejvýrazněji v Německu, kde tento poplatek vzrostl o 83 procent. „Došlo tedy ke zdražení zhruba o 4 koruny na kilometr, což je opravdu znatelný zásah. Z části se v Německu pohybujeme, takže i nás se to dotklo a zákazníkům jsme museli předložit navýšení cen,“ říká Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě.

Někteří dopravci v České republice dokonce už kvůli vysokým nákladům skončili. „Loni se to týkalo zatím jen malých autodopravců. Větší firmy pak redukují počet aut a počet řidičů. Jen díky této úspoře nemusejí jít pod cenu a mohou v podnikání pokračovat,“ popisuje aktuální situaci Marie Pomykalová, Head of Operations ve firmě Bibby Financial Services, která poskytuje financování malým a středním podnikatelům.

Nízké marže snižují schopnost splácet úvěry

Podle sdružení dopravců se zvýšení nákladů ve finále promítne do ceny služeb. „Není v silách žádného silničního dopravce pokrýt ani zčásti zdražení mýta z vnitřních zdrojů, když se marže v tomto oboru pohybují v řádu několika jednotek procent. Zdražení služeb silniční dopravy je nevyhnutelné a lze očekávat, že jej pocítí nejen importéři, ale celá naše exportně zaměřená ekonomika,“ varuje generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Jeho slova potvrzuje i Marie Pomykalová z Bibby Financial Services. „Marže u dopravců je skutečně nízká. Nemají pak z čeho splácet případný úvěr nebo leasing. Projevilo se to například po pandemii covidu-19, během které si mnoho dopravců splátky pozastavilo. Neuvědomili si však, že je tyto dluhy časem doženou,“ podotýká. Řada firem podle ní využívá takzvaný factoring spočívající ve financování krátkodobých pohledávek, aby měly jistotu, že své podnikání zvládnou ufinancovat. Dopravci díky tomu získají peníze z vystavených faktur do 24 hodin namísto 60 dnů, což je obvyklá splatnost.

Ceny za dopravu se navýší

Kromě mýta dopravci navíc řeší i cenu pohonných hmot a chybějící pracovní sílu. Mají zkušenosti s tím, že řidiči požadují mzdy přesahující padesát tisíc korun a nedělá jim problém odejít ze dne na den za lepší nabídkou ke konkurenci. Řidičům nahrává fakt, že v české kamionové a autobusové dopravě jich chybí zhruba 25 tisíc. Mají tedy velmi výhodnou vyjednávací pozici.

Dalším problémem je také to, že dopravcům ubylo zakázek. A podle posledního šetření Sdružení ČESMAD BOHEMIA představitelé firem očekávají, že práce bude i dál spíše ubývat. Jen pětina dopravců je ve výhledu optimistická. „To znamená, že se ještě dlouho nedočkáme oživení ekonomiky. Doprava je spolehlivý indikátor. Než se něco vyrobí, musí se přivézt materiál, než se něco prodá, musí zafungovat dodávka zboží,“ vysvětluje mluvčí ČESMAD BOHEMIA Martin Felix.

Povinnost mít vozidla s nulovými emisemi

Na dopravce se však chystá ještě další komplikace. Evropský parlament totiž navrhuje, aby velcí silniční dopravci museli mít určitý podíl těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi. „Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová,“ říká generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. A zároveň vyzývá členské státy Evropské unie, aby návrh Evropského parlamentu důrazně odmítly.

Foto + Zdroj: LESENSKY.CZ 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Regulace Airbnb v ČR: Hledání rovnováhy mezi turismem a bydlením

28.05.2025, Autor: red

Krátkodobé pronájmy přes platformy jako Airbnb jsou v Česku, zejména v Praze, stále rostoucím fenoménem. Zatímco přinášejí ekonomické výhody a podporují cestovní ruch, vyvolávají také otázky o dostupnosti bydlení a kvalitě života v centrech měst. Jak se k tomu staví stát a co přináší novinky jako systém e-Turista?

Pákistán v digitální hře: 2 000 MW pro těžbu bitcoinů a novou éru

26.05.2025, Autor: red

Pákistán se rozhodl vstoupit do světa kryptoměn ve velkém stylu – vyčlenil kapacitu 2 000 megawattů elektřiny pro těžbu bitcoinů a rozvoj center umělé inteligence. Je to odvážný krok, který má proměnit přebytečnou energii v ekonomický růst, přilákat investice a vytvořit pracovní místa. Co za tím stojí a jaké to může mít dopady?

Buffettova sázka na pivo a odklon od bank: Berkshire mění kurz

23.05.2025, Autor: Josef Neštický

Warren Buffett a jeho Berkshire Hathaway opět překvapují trhy. V prvním čtvrtletí 2025 zdvojnásobili podíl ve společnosti Constellation Brands, výrobci piva Corona, zatímco se zbavili akcií Citigroup a osekali pozice v dalších finančních gigantech. Co za tímto strategickým posunem stojí a co to znamená pro globální investory?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jak EU zakáže ruský plyn: Cesta k nezávislosti do roku 2027

22.05.2025, Autor: red

Evropská unie se připravuje na zásadní změnu v energetické politice – úplné ukončení dovozu ruského plynu do konce roku 2027. Příští měsíc Evropská komise představí právní opatření, která zahrnují i zákaz spotových kontraktů už do konce letošního roku. Jaké výzvy a příležitosti tento plán přináší a co to znamená pro Českou republiku?

Španělsko versus Airbnb: Proč zmizelo 65 000 nabídek z trhu?

22.05.2025, Autor: red

Představte si, že plánujete dovolenou ve slunné Barceloně nebo na Mallorce. Otevřete Airbnb, hledáte útulný apartmán – a najednou zjistíte, že tisíce nabídek prostě zmizely. Přesně to se teď děje ve Španělsku, kde ministerstvo pro ochranu spotřebitelů zablokovalo více než 65 000 rekreačních pronájmů na této platformě. Co za tím stojí a jak to změní nejen španělský trh, ale i naše dovolenkové plány?

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Korejci bojují o Dukovany: Kasační stížnost jako poslední šance?

21.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná elektrárna Dukovany je v centru pozornosti. Korejská společnost KHNP, vítěz tendru na dostavbu nových bloků, čelí právnímu sporu s francouzskou EDF a chystá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Jaké jsou šance na úspěch a co to znamená pro energetickou budoucnost Česka?

Sedmnáctý balík sankcí EU: Nový tlak na Rusko a jeho stínovou flotilu

21.05.2025, Autor: red

Evropská unie schválila sedmnáctý balík sankcí proti Rusku, který cílí na 342 lodí tzv. stínové flotily a další subjekty obcházející dosavadní restrikce. Jaké jsou hlavní prvky tohoto balíku a co znamená pro Rusko, Evropu i Českou republiku? Pojďme se podívat, jak daleko může tento krok zkomplikovat život Kremlu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama