Česká bankovní asociace (ČBA) varuje klienty bank před novou vlnou podvodných útoků. Podvodníci využívají nepozornosti klientů v předvánočním období a pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí vybrat úspory a vložit na podvodné účty prostřednictvím bankomatů na kryptoměny.
Četnost těchto podvodů, mnohdy velmi úspěšně dokonaných, přitom v posledních týdnech dramaticky stoupla. Způsobené škody se pohybují v řádech milionů korun. ČBA důrazně připomíná: pokud by měly banky podezření z ohrožení klientských vkladů, dokážou účet a prostředky klienta uložené na něm zablokovat a ochránit samy. Nikdy nežádají klienta o jejich převod na jakýkoliv jiný „bezpečný“ účet, nikdy nepožadují jejich hotovostní výběr a následný vklad přes bankomat na jiný účet vedený v kryptoměnách ani v žádné jiné měně.
Předvánočního shonu a stresu ve velkém začali využívat podvodníci, kteří útočí na klienty bank. Pod záminkou, že jsou jejich úspory v ohrožení, je donutí peníze vybrat, nebo v mnoha případech si na jméno klienta vezmou i půjčku, a tyto peníze si pak podvodníci nejčastěji prostřednictvím bitcoinových bankomatů nechají pod záminkou jejich ochrany vložit na vlastní podvodné účty. Banky přitom důrazně připomínají, že pokud mají jakékoliv podezření na napadení účtů svých klientů, nikdy po nich nechtějí, aby si své peníze z důvodu jejich ochrany vybírali a vkládali je nebo převáděli na jiné účty. „V posledních dnech se setkáváme stále častěji s typem útoků, při kterých podvodníci donutí klienty vybrat úspory a vložit je na podvodné účty prostřednictvím bitcoinových bankomatů. Útočníci obvykle kontaktují klienta s tím, že jeho účet byl napaden, a pokud chce své peníze zachránit, musí s nimi spolupracovat. Často se přitom ohánějí i součinností s Policií ČR. Klienti ve strachu, že o své peníze přijdou, pak udělají, co po nich podvodníci žádají. V mnoha případech je i klienti sami pustí do svého internetového bankovnictví prostřednictvím aplikace umožňující tzv. „vzdálený přístup“ do PC, kterou si stáhnou na základě instrukcí podvodníků,“ vysvětlil princip útoků Petr Barák, předseda Komise ČBA pro kyberbezpečnost. Zároveň dodal: „V bankách se setkáváme i s případy, kdy podvodníci volají klientovi a ptají se ho, zda si ve své bance žádá o půjčku. Když jim klient sdělí, že o žádnou půjčku nežádá, podvodníci mu vysvětlí, že půjčka byla ale již schválena a peníze načerpané na jeho účet je třeba z důvodu jejich ochrany okamžitě vyzvednout v hotovosti a vrátit je na účet banky s pomocí nejbližšího bankomatu na kryptoměnu. Postižený klient tak nejenže přijde o své úspory, ale musí splácet i půjčku, kterou načerpal.“
Česká bankovní asociace upozorňuje klienty bank, aby dbali zvýšené obezřetnosti a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani emailem. Banky tyto údaje po svých klientech nikdy nechtějí. Pokud mají podezření na napadení účtu, preventivně ho zablokují samy, aby ochránily úspory svých klientů. „Být opatrný není žádná ostuda, proto, pokud si klient není jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky,“ uzavírá Petr Barák.
Foto: Pixabay
Zdroj: ČBA