Od 1. ledna 2023 dojde na základě změny zákona k automatickému zřízení datových schránek živnostníkům, spolkům a nadacím. Zavedení nových datových schránek proběhne ve třech vlnách od ledna do března 2023, kdy budou noví uživatelé datovek postupně dostávat své přihlašovací údaje.
Od ledna 2023 bude Ministerstvo vnitra dle zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů postupně zřizovat datové schránky všem subjektům vedeným v registru osob. Největší část z nových držitelů schránek budou tvořit podnikající fyzické osoby, tedy živnostníci a další OSVČ. Dále datovou schránku získají všechny právnické osoby, které jsou evidované v registru osob a dosud datovou schránku nemají. Jedná se například o společenství vlastníků bytových jednotek, spolky a nadace. „Digitalizace je jednou z hlavních priorit Ministerstva vnitra a toto je další důležitý krok, který pomůže přesunout komunikaci s úřady do online prostředí. Rostoucí počet uživatelů datových schránek, ale třeba i Portálu občana dokazuje, že v digitalizaci státu jdeme dobrým směrem,“ říká náměstek ministra vnitra Lukáš Kolářík.
Novým uživatelům, kteří dosud nemají například vlastní datovou schránku fyzické osoby, přijdou přihlašovací údaje doporučeným dopisem. Datové schránky budou zpřístupněny po prvním přihlášení nebo automaticky po uplynutí lhůty 15 dnů po zřízení v případě, že se uživatel během této doby do schránky sám nepřihlásí. Změna se týká cca 2 mil. osob se živnostenským oprávněním a cca 200 tisíc právnických osob, které ještě nemají datovou schránku.
Počet uživatelů datových schránek v posledních letech prudce roste
V současnosti je celkem 1 667 000 datových schránek a uživatelé za 13 let fungování odeslali cca 1 054 624 000 zpráv. „Zásadní je nárůst počtu občanů, kteří si datovky zřizují dobrovolně. V roce 2019 šlo o 38 tisíc, v loňském roce už o více než 145 tisíc, letos zatím přes 242 tisíc. Zájem o datové schránky zvyšuje především trend online komunikace, kdy lidé preferují vyřizování svých záležitostí elektronicky. Datovky přitom dokážou v mnoha ohledech nahradit služby klasické pošty, ale také nabízí možnosti vyřizování běžné korespondence nebo přístup do Portálu občana,“ říká Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu Ministerstva vnitra s tím, že počet uživatelů datových schránek bude i vzhledem k nové legislativě dále výrazně růst.
Změna zákona v současnosti počítá také s tím, že datovou schránku stát od roku 2023 automaticky zřídí každému občanovi, který se např. bankovní identitou nebo eObčankou poprvé přihlásí ke kterékoli digitální službě státu. Na rozdíl od OSVČ a právnických osob si však bude moci schránku znepřístupnit. Pokud se v rámci legislativního procesu podaří část zákona o automatickém zřízení datovek fyzickým osobám zrušit, podnikne resort vnitra veškeré kroky k implementaci tohoto kroku.
Foto: Pixabay
Zdroj: PeprConsulting