Rozhovor s Michalem Čarným, Business Development Managerem Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko
Pracuje ve společnosti Mastercard. Je zodpovědný za přípravu a realizaci prodejní strategie pro spotřebitelské produkty, využívání služeb s přidanou hodnotou a také za rozvoj netradičních vydavatelů a prodejních kanálů.
Studoval jste na London School of Economics v Londýně a na University of Chicago. Studoval jste platební systémy již na těchto univerzitách? Co vás přivedlo věnovat se finančním službám a platebním kartám?
K oblasti platebních karet jsem se dostával postupně. V rámci svých zahraničních studií jsem se zaměřoval nejdříve na odvětví ekonomie a později také na strategii a management. Finančním službám jsem se začal více věnovat během svého působení ve strategickém poradenství, kde jsem úzce spolupracoval s klienty z řad retailových, ale také investičních bank po celém světě. Projekty, které jsem vedl, typicky zahrnovaly celou škálu produktů a služeb nabízených koncovým klientům bank včetně platebních karet. Současně jsem si také budoval velmi pozitivní vztah k technologiím a inovacím zejména díky mé druhé poradenské specializaci na odvětví telekomunikací. Když se poté naskytla příležitost pracovat pro Mastercard, rozhodl jsem se znalost širšího bankovního prostředí a zájem o technologické inovace spojit dohromady a naplno jsem se začal věnovat právě karetnímu odvětví.
V Mastercardu jste zodpovědný za přípravu a realizaci prodejní strategie pro spotřebitelské a firemní produkty, využívání služeb s přidanou hodnotou. Co si pod tím lze konkrétně představit?
Intenzivně se věnuji například segmentům prémiových a firemních karet a soustředím se na jejich další rozvoj v rámci České republiky, Slovenska a Rakouska. Snažím se také, aby produktová nabídka Mastercard v těchto oblastech byla vždy tím nejlepším na trhu jak pro partnerské banky, tak pro koncové držitele karet.
Znamená to, že tyto typy karet nejsou jen pouhým plastovým platidlem. Velký důraz klademe právě na služby s přidanou hodnotou, které mohou zkušenost s používáním karty Mastercard posunout ještě dále. Příkladem služeb, které můžeme nabídnout k prémiovým kartám, mohou být vstupy do letištních salónků či přístupy k wi-fi po celém světě, concierge služba, která řekne „NE“ snad jen na nezákonné požadavky anebo exkluzivní neopakovatelné zážitky v mnoha světových metropolích včetně Prahy. Firemní segment zaujme naopak široká nabídka nástrojů na správu firemních financí a možnost přehledně přistupovat k důležitým informacím o platebních transakcích.
Jste také zodpovědný za rozvoj netradičních vydavatelů a prodejních kanálů. V čem to spočívá?
V popisu mé práce je také rozvoj partnerství se subjekty, které chtějí využít či vytvořit atraktivní propozici karty, ale nejsou tradičními bankami v pravém slova smyslu. Mezi takové partnery patří například subjekty z řad významných obchodníků nebo fintech společností. Spolupracujeme však například i se státní správou.
Jedním z konkrétních příkladů takové spolupráce je třeba Twisto karta, která je vlastně extrémně jednoduchou a transparentní úvěrovou kartou. Cílí na zjednodušení každodenních nákupů a nabízí také celou řadu dalších atraktivních služeb, ať už je to intuitivní mobilní aplikace, možnost jednoduché platby faktur nebo třeba doplňkový platební náramek, který si můžete vzít třeba na sport. Jistě jste Twisto také zaregistrovali díky jejich kontroverzní kampani využívající postavu Twista Splatitele.
Dalším příkladem mohou být i stravenkové karty. V tomto segmentu dlouhodobě spolupracujeme na kartovém řešení s předním hráčem na trhu, společností Edenred. Nově jsme také spustili velmi atraktivní program Naše stravenka, který provozuje společnost Lidl stavenky.
Když se podíváme do historie, jak a kde vznikly první platební karty? Změnily se od té doby? Z čeho a jak se vyrábí?
Předchůdci platebních karet tak, jak je známe dnes, vznikly krátce po roce 1900. Jedním z pionýrů byla společnost Western Union, která představila kartu umožňující identifikovat zákazníka a jeho účet pro pozdější fakturaci. Segment se dále vyvíjel a součástí bankovních karet se postupně stávaly náležitosti jako magnetický proužek a později čip směřující ke zvýšení bezpečnosti. Ani zde ale inovace neskončily a postupně se přidávaly bezkontaktní platby. Nyní vstupujeme do další důležité etapy vývoje platebních karet, a tou je jejich stále častější digitalizace do mobilních zařízení.
Pro většinu z nás jsou však karty stále nejdůležitější ve své klasické plastové podobě. I zde však dnes existuje celá řada inovací, jako jsou karty s displejem a tlačítky umožňujícími volit měnu či účet, z kterého bude platba provedena. Nedávno se také představily karty s integrovanou čtečkou otisků prstů pro větší bezpečnost. Na Maledivách má zase platební karta Mastercard formu a funkci cestovního pasu. Pro prémiové držitele karet se objevily dokonce karty vyrobené z pravého zlata. Zajímavých příkladů je skutečně hodně.
V čem je Mastercard lepší oproti konkurenci?
Kromě bezpečnosti plateb, která je na prvním místě, jsme také velmi aktivní na poli inovací. Díky tomu jsme schopni zajistit, že Mastercard je vždy tím nejlepším možným řešením na trhu, ať už jste držitelem karty, firemním klientem, bankou vydávající platební karty, obchodníkem, který karty přijímá či našim partnerem.
K našemu vedoucímu postavení na trhu nám pomáhají aktivity v oblasti zjednodušování každodenních transakcí prostřednictvím mobilního placení, rozvoj komfortních služeb či unikátních zážitků pro držitele prémiových karet, nástroje pro lepší řízení transakcí ve firmách nebo sofistikované bezpečnostní nástroje a řešení, které jsou k dispozici bankám vydávajícím karty Mastercard. Těch důvodů je tedy celá řada a prakticky každý měsíc přidáváme další.
Jak jsme na tom jako Česká republika ve využívání platebních karet a nabídkou a využití služeb Mastercardu v České a Slovenské republice a v Rakousku ve srovnání s ostatními evropskými státy a ve vyspělých státech světa?
V řadě aspektů jsme na technologické špici. Dokládá to zájem Čechů o inovace v platbách a jejich praktické využívání. V rozšíření a využívání bezkontaktních plateb drží Česká republika dokonce světové prvenství. Velký zájem je v České republice také o řešení, která kombinují platební kartu s dalšími funkcemi. Platební karta se tak může stát například elektronickou jízdenkou ve veřejné dopravě anebo dokáže zjednodušit život žákům a studentům. Jedno takové řešení jsme nedávno spouštěli spolu se společnostmi Paynovatio a ČSOB v Kolíně pod názvem Kolínská chytrá klíčenka. Ta kombinuje jednoduchý dobíjecí platební přívěšek s možností otevřít dveře školy, získat oběd v školní jídelně, ale také nahrazuje klíče od kolárny či průkaz do knihovny. Zahrnuje také již zmiňované využití v dopravě nebo slevy u vybraných partnerů.
Na druhou stranu je zde určitě potenciál k dalšímu rozvoji, například v segmentu firemních karet. V porovnání se zahraničními trhy je firmy působící v Čechách ještě v takové míře nevyužívají. Jedním z důvodů je to, že by od karet mimo vlastní platby chtěly například jednoduchou správu firemních financí či přístup k datům a analýzám o svých výdajích. Na našem trhu je zatím nabídka takových řešení relativně limitovaná. Naštěstí se již objevují hráči jako například Direct finance, které dokáží některé z těchto potřeb prostřednictvím karet Mastercard uspokojit. Současně firemní karty přináší svým držitelům celou řadu výhod v rámci Mastercard Business Selection programu jako je například vstup do letištních salónků, asistence, či partnerské výhody a slevy u obchodníků relevantních pro firemní klientelu jako je třeba taxi, kurýrní služby, hotely a mnohé další.
Pokračování v pondělí 23.4.
Češi mají zájem o inovace, jsme na technologické špici (I)
20.04.2018, Autor: Pavel Veselý