Během posledních pěti let se celosvětově ztrojnásobil počet kybernetických útoků ve finančních službách.
Informaci přinesla studie společností Accenture a Ponemon Institute. Policie v České republice v minulém roce řešila téměř šest a půl tisíce případů kyberkriminality, o více než tisíc více než o rok dříve. Podle bezpečnostní společnosti Eset byl minulý rok rokem ransomwaru, škodlivého vyděračského softwaru útočícího nejen na klasické počítače a notebooky, ale také na mobilní zařízení. Pojišťovny nabízejí řadu možností, jak těmto současným hrozbám čelit.
Celkem se loni česká police zabývala 6 424 případy kybernetické kriminality, což představovalo meziroční nárůst o 1 080 případů. Podle softwarové společnosti Eset, která působí na poli IT bezpečnosti, byl rok 2017 rokem takzvaného ransomwaru. Ransomware je škodlivý software, který blokuje operační systém nebo šifruje data v něm obsažená a po uživateli za obnovení systému požaduje výkupné. Během loňska čelili nadnárodní organizace i běžní uživatelé masivním útokům, jakými byly například NotPetya nebo WannaCry.
Řada uživatelů si neuvědomuje, že vyděračský ransomware se nesoustředí jen na klasické počítače, ale podle analytika Esetu Lukáše Štefanka ho využívají také kybernetičtí útočníci, kteří chtějí vydělat na vysoké popularitě mobilních zařízení a nejrozšířenějšího operačního systému Android. V souvislosti s rostoucím rizikem kybernetických útoků přicházejí pojišťovny s nabídkami nových pojistných produktů, prostřednictvím kterých umožňují klientům aktuálním hrozbám čelit. Podniky si takové pojištění mohou zřídit například u pojišťovny AIG Europe, běžní koncoví uživatelé si tyto služby mohou zřídit například u pojišťoven AXA, ČSOB nebo UNIQA.
„I když náklady na řešení kyberkriminality se u společností poskytujících finanční služby stále zvyšují, náš průzkum zjistil, že mají významně vyváženější a přiměřenější úroveň výdajů na klíčové bezpečnostní technologie k potírání sofistikovaných útoků než společnosti z jiných sektorů,“ komentoval studii a připravenost finančních institucí Chris Thompson, který v Accenture Security vede sekci bezpečnosti finančních služeb. To podle něj platí zejména při využívání automatizace, umělé inteligence nebo technologií strojového učení, což by mohlo být pro budoucí úsilí v oblasti kyberbezpečnosti zásadní.
V případě napadení klientova počítače například škodlivým softwarem WannaCry řeší pojišťovny událost standardně do 24 hodin. Odborník z asistence se přes speciální software dostane do počítače, zjistí mechanismus a počítač odblokuje. Součástí služeb je i konzultace a doporučená prevence do budoucna. Podle mluvčí pojišťovny UNIQUA Evy Svobodové je úspěšnost vysoká a rozhodně nedoporučuje vyjednávat nebo platit výkupné. UNIQUA nabízí nejen pojištění pro případ napadení počítače hackery, ale dokáže klientům pomoci při zneužití platební karty, osobních údajů, poškození pověsti na sociálních sítích nebo v případě kyberšikany či stalkingu.