Rozhovor s Františkem Reismüllerem, ředitelem České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
František Reismüller je ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. V cestovním ruchu se pohybuje od dob ukončení studia, nejprve působil jako business development manager v soukromém sektoru. V roce 2013 založil zastoupení CzechTourism v Šanghaji, které následně čtyři roky vedl. Další tři roky působil v Evropské cestovní komisi (ETC), poté se vrátil do agentury CzechTourism jako ředitel odboru marketingu a zahraničních zastoupení.
„Kongresový cestovní ruch obecně přináší destinaci mnohá pozitiva, včetně přímých ekonomických důsledků, kdy ze statistik víme, že kongresoví delegáti utrácejí minimálně 2,5x více ve srovnání s běžným turistou. Vezmeme-li v úvahu zároveň i multiplikační efekt, dochází díky kongresovému cestovnímu ruchu k výraznému zvýšení příjmů do regionálního rozpočtu a navýšení zaměstnanosti v regionu. Význam kongresového cestovního ruchu v regionech spočívá i v prodloužení sezónnosti – MICE akce obvykle probíhají mimo hlavní sezónu a mimo víkendy,“ říká František Reismüller.
Co vidíte jako největší úspěch za vašeho působení ve vedení agentury CzechTourism?
Rozhodně zavádění a rozvoj konverzně orientovaných kampaní – tedy takových, na nichž se dá jednoznačně vykázat poměr mezi utracenými penězi a příjezdy cizinců do ČR. Ty letos běžely, a ještě běží, na mnoha trzích, např. USA, Velké Británii, Španělsku či v Jižní Koreji. A ta americká, která probíhala ve spolupráci se zeměmi Visegrádské čtyřky, vygenerovala více než 28 tisíc turistů, kteří prokazatelně navštívili Česko.
Založil jste a vedl též zastoupení CzechTourism v Šanghaji. Jak je tam Česká republika vnímána?
Česko je v Číně jako turistická destinace obecně vnímáno velice pozitivně jako země romantická, planá historie a kultury. Ostatně během mého působení v Číně se počet turistů z této země v Česku ztrojnásobil a já se neskromně nebojím říct, že naše práce k tomu určitě přispěla. Obzvlášť fakt, že snad jako jediná evropská země jsme tehdy měli v Číně dvě kanceláře, měl rozhodně pozitivní vliv na rozvoj cestovního ruchu.
Působil jste také v Evropské cestovní komisi. Co je cílem této komise? Co se vám za tu dobu podařilo prosadit?
ETC je v zásadě asociace evropských turistických centrál, jejichž společným cílem je propagace Evropy jako celku na vzdálených trzích, třeba v Americe či v Asii. Já jsem tam působil jako specialista na Čínu, nicméně dnes z toho čerpám především v tom smyslu, že si uvědomuji, jak důležité je být v této instituci aktivní a čerpat zdroje, které nabízí, ať už finanční, výzkumné či z hlediska pozitivního lobbingu ve prospěch cestovního ruchu u Evropské komise.
Cestovní ruch je v Evropské unii významnou hospodářskou činností, která tvoří 10 % jejího HDP a má dalekosáhlý dopad na hospodářský růst, zaměstnanost a sociální rozvoj.
Podle aktuálních dostupných údajů Evropského parlamentu zahrnuje odvětví cestovního ruchu v úzkém smyslu slova (tradiční poskytovatelé zájezdů a služeb v oblasti cestovního ruchu) v Evropské unii zahrnuje přibližně 2,3 milionu společností, především malých a středních podniků, které podle odhadů zaměstnávají 12,3 milionu lidí. Cílem politiky EU je zachovat postavení Evropy jakožto vyhledávané destinace a zároveň maximalizovat příspěvek odvětví k růstu a zaměstnanosti a podporovat spolupráci mezi zeměmi EU, zejména prostřednictvím výměny osvědčených postupů.
V případě Česka jde zejména o partnerství v rámci V4, kdy spolupráce v podpoře oblasti příjezdového cestovního ruchu probíhá od roku 2003 a zaměřuje se především na vzdálené trhy, kde se uskupení prezentuje pod značkou Discover Central Europe. Příkladem spolupráce je letošní online kampaň zaměřená na americký trh. Dvouměsíční kampaň odstartovala v srpnu 2024 a zaměřila se na propagaci moderní a kreativní stránky středoevropských měst. Cílem bylo nalákat cestovatele z USA, kteří hledají autentické zážitky mimo tradiční turistické trasy. Aktivita probíhala ve spolupráci s European Travel Commission (ETC), která ji kofinancovala. A jak už bylo řečeno, přilákala k nám mnoho amerických turistů.
Řekl jste, že turismus je vlastně průmysl. Jak se dnes tomuto průmyslu daří?
Cestovní ruch je na národní i regionální úrovni významnou ekonomickou činností. Po období pandemie koronaviru se postupně zotavuje v hodnotách hospodářských ukazatelů. V roce 2022 tvořil tento obor 2,22 % hrubého domácího produktu České republiky (151 miliard korun). V průměru je to stabilně cca 2,55 %. Investovat do cestovního ruchu se vyplácí, je klíčovou součástí ekonomiky a Česko má co nabídnout. Jen pro doplnění – v cestovním ruchu u nás pracuje zhruba 200 tisíc lidí, což je více, než v automobilovém průmyslu!
Cestovní ruch je a vždy bude na národní i regionální úrovni významnou ekonomickou činností. Turismus znamená příliv peněz do oblasti. A ty peníze jsou důležité pro výplaty lidí, ale i na investice turistických cílů. To všechno přispívá k lepší kvalitě života místních obyvatel. Naším cílem je přilákat do Česka cizince, především pak cizince z bonitních a vzdálených trhů. Proč? Je to jednoduché – cizinci na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. A cestovní ruch, respektive, destinace z toho pak profitují.
Podle posledních dostupných údajů z roku 2022 tvořil cestovní ruch 2,22 % hrubého domácího produktu České republiky (151 miliard korun). V průměru je to stabilně asi 2,5 %. V roce 2022 pracovalo v tomto odvětví 225,5 tisíce osob, což bylo meziročně o 4,8 % více. Přesto v oblasti turismu pracuje o 14 tisíc, tj. téměř o 6 % osob méně v porovnání s rokem 2019.
Jen pro doplnění – podle posledních dostupných dat ČSÚ dosáhl v roce 2022 objem výdajů za cestovní ruch 285,9 mld. korun a meziročně vzrostl o 84,3 % (před pandemií to bylo 308,2 mld. korun). Na celkové spotřebě vnitřního cestovního ruchu se 49 % podíleli cestovatelé ze zahraničí, kteří v Česku utratili 139,5 mld. korun. Zbývajících 51 % pak tvořili návštěvníci z tuzemska se 146,4 mld. korun Ve spotřebním koši cestovního ruchu převládaly v roce 2022 výdaje na zboží, včetně pohonných hmot, a dále za služby osobní dopravy, stravování a ubytování. V průměru u nás strávili zahraniční cestovatelé 4,21 dne, domácí hosté se ubytovávali na 4,66 dne.
Kteří turisté k nám nejčastěji jezdí?
Česko stále zůstává vyhledávanou destinací, jak ze strany rezidentů, tak i zahraničních návštěvníků. Během třetího čtvrtletí letošního roku přijelo do tuzemských hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení na 7,7 mil. hostů. Celkem 59 % (4,6 mil.) tvořili domácí turisté, 41 % (3,2 mil.) pak návštěvníci ze zahraničí. Tuzemsko si v průběhu července-září 2024 nejčastěji vybírali jako svou dovolenkovou destinaci cestovatelé ze sousedních zemí (Německo – 665 tis., Polsko – 299 tis. a Slovensko – 269 tis. lidí). Ve větším počtu dorazili také turisté z USA (193 tis.) a Spojeného království (133 tis.). Celkový počet nocí, které turisté v tuzemsku strávili, přesáhl 20 milionů.
Meziročně vzrostl počet zahraničních hostů o 4,4 %, zatímco domácí návštěvníci se podíleli na mírném poklesu (o 4,6 %) návštěvnosti. Celkový počet návštěvníků ve třetím čtvrtletí klesl o 1 %. K úbytku domácích cestovatelů došlo zejména během září, kdy začíná školní rok a většina rodin s dětmi je už z dovolených zpět.
I přes celkový pokles návštěvnosti ve 3. čtvrtletí Česko zůstává atraktivním místem pro zahraniční turisty. A to je pozitivní zpráva, protože zahraniční turisté utrácejí na svých cestách více než rezidenti a významně tak
přispívají do tuzemské ekonomiky. Pokud budeme porovnávat celková data návštěvnosti za období leden-září, stále zaznamenáváme nárůst – oproti roku 2023 i 2019 zhruba o 3 %. Plusem je také to, že tuzemsko objevují turisté ze vzdálených destinací.
Nejvyšší meziroční nárůst o 121 % jsme zaznamenali u cestovatelů z Číny, Izraele (+40 %), Turecka (+25 %), ze Saudské Arábie (+23 %) či Kanady (+20 %). Velkým dílem se na tomto faktu podepisují i přímé linky z těchto destinací. A my, i ve spolupráci s Letištěm Praha, usilujeme o spuštění dalších. Zvýšený zájem o naši zemi je dobrou zprávou a potvrzuje účinnost naší strategie zaměřené na lákání turistů ze vzdálených a bonitních trhů.
Jak se změnily návyky cestovatelů?
Pokud jde o zahraniční návštěvníky, jejich zájmy během pobytu v Česku zůstávají konzistentní. Největší zájem mají o kulturní památky a hlavní město. Není se divit, Česko má nejhustší síť památek zapsaných na seznamu světového dědictví UNESCO na rozlohu země. Těmi nejčastěji navštěvovanými jsou hrady a zámky. Zájem je ale také o muzea a galerie, chrámy a kostely, věže, lidovou kulturu, architekturu nebo třeba místa spjatá s významnými osobnostmi. Prim pak hrají památky v Praze, kde návštěvníci utrácí za tuto aktivitu také nejvíce. Vyšší počty turistů ale zaznamenávají také třeba provozovatelé lázeňských resortů nebo horských středisek. Cestovatelé nejčastěji míří do Prahy, Jihomoravského a Jihočeského kraje.
Z dat VISA vyplývá, že výdaje za aktivity z kategorie kulturních památek tvoří zhruba 17 % všech útrat turistů, z toho nejvíce v Praze – bezmála 80 %. Za památkami cestují hlavně ti, kteří to k nám mají dále. Je to logické – pokud už člověk váží delší cestu, chce vidět z dané země co nejvíce. Mezi vyznavače kulturních památek a historie ale patří také národy, které mají kulturu tzv. v krvi. Kromě občanů USA je tak nejčastěji vyhledávají též cestovatelé z Francie, Španělska nebo Itálie. V oblibě je mají též Švédové a Nizozemci. Oproti tomu občané sousedních států – Rakouska, Slovenska, Polska a Německa, tráví svůj pobyt v Česku také jinými aktivitami a za památkami jich v tuzemsku míří v průměru třetina.
Rostoucí trend vidíme velmi zřetelně také v segmentu gastro turismu. Asi nikoho nepřekvapí, že turisté nejvíce utrácejí v pátek večer a v sobotu, v období od května do srpna jsou zvýšené útraty i během všedních dnů. Útraty v gastronomických zařízeních tvoří zhruba 23 % všech útrat turistů, z nichž 77 % představují útraty v restauracích. Výrazně nižší podíl připadá na další zařízení typu bar či fast food. Celkový meziroční nárůst za gastro útraty je 23,3 %.
Pokud jde o domácí turisty, obecně je možné říct, že za poslední dekádu se chování českých turistů změnilo hned v několika ohledech. Lidé například hledají nové formy turismu. Stále častěji volí dálkové pěší trasy, což potvrzují i naše data. Během šesti let vzrostl podíl cestovatelů, kteří se rozhodli během dovolené pro pěší turistiku asi o 17procentních bodů. V kurzu jsou také pobyty, kdy jsou lidé blíže přírodě. Stoupl zájem o venkovskou turistiku nebo například bikepacking, což je v podstatě dovolená, kdy si člověk efektivně zabalí vše, co potřebuje a cestuje pouze na kole. V kurzu je též glamping, který spojuje pohodlí hotelu s dobrodružstvím a romantikou kempu. Je to způsob kempování, který nabízí více soukromí. Nabídky bývají zaměřené na romantiku, což využívají páry nebo rodiny. Jako příklad můžeme zmínit tree houses (domy v korunách stromů), které ve velkém oceňují děti. Glamping je atraktivní způsob udržitelného cestování, který ovšem zároveň umožňuje lidem využívat vymoženosti moderní doby. A současně nabízí mnohem užší spojení s přírodou než například pobyt v hotelu
Co zahraniční turisty nejvíce zajímá?
Zahraniční návštěvníci objevují krásy naší země, nejen v hlavních destinacích, ale i v méně známých, malebných koutech, které mají co nabídnout. Obecně cizinci nejčastěji míří do Prahy, Jihomoravského a Karlovarského kraje. Na podporu příjezdového cestovního ruchu pořádá CzechTourism během roku řadu tematicky zaměřených presstripů a famtripů. Jejich cílem je ukázat novinářům z prestižních zahraničních médií, influencerům, nákupčím, zástupcům cestovních kanceláří a touroperátorům různé regiony Česka, což následně posiluje zájem o naši zemi v zahraničí.
Jak chcete rozvinout větší povědomost o Česku, aby se nenavštěvovala jen Praha? Jak vám v tom pomáhají krajské zastoupení?
Jednou z priorit CzechTourismu je motivovat turisty, kteří k nám jezdí, aby nemířili jen do míst, která jsou všeobecně známá, a tím pádem hojně navštěvovaná. Cílem je rovnoměrně rozprostřít turismus napříč Českem. Zajistit spokojenost návštěvníků a současně umožnit mimo jiné plynulost dopravy, ochránit kulturní i přírodní bohatství či zamezit případným konfliktům s místními. Jinak řečeno – zajistit, aby Česko bylo stále místem, které nabízí 100% záruku skvělých a netradičních zážitků a zároveň zabránit tomu, aby vysoké vytížení v určitých místech neodradilo cestovatele od návštěvy naší země. Snahou je rovnoměrně rozložit návštěvnost a přinést výhody cestovního ruchu i do méně známých oblastí. Cílem je koordinovaně řídit rozptyl lidí po celém Česku. Zviditelňovat nabídky regionů ale zároveň mapovat i přetížená místa, a snažit se nabízet alternativy připravené na turisty. V posledních měsících stál CzechTourism u vzniku hned několika projektů např. Turistika beze stop (E.On.) či mobilní aplikace EPU. Tyto projekty si kladou za cíl edukovat i samotné turisty. Důležitý je také monitoring iritace rezidentů, který průběžně provádíme spolu s Trackingem.
Overturismus je jev, který se může vyskytovat v různou dobu a na různých místech s různou intenzitou. Obecně jde o destinace a místa, které buď celoročně, nebo v sezóně navštěvují lidé v počtech, které jsou vysoko nad hranicí jejich kapacit. Místa s tzv. nevyrovnaným zájmem turistů najdeme napříč celou ČR. Patří mezi ně zejména historická centra měst, jako je například Praha, Český Krumlov, Štramberk, Kutná Hora nebo Svatý Jan pod Skalou. Velké množství turistů také míří do Punkevních jeskyní, skalních měst (Prachovské skály, Hruboskalsko či Maloskalsko), na Sněžku, Černou horu, vrcholy Špindlerova mlýna, Pustevny, Lysou horu, do Adršpašsko-teplických skal, na Petrovy kameny nebo třeba na Vyhlídku Máj, na Děvín, Svatý kopeček u Mikulova, údolí Bílé Opavy či k lomu Velká Amerika.
CzechTourism je v pravidelném a úzkém kontaktu s provozovateli, obcemi a kraji, spolupracuje i s orgány ochrany přírody, národními parky a Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR. Na základě těchto analýz a po koordinaci se zástupci dané destinace přizpůsobuje své aktivity, pokud jde o propagaci daného místa. Jako příklad můžeme uvést třeba projekt Skryté skvosty, propagaci mimo sezónní turistiky, podporu venkovské turistiky atd. Současně také na základě společné spolupráce s provozovateli či samosprávou vytipováváme alternativy. Tedy dosud třeba neobjevená nebo méně známá místa, která mohou návštěvníkům nabídnout obdobný zážitek. Naší snahou je rovnoměrně rozložit návštěvnost a přinést výhody cestovního ruchu i do méně známých oblastí. A to vše v souladu s myšlenkou udržitelnosti, kdy například podporujeme cestování vlakem nebo poskytovatele služeb, kteří se snaží chovat odpovědně. Upozorňujeme na křehké ekosystémy a nutnost správného chování v těchto lokalitách, a to jak na portále Kudy z nudy, tak i na speciální microsite visitczechia, která je určena též zahraničním návštěvníkům. A v neposlední řadě aktuálně vzniká Manuál odpovědného marketingu a Manuálu odpovědného turisty či Sbírka dobrých a špatných příkladů z praxe.
Příkladem dobré praxe může být opatření, jak vysoký počet návštěvníků přiměřeně zredukovat, aniž by to mělo významný ekonomický dopad, je zavedení rezervačního systému na vstupné i parkování v Adršpašských skalách. Podle provozovatelů tento krok pomohl výrazně snížit přetíženost území a zajistil příjemný zážitek pro návštěvníky.
Region Broumovsko se snaží přitáhnout turisty mimo hlavní sezónu a nabízí zážitky, které propojují turisty s místním životem. Tento přístup nejenže přináší ekonomické výhody, ale také obohacuje kulturní výměnu mezi návštěvníky a místními obyvateli.
Praha – od roku 2021 Prague City Tourism jako marketingová organizace podporuje kultivaci masové turistiky komunikačními nástroji, jako je kampaň Enjoy respect Prague, informující návštěvníky o pravidlech a kultuře chování v metropoli a propagující myšlenku slow-turismu. Součástí kampaně je ohleduplnost k historickým památkám, dodržování nočního klidu v ulicích nebo využívání vyhrazeného parkování pro sdílená kola, koloběžky apod.
Jak ze svého pohledu hodnotíte spolupráci s agenturami destinačního managementu a lokálními autoritami?
Spolupráce je určitě přínosná a funguje napříč regiony. Zástupci CzechTourism se pravidelně setkávají se všemi zainteresovanými účastníky managementu cestovního ruchu. Naprosto klíčová je spolupráce s Destinačním managementem (DMO) na všech úrovních a samozřejmě s kraji, kde jsme členy pracovní skupiny Komise pro cestovní ruch Asociace krajů ČR. Spolupracujeme na kampaních krajů ČR a krajských destinačních společností na podporu domácího cestovního ruchu. Cílem této spolupráce je sjednocení komunikace a zároveň podpora cestovního ruchu v daných regionech. V tomto ohledu vycházíme z dlouhodobé komunikační Strategie pro roky 2021–2025. V rámci komunikace klademe důraz i na bezbariérové cestování a udržitelný cestovní ruch. Právě to jsou oblasti, které mají obrovský potenciál. Zvyšujeme osvětu o odpovědném cestování ve speciální sekci “Ekologické cestování” na portálu kudyznudy.cz (např. prostřednictvím rubrik “týdenní ekotipy” nebo “Manuálu odpovědného turisty”). A v rámci podpory lepší a sjednocené komunikace jsme připravili pro DMO manuál „Jak podpořit odpovědné cestování“. V neposlední řadě je třeba zmínit press, FAM a influencer tripy, které společně s regiony organizujeme. Jejich cílem je ukázat zahraničním novinářům, cestovním agenturám a zástupcům sociálních médií nejen krásy naší země, ale také zacílit jejich pozornost na udržitelnost a méně navštěvované regiony, abychom odlehčili přetíženým lokalitám, a naopak dostali turisty do méně navštěvovaných regionů. Nebo je motivovali k návštěvě Česka mimo hlavní turistické sezóny, kdy si mohou i ta nejnavštěvovanější místa užít bez přítomnosti početných davů.
Jak je na tom dnes kongresový turismus?
Propagace Česka coby kongresové a incentivní destinace probíhá prostřednictvím Czech Convention Bureau tvořícího součást agentury CzechTourism. Tato platforma sdružuje 14 regionálních kongresových kanceláří a zaměřuje se na rozvoj MICE produktu v regionech prostřednictvím nejrůznějších edukačních aktivit, odborných konzultací atd. Ve spolupráci se zahraničními zastoupeními CzechTourism organizuje řadu prezentačních akcí na evropských i vzdálených trzích, je také zakládajícím členem Strategické Aliance Evropských Národních Convention Bureau, v rámci, které se věnuje různým mezinárodním projektům, v současné době nejvíce zaměřeným na oblast udržitelnosti.
Mezi významné akce patří už tradiční regionální workshop určený pro české organizátory akcí, během kterého mají možnost seznámit se s aktuální nabídkou v jednotlivých regionech. Další významnou akcí je Czech Convention Bureau Inspirational Afternoon – konference prezentující aktuální trendy, na kterou zveme přední zahraniční řečníky z oboru a také účast na dvou nejvýznamnějších MICE veletrzích – IMEX America a IBTM World.
Kongresový cestovní ruch obecně přináší destinaci mnohá pozitiva – kromě přímých ekonomických důsledků, kdy ze statistik víme, že kongresoví delegáti utrácejí minimálně 2,5x více ve srovnání s běžným turistou. Vezmeme-li v úvahu zároveň i multiplikační efekt, dochází díky kongresovému cestovnímu ruchu k výraznému zvýšení příjmů do regionálního rozpočtu a navýšení zaměstnanosti v regionu. Význam kongresového cestovního ruchu v regionech spočívá i v prodloužení sezónnosti – MICE akce obvykle probíhají mimo hlavní sezónu a mimo víkendy.
Kromě ekonomických přínosů do regionů je třeba zmínit i marketingové a vědecko-odborné přínosy pro region. Marketingové přínosy jsou zvyšující se prestiž dotčené destinace i celé země, dále propagace destinace jak v čase přípravy akce, tak především v době jejího konání, vysoký potenciál přímých osobních referencí delegátů kongresů a konferencí;
Vědecko-odborné přínosy přináší účast českých odborníků na akcích pořádaných v ČR, prezentace tuzemských vědeckých či odborných pracovníků, efektivnější předávání odborných teoretických poznatků do praxe, zisk nových kontaktů.
Využíváte nové technologie v marketingu?
Naše kampaně se odehrávají téměř výlučně v online prostředí, kde využíváme efektivních kanálů online reklamy v prostředí sociálních sítí a dbáme na kvalitu umístění a míru zaujetí. Využíváme např Teads Studio, které nabízí úpravu reklamních setů pro maximalizaci míry zapojení. Také ve spolupráci se silnými hráči na trhu v online rezervacích jako jsou Expedia, Last Minute.com, Amadeus. Umožňují velmi přesné cílení a zmapování zákaznického chování. Stimulujeme tak poptávku po destinaci v prostředí online rezervací letenek a ubytování. Tyto kampaně jsou velmi efektivní a mají vysokou míru návratnosti investice.
Všemi kampaněmi, které realizujeme, se prolíná důraz na unikátnost Česka. Tou je dostupnost dovolenkových aktivit. A to jak z hlediska geografického (vše je blízko a není třeba daleko přejíždět), tak náročnosti – sportovní aktivity mohou v české krajině provozovat i ti, kteří nejsou experti a vrcholoví sportovci. Říkáme, že dovolená u nás je v pohodovém rytmu. Například pěší turistika je pro každého. Není třeba zdolávat příkré kopce a vysoké hory jako třeba v Alpách, ale výhledy opravdu stojí za to. Zjednodušeně řečeno – naše krajina je ideální pro aktivní odpočinek bez ohledu na věk nebo fyzickou zdatnost.
Pokračujeme v propagaci Česka jako destinace, která má co nabídnout a stojí za návštěvu. A pravidelné tipy na zajímavá místa přinášíme prostřednictvím turistického portálu Kudy z nudy. Zahraničním návštěvníkům pak prostřednictvím webové stránky VisitCzechia.com.
Naším cílem skutečně je přilákat především cizince z bonitních a vzdálených trhů. Důvod je jednoduchý – cizinci na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. A cestovní ruch, respektive jednotlivé destinace, z toho následně profitují. Pozitivní je, že tento podíl se v letošním roce znovu pomalu ale jistě obrací. V letošní kampani zaměřené na aktivně trávenou dovolenou využíváme právě unikátní dostupnost, kterou Česko nabízí. Komunikujeme pěší turistiku, cyklistiku, traily pro horská kola, vodní turistiku, ferraty v českém provedení a golf. Nezapomínáme na lázně a wellness, které vhodně doplňují aktivní část dovolené. Toto hlavní “komunikační téma“ je ale vlastně jakousi nadstavbou na průběžnou produktovou komunikaci, ve které se odráží kulturní a historická rozmanitost a bohatství Česka. Máme například nejhustší síť památek zapsaných na seznamu světového dědictví UNESCO na rozlohu země. A právě kultura a historie jsou největším tahounem a nejčastějším důvodem návštěvy zahraničních turistů. Stejně jako už zmiňované lázně, ale například i kongresový turismus, který je u nás aktuálně na velkém vzestupu.
Úspěšnost kampaní sledujeme prostřednictvím klasických komunikačních analýz. Jedná se například o zásahy, počty prokliků, shlédnutí a podobně. Nicméně prokázat jednoznačnou provázanost mezi marketingovou kampaní a počtem turistů, kteří se rozhodli Česko navštívit, není snadné. Zásadní roli v rozhodnutí, kam se člověk vypraví, může sehrát řada faktorů, které ani sebelepší kampaň neovlivní. Například počasí, geopolitické události, bezpečnostní situace atd. Přesto můžeme s určitostí říct, že kampaně na podporu cestovního ruchu k šíření povědomí o Česku v zahraničí přispívají a jde o aktivitu, která má smysl.
Co by turismu v Česku nejvíce pomohlo?
Odhlédneme-li od problematiky rozpočtů a zákona o cestovním ruchu, je tím nejdůležitějším faktorem spolupráce všech zúčastněných subjektů na celostátní, regionální i komerční úrovni. Ta je zcela klíčová pro jakýkoli další posun. CzechTourism se snaží tuto spolupráci dlouhodobě podporovat, ale ještě je stále před námi spousta práce, zejména v některých oblastech, ve kterých aktuálně působí větší množství zainteresovaných stran.
Kde se vy osobně cítíte nejlépe?
Mám rád hory. A ty jsou v Česku krásné všude.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Františkem Reismüllerem
Autor: Renáta Lucková