Buřinka - stavební spoření
Reklama

Česko i okolní státy zvyšují mýtné. Silniční doprava nevyhnutelně zdraží, řada dopravců to neustojí

16.02.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česko i okolní státy zvyšují mýtné. Silniční doprava nevyhnutelně zdraží, řada dopravců to neustojí

Blížící se zdražení mýta, vysoká cena pohonných hmot a nedostatek řidičů. Dopravci v České republice si stěžují na rostoucí náklady. Mnoho malých podniků už kvůli tomu skončilo

. Větší společnosti zase redukují počet aut, aby mohly v podnikání pokračovat. V plánu je přitom další komplikace. A tím je zavedení povinného podílu těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi.

Na hlavu nám padá jedna rána za druhou. I tak popisují někteří autodopravci situaci ve svém oboru. V posledních letech totiž bojují s řadou problémů, a především s narůstajícími náklady. Ty navíc ještě stoupnou kvůli novému poplatku za produkci emisí CO2. „Mýtné se má u nás od března zvýšit o 15 procent,“ říká mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Felix. Upozornil zároveň, že silniční dopravci mají v současné době marže v řádu jednotek procent.

Změna mýtných sazeb se dotkne všech kategorií vozidel. Kromě dosavadních tří složek mýtného – poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší – bude nově zavedena čtvrtá složka: poplatek za emise CO2. V souladu s evropskou legislativou vznikne pět emisních tříd CO2. „V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem,“ uvádí ke změnám Ministerstvo dopravy České republiky.

Už od prosince minulého roku se mýto navýšilo i v okolních státech. Nejvýrazněji v Německu, kde tento poplatek vzrostl o 83 procent. „Došlo tedy ke zdražení zhruba o 4 koruny na kilometr, což je opravdu znatelný zásah. Z části se v Německu pohybujeme, takže i nás se to dotklo a zákazníkům jsme museli předložit navýšení cen,“ říká Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě.

Někteří dopravci v České republice dokonce už kvůli vysokým nákladům skončili. „Loni se to týkalo zatím jen malých autodopravců. Větší firmy pak redukují počet aut a počet řidičů. Jen díky této úspoře nemusejí jít pod cenu a mohou v podnikání pokračovat,“ popisuje aktuální situaci Marie Pomykalová, Head of Operations ve firmě Bibby Financial Services, která poskytuje financování malým a středním podnikatelům.

Nízké marže snižují schopnost splácet úvěry

Podle sdružení dopravců se zvýšení nákladů ve finále promítne do ceny služeb. „Není v silách žádného silničního dopravce pokrýt ani zčásti zdražení mýta z vnitřních zdrojů, když se marže v tomto oboru pohybují v řádu několika jednotek procent. Zdražení služeb silniční dopravy je nevyhnutelné a lze očekávat, že jej pocítí nejen importéři, ale celá naše exportně zaměřená ekonomika,“ varuje generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Jeho slova potvrzuje i Marie Pomykalová z Bibby Financial Services. „Marže u dopravců je skutečně nízká. Nemají pak z čeho splácet případný úvěr nebo leasing. Projevilo se to například po pandemii covidu-19, během které si mnoho dopravců splátky pozastavilo. Neuvědomili si však, že je tyto dluhy časem doženou,“ podotýká. Řada firem podle ní využívá takzvaný factoring spočívající ve financování krátkodobých pohledávek, aby měly jistotu, že své podnikání zvládnou ufinancovat. Dopravci díky tomu získají peníze z vystavených faktur do 24 hodin namísto 60 dnů, což je obvyklá splatnost.

Ceny za dopravu se navýší

Kromě mýta dopravci navíc řeší i cenu pohonných hmot a chybějící pracovní sílu. Mají zkušenosti s tím, že řidiči požadují mzdy přesahující padesát tisíc korun a nedělá jim problém odejít ze dne na den za lepší nabídkou ke konkurenci. Řidičům nahrává fakt, že v české kamionové a autobusové dopravě jich chybí zhruba 25 tisíc. Mají tedy velmi výhodnou vyjednávací pozici.

Dalším problémem je také to, že dopravcům ubylo zakázek. A podle posledního šetření Sdružení ČESMAD BOHEMIA představitelé firem očekávají, že práce bude i dál spíše ubývat. Jen pětina dopravců je ve výhledu optimistická. „To znamená, že se ještě dlouho nedočkáme oživení ekonomiky. Doprava je spolehlivý indikátor. Než se něco vyrobí, musí se přivézt materiál, než se něco prodá, musí zafungovat dodávka zboží,“ vysvětluje mluvčí ČESMAD BOHEMIA Martin Felix.

Povinnost mít vozidla s nulovými emisemi

Na dopravce se však chystá ještě další komplikace. Evropský parlament totiž navrhuje, aby velcí silniční dopravci museli mít určitý podíl těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi. „Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová,“ říká generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. A zároveň vyzývá členské státy Evropské unie, aby návrh Evropského parlamentu důrazně odmítly.

Foto + Zdroj: LESENSKY.CZ 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Putin sahá lidem do kapes: Rusové mají zaplatit za válku

14.10.2025, Autor: red

Ruská vláda pod vedením Vladimira Putina navrhuje pro rok 2026 zvýšení daní, aby pokryla obrovské náklady na válku. I přes mírný pokles výdajů na armádu zůstává její podíl na rozpočtu rekordní, což znamená vyšší břemeno pro obyvatele. Jak to ovlivní ruské domácnosti a co to říká o budoucnosti ekonomiky?

Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Trump udeřil na Čínu: 100% clo a stopka pro klíčový software

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Americký prezident Donald Trump oznámil zavedení 100 procentního cla na veškerý dovoz z Číny, což v praxi znamená faktické embargo. Současně rozšiřuje vývozní kontroly na kritický software, aby omezil přístup Pekingu k pokročilým technologiím. Tato eskalace obchodní války ohrožuje globální dodavatelské řetězce a může nepřímo udeřit i český průmysl, zejména automobilový.

ČEZ zlevňuje a slibuje víc – od ledna má elektřina i plyn stát méně

14.10.2025, Autor: red

ČEZ nedávno oznámil snížení cen fixovaných tarifů pro elektřinu a plyn, což přináší okamžitou úlevu tisícům domácností. Další zlevnění se chystá od ledna 2026 pro zákazníky bez fixace, což by mohlo ovlivnit až 1,5 milionu lidí. Tento krok odráží stabilizaci trhu po letech turbulence.

Ztrácíme signál: Rušení GPS z Ruska je novou realitou

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

Rusko zesílilo rušení GPS signálu v Evropě, což ohrožuje civilní letectví i námořní dopravu a stává se součástí hybridní války. V prvních čtyřech měsících roku 2025 bylo postiženo přes 122 000 letů, s dopady až na 42 procent provozu v klíčových oblastech. Pro Česko to znamená rizika v dopravě a logistice – musíme se připravit na svět bez spolehlivého satelitního navigačního systému.

e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Čína rozhoduje o budoucnosti světa: Klíčové zasedání určí směr globální ekonomiky

13.10.2025, Autor: Josef Neštický

Čínské plenární zasedání Ústředního výboru Komunistické strany Číny, které se koná od 20. do 23. října, není jen vnitřní záležitostí Pekingu. Tento proces finalizuje 15. pětiletý plán na léta 2026–2030 a ovlivní, jak bude vypadat světová ekonomika – od dodavatelských řetězců po zelené technologie. Pro nás v Česku to znamená nové příležitosti i rizika v obchodě s druhou největší ekonomikou světa.

Tesla v průšvihu: Američané znovu rozjíždějí vyšetřování autopilota

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

Americký úřad NHTSA zahájil rozsáhlé vyšetřování systému Full Self-Driving (FSD) společnosti Tesla, které se týká téměř tří milionů vozidel. Tento krok přichází po řadě incidentů, kde auta s aktivovaným systémem porušovala dopravní pravidla, včetně jízdy na červenou.

Francie v chaosu: Politická bouře, která zasahuje celou Evropu

12.10.2025, Autor: red

Francie se nachází v politické krizi, charakterizované častými změnami premiérů a neschopností parlamentu schválit klíčové rozpočtové návrhy. Tento stav, vyvolaný fragmentací sil po letních volbách 2024, ohrožuje nejen francouzskou ekonomiku, ale i celou Evropskou unii – a tím i naši českou realitu. Co se vlastně děje ve Francii a proč by nás to mělo zajímat?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Riziko pro náš svět: satelity zaznamenaly rekordní vlny na volném moři

12.10.2025, Autor: Marek Hájek

Satelity Evropské kosmické agentury (ESA) zachytily na volném moři vlny vysoké až 20 metrů – výšky srovnatelné s kostelní věží. Tyto extrémní jevy, jako například vlna vzniklá během bouře Eddie v prosinci 2024, se šíří tisíce kilometrů a ohrožují námořní dopravu i globální ekonomiku.

Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama