e-news.cz - kurzy
Reklama

Dalších pět let. Bloková výjimka chránící trh před monopolizací a zvýšením cen zůstane v platnosti až do roku 2028

23.06.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Dalších pět let. Bloková výjimka chránící trh před monopolizací a zvýšením cen zůstane v platnosti až do roku 2028

Ke 31. květnu 2023 měla vypršet platnost takzvané blokové výjimky pro motorová vozidla. Díky ní platí majitelům záruka na jejich automobil i v případě využití služeb neautorizovaných servisů. Evropská unie nyní prodloužila platnost tohoto nařízení o dalších pět let. To mimo jiné znamená, že kvůli této výjimce nedojde k monopolizaci stávajícího trhu ani k výraznému nárůstu cen oprav vozidel.

Bloková výjimka pro opravy a servis motorových vozidel (MVBER) je v platnosti již od roku 2010. Zjednodušeně řečeno, díky ní motoristé mohli nechat opravovat své vozy i v neautorizovaných servisech, aniž by přicházeli o záruku. Samozřejmě za předpokladu, že servis při opravě dodrží výrobcem stanovené postupy a použije náhradní díly odpovídající kvality.

„Bloková výjimka zároveň zakotvuje právo nezávislých servisů na plnohodnotný přístup k potřebným technologickým údajům a informacím spojeným s opravami a údržbou daného modelu. Celkově, tak toto nařízení výrazně zlepšilo postavení neautorizovaných servisů na trhu a přispělo k vytvoření zdravého konkurenčního prostředí,“ přibližuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování čtyř set plně vybavených a energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice.

Revize z Evropské unie

Podle Zukala je bloková výjimka přirozenou reakcí na ochranu zákazníků proti pokusům výrobců originálních dílů monopolizovat trh. Kvůli tomu, že je stále více součástek vyráběno takzvaně na zakázku, získávají výrobci originálních dílů čím dál větší podíl na trhu právě proto, že navrhují řešení, která svou specifičností vylučují nezávislé autoservisy z tržní soutěže. Zároveň se autorizované servisy podle Zukala snaží omezovat přístup k informacím o vozidle.

Právě na tyto nešvary, které se v souvislosti s blokovou výjimkou často objevují, reaguje Evropská komise aktualizací stávajícího nařízení. Revidované pokyny mají pomoci firmám posoudit slučitelnost jejich dohod s pravidly hospodářské soutěže EU. Zároveň má být také zajištěno, aby provozovatelé trhu s náhradními díly, včetně autoservisů, měli i nadále přístup k nezbytným údajům, jež jsou stěžejní pro opravy a údržbu.

„Autorizovaní i nezávislí odborníci by měli mít přístup k těmto údajům za stejných podmínek. Stávající zásady pro poskytování technických informací a nástrojů nezbytných pro opravy a údržby byly rozšířeny tak, aby zahrnovaly údaje generované vozidlem. Tato revize zároveň zakazuje dohody mezi společnostmi, které omezují hospodářskou soutěž. Přesto existuje výjimka. Tyto dohody mohou být prohlášeny za slučitelné s jednotným trhem za předpokladu, že přispívají ke zlepšení výroby nebo distribuce zboží, případně pokud vedou k podpoře technického či hospodářského pokroku. Zároveň ale musejí spotřebitelům umožňovat spravedlivý podíl na výsledných výhodách. To vše za předpokladu, že nebude nijak omezována konkurence,“ popisuje revize europoslanec Ondřej Kovařík z frakce Renew Europe, jenž je členem Výboru pro dopravu a cestovní ruch EP.

Možnost svobodné volby

Podle Zukala je velmi důležité, že byla bloková výjimka prodloužena, souhlasí i s revizemi. Přesto v dokumentu vidí řadu nedostatků. „Trh autoopraven samozřejmě není černobílý. Bohužel i nadále platí, že i přes platnou blokovou výjimku mají autorizované servisy na trhu lepší postavení. Evropská unie by se měla bezesporu ještě více zaměřit na to, proč nepřetržitě roste počet originálních náhradních dílů, proč i přes restrikce stále existují mylné informace o zárukách nebo proč neustále rostou omezení ze strany výrobců vozidel,“ uvádí Zukal, jehož síť autoservisů Quick Stop Car cenově vykrývá pozici právě mezi autorizovanými a garážovými opravnami.

„Přesto je moc dobře, že dokument MVBER existuje. Obzvláště v dnešní ekonomicky složité době je důležité ponechat zákazníkům možnost svobodné volby, komu při servisování svůj vůz svěří. To by bez blokové výjimky nebylo možné,“ uzavírá.

Foto: Pixabay

Zdroj: Lesensky PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Putin sahá lidem do kapes: Rusové mají zaplatit za válku

14.10.2025, Autor: red

Ruská vláda pod vedením Vladimira Putina navrhuje pro rok 2026 zvýšení daní, aby pokryla obrovské náklady na válku. I přes mírný pokles výdajů na armádu zůstává její podíl na rozpočtu rekordní, což znamená vyšší břemeno pro obyvatele. Jak to ovlivní ruské domácnosti a co to říká o budoucnosti ekonomiky?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Trump udeřil na Čínu: 100% clo a stopka pro klíčový software

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Americký prezident Donald Trump oznámil zavedení 100 procentního cla na veškerý dovoz z Číny, což v praxi znamená faktické embargo. Současně rozšiřuje vývozní kontroly na kritický software, aby omezil přístup Pekingu k pokročilým technologiím. Tato eskalace obchodní války ohrožuje globální dodavatelské řetězce a může nepřímo udeřit i český průmysl, zejména automobilový.

ČEZ zlevňuje a slibuje víc – od ledna má elektřina i plyn stát méně

14.10.2025, Autor: red

ČEZ nedávno oznámil snížení cen fixovaných tarifů pro elektřinu a plyn, což přináší okamžitou úlevu tisícům domácností. Další zlevnění se chystá od ledna 2026 pro zákazníky bez fixace, což by mohlo ovlivnit až 1,5 milionu lidí. Tento krok odráží stabilizaci trhu po letech turbulence.

Ztrácíme signál: Rušení GPS z Ruska je novou realitou

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

Rusko zesílilo rušení GPS signálu v Evropě, což ohrožuje civilní letectví i námořní dopravu a stává se součástí hybridní války. V prvních čtyřech měsících roku 2025 bylo postiženo přes 122 000 letů, s dopady až na 42 procent provozu v klíčových oblastech. Pro Česko to znamená rizika v dopravě a logistice – musíme se připravit na svět bez spolehlivého satelitního navigačního systému.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Čína rozhoduje o budoucnosti světa: Klíčové zasedání určí směr globální ekonomiky

13.10.2025, Autor: Josef Neštický

Čínské plenární zasedání Ústředního výboru Komunistické strany Číny, které se koná od 20. do 23. října, není jen vnitřní záležitostí Pekingu. Tento proces finalizuje 15. pětiletý plán na léta 2026–2030 a ovlivní, jak bude vypadat světová ekonomika – od dodavatelských řetězců po zelené technologie. Pro nás v Česku to znamená nové příležitosti i rizika v obchodě s druhou největší ekonomikou světa.

Tesla v průšvihu: Američané znovu rozjíždějí vyšetřování autopilota

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

Americký úřad NHTSA zahájil rozsáhlé vyšetřování systému Full Self-Driving (FSD) společnosti Tesla, které se týká téměř tří milionů vozidel. Tento krok přichází po řadě incidentů, kde auta s aktivovaným systémem porušovala dopravní pravidla, včetně jízdy na červenou.

Francie v chaosu: Politická bouře, která zasahuje celou Evropu

12.10.2025, Autor: red

Francie se nachází v politické krizi, charakterizované častými změnami premiérů a neschopností parlamentu schválit klíčové rozpočtové návrhy. Tento stav, vyvolaný fragmentací sil po letních volbách 2024, ohrožuje nejen francouzskou ekonomiku, ale i celou Evropskou unii – a tím i naši českou realitu. Co se vlastně děje ve Francii a proč by nás to mělo zajímat?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Riziko pro náš svět: satelity zaznamenaly rekordní vlny na volném moři

12.10.2025, Autor: Marek Hájek

Satelity Evropské kosmické agentury (ESA) zachytily na volném moři vlny vysoké až 20 metrů – výšky srovnatelné s kostelní věží. Tyto extrémní jevy, jako například vlna vzniklá během bouře Eddie v prosinci 2024, se šíří tisíce kilometrů a ohrožují námořní dopravu i globální ekonomiku.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama