Apogeo
Reklama

Braňte se podvodům na internetu, buďte obezřetní

27.05.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Braňte se podvodům na internetu, buďte obezřetní

Podvodů na internetu každým rokem přibývá, jen za rok 2022 řešili policisté více než 18 tisíc případů, což je jednou tolik než v roce předchozím.

Útoky jsou navíc čím dál propracovanější a pro běžného uživatele je mnohdy obtížné na první pohled odhalit, že jde o podvod. I přesto však existuje způsob, jak riziko útoku a škody z něj vyplývající minimalizovat. 

Firmy i jednotlivci se v současné době nejčastěji setkávají s takzvaným phishingem, což je metoda útoku pomocí sociálního inženýrství. Útočníci se v takovém případě snaží ze svých obětí vylákat přístupové údaje k službám, které používají, a to za pomoci podvodného e-mailu či SMS. Většinou jde o výzvu k ověření údajů s odkazem na podvrženou internetovou stránku, která vypadá velmi podobně jako oficiální webová stránka. Takto získané osobní údaje včetně loginů a hesel poté útočníci využívají dvojím způsobem. „Útočníci buď začnou získané přístupové údaje používat a opanují napadený účet oběti, nebo získané údaje prodají. Prodávají vlastně aktivní e-maily, které jsou provázané s konkrétními osobami a tato data se poté využívají pro spamové útoky,“ vysvětluje Petr Loužecký, odborník na kyberbezpečnost ze společnosti Algotech a dodává, že problémem při phishingových útocích je i síla uniklého hesla. 

Útočníci vědí, že většina uživatelů si s unikátností a komplexností svých hesel příliš hlavu neláme a pokud takto unikne například gmailový účet, kterým se lidé přihlašují k mnoha různým službám, je velkou pravděpodobností, že i heslo k těmto službám bude stejné. Dokážou tedy z jednoho útoku získat přístup k mnoha různým účtům oběti. I to je důvod, proč by měla být hesla pro každou službu unikátní, dlouhá a využívat co nejvíce speciálních znaků i číslic. Podle Petra Loužeckého je také důležité svá hesla pravidelně měnit. „Je složité si zapamatovat řadu hesel, která nedávají žádný smysl, a ještě je každé tři měsíce obměňovat. Ale je to jeden ze základních stavebních kamenů bezpečnosti, tímto krokem mohou uživatelé riziko ztráty osobních a důvěrných údajů výrazně snížit.“

Riziko ztráty důvěrných údajů, nebo dokonce peněz lze ale snížit i dalšími způsoby. Když už uživateli do e-mailové schránky přijde výzva k ověření údajů, je důležité se podívat na adresu, z níž e-mail přišel a také na jeho jazyk. Jakmile je adresa naprosto nesmyslná nebo není na doméně společnosti, za níž se vydává, e-mail je nejlepší rovnou smazat a u dané společnosti si poté ověřit, zda takové e-maily rozesílají. To samé platí při pohledu na jazyk, jakým je e-mail napsaný. Pokud se ale stane, že uživatel na přiložený odkaz klikne, prohlížeč jej přesměruje na podvodné stránky, které vypadají velmi podobně jako stránky oficiální. „Důležité je v takový moment zkontrolovat adresní řádek. Odkaz v případě podvodu směřuje na pofidérní adresu, dále stránce chybí šifrovaný protokol umožňující zabezpečenou komunikaci, který v adresním řádku značí písmena https,“ pokračuje Petr Loužecký a druhým dechem dodává, že i tak už může být ale pozdě. Stránky totiž mohou být zavirované, a i když uživatel nevyplní žádný podvržený formulář a údaje neodešle, škodlivý kód se mu může do počítače dostat. Typicky jde o spam a reklamní malware, nebo skript pro těžbu kryptoměn, případně může jít i o ransomware. 

Poměrně časté jsou také útoky, které těmito metodami cílí na získání přístupových údajů k bankovnímu účtu. Ať už se jedná o podvodné e-maily či SMS, které odkazují přímo na podvržené stránky internetového bankovnictví, nebo falešný zájem o koupi zboží přes bazar s nabídkou vyzvednutí zboží kurýrem. Ve všech těchto variantách jde útočníkům vždy o přístup k účtu oběti. Zde by měl být varovným signálem zejména fakt, že žádná česká banka nekomunikuje se svými zákazníky tímto způsobem. A druhým varováním je požadavek na vyplnění údajů o platební kartě včetně CVV, zejména v oblasti bazarového prodeje. „Pokud chce někdo poslat prodávajícímu peníze, kód CVV mu k ničemu není. Ten slouží pouze k autorizaci odchozích plateb a jakmile jej dotyčný vyžaduje, cílí jednoznačně na získání peněz z bankovního účtu,“ hodnotí na závěr Petr Loužecký.

Foto: Pixabay

Zdroj: Komunikační agentura Seteva


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Chatboti dobývají Evropu: Kdo ovládne digitální budoucnost?

23.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Evropě, kde se umělá inteligence stává součástí každodenního života, dominuje americký ChatGPT s podílem téměř 85 % na trhu. Evropské alternativy, jako francouzský Le Chat a čínský DeepSeek, však nabízejí naději na větší nezávislost. Jak se v říjnu 2025 vyvíjí tato soutěž, kde se mísí inovace, regulace a obavy o soukromí?

Zabráníme temnému věku na počátku technologií?

18.10.2025, Autor: Vojtěch Benda

V současné době probíhá velká snaha o digitalizaci fyzických textů. Jde o časově náročnou práci, která umožňuje snadnější přístup k jinak obtížně dostupným dokumentům. Ovšem ne každý text, který je digitalizován, je v bezpečí.

Buřinka - stavební spoření
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

E-mailový rebel: Jak jediný muž sabotuje evropský zákon o kontrole chatu

12.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Evropské unii se blíží rozhodující hlasování o kontroverzním zákonu Chat Control, který má chránit děti před online zneužíváním, ale zároveň ohrožuje soukromí milionů uživatelů. Jedna spamová kampaň, vedená osamělým aktivistou, se stala symbolem širšího odporu, který může celý návrh zablokovat. 

Umělá inteligence v Evropě: Zaostávání firem a bruselské ambice

10.10.2025, Autor: Marek Hájek

Evropské firmy s umělou inteligencí (AI) stále prohrávají v globálním závodě – v roce 2024 jí využívalo jen 13,5 procenta podniků v EU, což je daleko za USA či Čínou. Brusel to bere vážně a plánuje masivní investice, aby Evropa v éře digitální revoluce neuvízla na vedlejší koleji. 

Firmy vynakládají velké prostředky na agentní umělou inteligenci, aniž by vždy věděly, co dělá

29.09.2025, Autor: Laura Šuleková

Výdaje na generativní umělou inteligenci letos překročí 644 miliard dolarů, přitom mnoho firem investuje do agentních systémů, aniž by plně chápalo, jak fungují. Tento trend připomíná investiční bublinu, kde nadšení převažuje nad opatrností. V Česku, kde již 45 procent firem AI aktivně využívá, se otázka nejasného pochopení technologie stává klíčovou výzvou pro budoucnost byznysu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Vrátí se biliony investované do rozvoje AI? 

28.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Umělá inteligence už není jen drobnou výstředností, která dělá nepovedené obrázky. Je všude. Málokdo si uvědomuje, co vlastně umělá inteligence vyžaduje.

Digitální euro na obzoru: ECB chystá revoluci v platbách

28.08.2025, Autor: red

Evropská centrální banka (ECB) se blíží k rozhodujícímu momentu ve vývoji digitálního eura, digitální formy hotovosti, která má doplnit klasické bankovky a mince. V srpnu  finišuje přípravná fáze projektu, jenž slibuje revoluci v platbách, ale zároveň vyvolává otázky o soukromí, bezpečnosti a dopadech na bankovní sektor. Jaké šance a rizika přináší tato novinka pro nás v Česku, i když nejsme členy eurozóny?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Euro versus dolar: Jak stablecoiny pomáhají digitální dominanci dolaru

13.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Christine Lagarde hovoří o „momentu eura,“ má na mysli ambiciózní plán posílit pozici evropské měny v digitálním světě. Jenže stablecoiny navázané na americký dolar, jako Tether či USD Coin, se staly nepřítelem číslo jedna. S tržní kapitalizací přes 240 miliard USD hrozí, že evropské naděje na konkurenci s dolarem zůstanou jen na papíře.

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Reklama