Poptávka po vlastním bydlení je vyšší, než by se mohlo na první pohled zdát. Jen domácnosti nemají potřebu platit ceny, které se vezou na cenových bublinách z počátku tohoto roku. Tak by se ve zkratce dalo popsat aktuální dění na českém realitním trhu.
Kdo výrazně cukne s cenou, má o poptávku postaráno. Kdo ne, tomu se prodej může protáhnout – klidně do druhé poloviny příštího roku. O zlevněné nemovitosti je na trhu takový zájem, že jim největší digitální realitní služba Bezrealitky vyčlení dokonce samostatnou sekci.
Nabídka „Akčních nemovitostí“ se nově stane jedním ze stěžejních prvků portálu Bezrealitky. Dostanou se do ní všechny domy a byty, jejichž cena se za poslední týdny snížila alespoň o 100 tisíc korun. Podle Jana Škrabánka by se sekce měla stát místem, kde lidé nově začnou své hledání. Denně budou Bezrealitky monitorovat ceny skoro deseti tisíc nemovitostí v nabídce včetně partnerských inzerátů. V současné době je v akčních nemovitostech skoro desetina z celkové nabídky.
„Stále vidíme silnou poptávku. Lidé nepřestali mít zájem kupovat, jen nemají důvod přeplácet. A kdo chce prodávat, měl by se tomu přizpůsobit,“ zmiňuje Jan Škrabánek, CEO Bezrealitky. „Je to vidět i v číslech. Inzeráty, které drží cenu na úrovni konce léta, mají dnes často jen nízké jednotky zájemců. Inzeráty, které oproti září snížily cenu alespoň o 5 %, mají zájemců dvojnásobek, v případě 10 % to může být zájem dokonce řádově vyšší.“
Skutečné ceny jsou i desítky procent pod nabídkovými
Kdo chce prodávat a nemá u své nemovitosti esa v rukávu v podobě skvělé lokality, dobré dispozice a skvělého technického stavu, ten s cenou v podstatě klesnout musí. Byť se na první pohled zdá, že žádné velké propady se nekonají, většina inzerátů má stále ještě poměrně vysoké nabídkové ceny. Jenže nůžky mezi nimi a reálnou prodejní cenou se nepřestávají rozevírat. V současnosti se ve většině regionů dostaly nad 10 %, do konce roku to však může být ještě víc.
„Jinými slovy – ceny, které dnes vidíme v inzerátech jako nabídkové, jsou často iluzorní. Naprostá většina majitelů s nimi na kupce čekala marně nejméně do pololetí. A pravděpodobně i déle,“ domnívá se Škrabánek. I proto se podle něj více vyplatí pracovat s inzeráty, u kterých majitelé s cenou hýbají a dávají tak najevo vůli jednat. „Jinak se poptávka nemá šanci rozhýbat, Češi nejsou zvyklí v případě nemovitostí výrazně smlouvat,“dodává.
Realitní Achilles a želva
Na druhou stranu – jen kosmetická změna ceny se vyplatit nemusí. Dění na trhu dnes totiž připomíná parafrázi antického matematického paradoxu – Achilla, který se snaží dohonit želvu. Než přijde na místo, kde stála, želva je zase o pár kroků napřed. Podobné je to s kupní silou domácností, která se podle odhadů bude v následujícím roce dále snižovat.
„Vidíme, že kdo dnes cenu spíše ‚podsekne‘, ten si nakonec může ze zájemců vybírat. A paradoxně tak dostane více, než kolik původně nabízel. Naopak kosmetické snížení ceny má často opačný efekt. Nemovitost nadále zůstává v nabídce, zájemci vidí, že se vždy po čase sníží cena, ale přesto ji nikdo nekupuje. A to je hlavní znak takzvaného ‚ležáku‘,“ popisuje Škrabánek.
Hypotéky se možná díky nižším cenám znova probudí
Pokud se na trhu objeví dostatek nemovitostí, které se nebudou snažit v cenách navazovat na trendy minulých, může se podle Škrabánka postupně rozehřát také hypoteční trh. Chuť bydlet ve vlastním totiž Čechy neopouští a řada z nich se nebojí vsadit na pokles úrokových sazeb v příštích letech a zároveň opětovný růst ceny nemovitostí.
„Přestože brát si hypotéku může nyní vypadat kvůli vysokým úrokovým sazbám nevýhodně, situace rozhodně není tak černobílá. Pokud si rodina může hypotéku dovolit a na trhu se objeví vysněná nemovitost, nemá smysl příliš otálet. Smysl dává vsadit na krátkodobou fixaci a refinancovat při první příležitosti,“ zmiňuje Škrabánek. „Je totiž vysoce pravděpodobné, že za dva tři roky budou úrokové sazby výrazně níže a ceny nemovitostí podpořené poptávkou opět porostou.“
Jak funguje sekce „Akční nemovitosti“
- Odkaz: https://www.bezrealitky.cz/vyhledat?discountedOnly=true
- Do nabídky se dostane automaticky, jakmile je původní cena snížena alespoň o 100 000 korun
- Inzeráty budou mít informaci o snížené ceně zvýrazněnou ve svém detailu
- Z nabídky budou vyřazeny po uplynutí 3 měsíců, pokud se jejich cena opětovně nesníží
Foto + Zdroj: FYI Prague