Lucie Janotová přes dvacet let pracovala v tištěných médiích a většinu toho času strávila jako módní ředitelka magazínu Harper’s Bazaar. Ve svém profesním životě má za sebou řadu rozhovorů s módními tvůrci, spolupráci s Českou televizí nebo školení pro prestižní módní značky.
Před několika lety přešla z tisku do online sektoru a našla svoji novou vášeň! Její Instagram dnes sleduje něco přes 18 000 uživatelů. Po práci digital direktorky magazínu Elle již třetím rokem působí jako šéfredaktorka úspěšné lifestylové platformy Ženy s.r.o., kde se stará o redakční obsah a společně s týmem buduje rozrůstající se komunitu žen. Její největší vášní je cestování, syn Benedikt a móda. Nejlepší radu, jakou v životě dostala: “Nikdy se nepřestaň snažit!”
Rozhovor s LUCIÍ JANOTOVOU, influencerkou, fashion ženou Ženy s.r.o.
Je influencerkou každá žena?
Já to vnímám přesně tak! Pro mě je influencerkou každá žena, která dokáže ovlivnit chování dalších. Může to být maminka, se kterou se potkáváte ve školce, anebo žena, kterou sledujete právě na sociálních sítích. Kdokoliv, kdo přirozenou a důvěryhodnou cestou může doporučit, pomoci nebo motivovat lidi ve svém okolí.
Co přesně influencerka dělá?
Musím se přiznat, že nejsem klasický vzorek influencerky jako takové. Nebo jsem si tak nikdy nepřipadala. Své sociální sítě jsem začala budovat spíše ze zvědavosti, a prostě jsem přidávala obsah ze svého “běžného” denního života. Nikdy mě nenapadlo, že by se z toho postupem času mohla stát práce. Pro mě to vždycky byla a je zábava! Takový můj online deníček, ve kterém uvidíte všechny strasti a slasti pracující maminky. Sama mám na sociálních sítích ráda autenticitu a přirozenost. A přesně tak tvořím i obsah na své sociální sítě. Nečekejte u mě sladěný feed, filtry a vyretušované fotky – to jsem nikdy neuměla a ani nechtěla dělat. Když jsme s rodinou v parku a vznikne hezká fotka, ráda ji použiji. Když toho mám takzvaně nad hlavu, neváhám se vyfotit v teplákách a zeptat se, kdo je také při pátku v klubu? Značky na placené spolupráce si dobře vybírám a dávám přednost těm, které rezonují s mým životním stylem. S tvorbou obsahu mi pak hodně pomáhá můj manžel, který většinou stojí za fotoaparátem. A ano… často u toho vznikají komické situace. Naposledy mi třeba řekl: “A jsi si jistá, že se nechceš před tím focením ještě převléknout?” :)))
Jak moc se vrací módní trendy?
Ruku na srdce… kdo ve svém životě někdy pronesl větu: “Tohle si na sebe naštěstí už nikdy nevezmu!”? A střih o pár let později si všichni hrdě vykračujeme v bokovkách. Jen klid! Jsme na tom stejně! Diktát módních trendů může být velice zábavná disciplína. Důležité je vědět, co takzvaně sedí vaší osobnosti, povaze, postavě nebo stylu. Aby vás módní trendy a móda obecně bavila, je důležité vybírat si oblečení, které vám bude zvyšovat sebevědomí (nejen v šatníku, ale i v životě)!
Muž chodí většinou cíleně do obchodu. Žena si prohlíží věci, které nepotřebuje. Je to součástí ženy?
Já tak nemám ráda tohle škatulkování. Ano, obecně se traduje, že my ženy nakupování milujeme a že naše největší radost je pobíhání po obchodech (zejména v období slev). A muži? Ti samozřejmě nákupy nesnáší a berou je jako nutné zlo, které je v životě potkalo. Nemůžu mluvit za všechny a věřím, že každý to má jinak, ale moje rodina se tomuto průměru dost vymyká. Sama nejraději nakupuji online (ani si nevzpomínám, kdy jsem naposledy byla v obchodě) a můj muž svoji sbírku tenisek rozšiřuje s železnou pravidelností velice rád. (smích)
Jak vidíte dnešní postavení žen?
Rozhodně se považuji za feministku. Nebo bych spíše měla říci za humanistku, protože stejně mě zajímají i práva mužů, dětí, gayů nebo Romů. Lidstvo udělalo velký pokrok a postoje k rovnosti se postupně vyvíjejí. Ale nerovnosti mezi ženami a muži podle mě přetrvávají i v dnešním světě, zejména na trhu práce. Já mám obrovské štěstí za perfektního manžela, který neváhal souhlasit, že to bude právě on, kdo zůstane s naším synem na mateřské dovolené a zpětně to beru jako nejlepší rozhodnutí našeho života.
Potřebují ženy kvóty?
Kvóty ano, ale řešme i důvody, proč je potřebujeme. Například vedoucí pracovníci ve firmách se musí naučit přemýšlet tak, že stejně jako může odejít na rodičovskou dovolenou žena, může si ji kdykoliv žít i muž.
Jaké to mají dnes ženy podnikatelky?
Mohu mluvit za sebe a přiznat, že ve svém podnikání dám na svůj pocit a intuici. A ano, většinou spolupracuji se ženami, protože pracuji v lifestylovém segmentu, ale rozhodně to neznamená, že bych se bránila spolupráci s muži. Nevidím muže automaticky jako lepšího odborníka (pokud jím skutečně není). Řekla bych, že ve své práci i v životě nemám přímo na zřeteli feministické principy, ale že jsou nějak přirozeně součástí mého způsobu myšlení. Ve vztahu k podnikání je hodně důležité ve společnosti diskutovat o nerovných příležitostech pro ženy, o překážkách, se kterými se musí vyrovnávat, pokud chtějí podnikat.
Jsou ženy, které mají rády ženské kluby. Jiné se jich děsí. Kam patříte vy a proč?
Rozhodně bych na nich neviděla nic špatného. Vlastně právě naopak! Je skvělé být součástí komunity žen, kde jedna druhé pomáhá, podporuje ji a motivuje. Přesně jako jsou Ženy s.r.o., se kterými už několik let spolupracuji. Sama navíc podporuji mnoho ženských projektů například na sociálních sítích, a to i ze solidarity, i když mě přímo neoslovuje nabízený produkt nebo služba.
Co ženy podle vás od mužů chtějí?
S manželem jsme se poznali, když nám bylo osmnáct let a za ty roky, co jsme spolu bych za sebe řekla následující:
- Romantických gest a lichotek není nikdy dost
- Uznat chybu nic nestojí
- Gentlemanské chování nikdy z módy nevyjde
- Empatie je alfou a omegou úspěchu
Je možné skloubit podnikaní s rodinou?
Pouštíte-li se do podnikání při dětech, počítejte s tím, že ne vždy půjde vše podle plánu a smiřte se s tím, že doma nebude vždy vše perfektní. Mě samotné to chvilku trvalo přijmout! Všechny úspěšné mámy podnikatelky ale podle mě spojuje jedna klíčová vlastnost – skvělé manažerské schopnosti. Dnešní doba nás často tlačí do představy, že pokud máma není se svým dítětem 24 hodin denně, nevěnuje se svému dítěti dost. Já sama jsem začala pracovat, když byly mému synovi dva měsíce. Nikdy bych to nemohla dělat bez plné podpory rodiny a mého skvělého manžela. Vždycky mě motivoval v mé kariéře. Přesto si s odstupem času troufnu tvrdit, že jsem skvělá máma. Ano, někdy krapet unavená, ale šťastná (smích).
Jak a jaké využíváte moderní technologie pro podnikání?
Když jsem se rozhodla před šesti lety přejít z tištěných médií do online sektoru, měla jsem obavy. V magazínech jsem pracovala skoro dvacet let a cítila jsem se v nich jistá v kramflecích. Online svět byl pro mě něco zcela nového. A po pár měsících bylo jasné, že je to přesně to pravé pro mě! Naprosto jsem si to zamilovala. Je to rychlý, aktuální, měřitelný svět. Magazíny se připravují s velkým předstihem a těžko se v nich proto můžete věnovat aktuálním tématům. Online svět je něco úplně odlišného. Jeho velkou výhodou je, že mohu pracovat odkudkoliv. Na druhou stranu také se velice často stává, že pracuji 24/7.
Firmy čím dál častěji využívají moderní technologie a přizpůsobují se novým trendům včetně prezentace na sociálních sítích nebo právě zapojování influencerů. Právě inspirace a sdílení příkladů v oblasti například udržitelných projektů, genderové osvěty nebo drobného podnikání je pro mě hodně inspirativní.
Co byste určitě nepropagovala?
Rozhodně žádnou značku nebo produkt, za který bych se nemohla sama postavit. Jakmile navazuji novou spolupráci se značkou, chci si produkt nejdříve vyzkoušet a teprve potom se rozhodnu, jestli vyhovuje mému životnímu stylu. Samozřejmě sto lidí, sto chutí, a ne vždy všem bude vyhovovat to, co mě, ale já chci mít vždy svědomí čisté.
Foto: Anežka Horová pro Ženy s.r.o.
Zdroj: Renáta Lucková