Roman Blažek je zakladatel a spolumajitel rodinné firmy Beany se sportovním vybavením. Má hned více prvenství – jako první ČECH začal s výrobou sportovního vybavení na dálném východě. Je prvním zakladatelem sportovního e-shopu v ČR 1999. A též založil firmu, kterou koupil Jakub Havrlant pro projekt CEO skupiny Rockaway. Spolu s manželkou Adélou Bodiovou jakožto zakladatelé značky Beany jsou průkopníky filozofie ZDRAVÉHO – DĚTSKÉHO SPORTU. Díky tomto přístupu jsou světové úspěšní. Spolupracují s odborníky z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. Beany je jediná svého druhu v Evropě.
Rozhovor s ROMANEM BLAŽKEM, spolumajitelem české firmy Beany se sportovním vybavením.
Jste původně ze sportovní rodiny? Co vás přivedlo ke sportu?
Přivedlo se nedá říct, sport byl od útlého dětství součástí mého okolí, byla to ta hlavní zábava.
Co vás vedlo k podnikání ve sportu? Jaké byly vaše začátky?
Tady zde přeskakujeme desítky let. Podnikat ve sportu jsem začal v roce 1998 založením firmy AR SPORT (půjčovna a škola snowboardingu). Sport byl vždy u mne na prvním místě, a přiznám se, že jsem si nedovedl nikdy představit, že bych se živil něčím jiným. Je skvělé, když následně vidíte své výrobky, jak si další užívají pohyb a radost na nich. S vlastním podnikáním jsem začal v roce 2000, kdy jsem založil společnost AR Sport Snowboards. V roce 2003 jsem začal vyrábět snowboardy pod vlastní značkou Westige. Vyvinuli jsme také vlastní značku Beany.
Bylo to těžké sebrat odvahu a začít konkurovat velkým firmám?
Mám rád výzvy a v některých věcech si věřím, ale riziko tu je vždy. Byl jsem navíc z oboru, sportovní vybavení vyrábím už 22 let. Léta zkušeností mě utvrzovala v tom, že sportovní vybavení je dobrý artikl. Dětské sportovní vybavení je pak pověstná díra na trhu. Nápad vytvořit novou značku vzešel z rodinné potřeby. Mám dceru a syna a sehnat pro ně sportovní vybavení, které jsem si představoval, bylo v té době nemožné. Mne výběr na trhu neuspokojoval: nelíbila se mi kvalita, vysoká cena a sortiment jsem považoval za nedostatečný. Tak vnikla značka Beany, kdy název vymyslela má dcera Ema.
Jak ji to napadlo?
Milá náhoda. Prostě jen obyčejný dětský impuls.
Vedete ke sportu i svoje děti?
Do sportovního prostředí se narodili a vyrůstají v něm, tak je k tomu nemusíte vést, je to pro ně automatické a běžná součást života. Je to pro ně hra a zábava, a asi je ani nenapadne, že to jinde je jinak (smích).
Jak lidé dnes sportují? Jak jsou na tom děti a mladá generace se sportováním?
Pro mne složitá otázka, pohybuji se v bublině sportovně aktivních rodin, to znamená s dětmi, pro které je sport běžná součást života, ale je mi jasné, že tam kde sport není součástí rodinného života, zábavy tak lákadel pro děti je mnoho a je složitější děti namotivovat ke sportu.
Sportovní vybavení vyrábíte už dlouho. Jaké jsou vaše předchozí projekty a obchodní synergie?
Téměř celý svůj profesní život asi 22 let – vyrábím sportovní vybavení. Prvním počinem byly snowboardy, založil jsem značku Westige. První výrobu jsem řešil v Číně, tamní továrnu jsem vlastně učil, jak snowboardy správně vyrábět. Dnes je to jedna z největších fabrik na světě, která dělá pro velké brandy, ale s námi spolupracují dále. S výrobci, s kterými dělám, již dlouho máme přátelské vazby a skvělé vztahy.
Jak se vaše dětské sportovní vybavení: kola lyže, snowboardy, liší od těch sériových od velkých značek? V čem spatřujete vaši oproti konkurenci?
Základem je vždy kvalitní produkt, který je speciálně vyrobený pro malé sportovce. Musí pro ně být snadno ovladatelný, aby se mohli naučit techniku a metodiku daného sportu. A nezískali zbytečné zlozvyky a mohli se radovat se ze sportu. Tedy konkrétně například kola jsou velmi lehká, mají kvalitní komponenty a geometrie rámu je uzpůsobena malé postavě dítěte. Snažíme se nabídnout kvalitu za přijatelnou cenu, která rodiče motivuje ke koupi a pěkný dětský design, ten se líbí dětem. Snowboardy se liší unikátním jádrem a skládáním laminátu, tzv. responsive technology, což dělá snowboardy pružnými, lehkými a skvěle ovladatelnými pro děti.
Kde se značka Beany narodila a kde dnes vyrábíte?
Narodila se v Krkonoších, přímo ve Vrchlabí, kde je velká tradice výroby lyží: v Horní Branné a ve Štěpanicích se už lyže vyráběly. Bylo třeba začít psát i novodobé dějiny. Vyrábíme ale v Bangkoku, Bangladeši, a nově připravujeme vrátit část výroby do ČR (dětská kola), dále pak na Taiwanu, v Číně či v Itálii.
Máte výrobu i mimo Evropu. Jak firmu zasáhla covidová pandemie a zavření hranic?
Protáhla se dodávka komponentů na kola, tím pádem musíte plánovat minimálně 3 roky dopředu, abyste měl kola z čeho vyrábět. Zvýšili se náklady na dopravu a doba dopravy. Vše se táhne mnohem déle a velmi složitě se plánuje.
Prodáváte jen na českém trhu či expandujete i do zahraničí? Kam?
V EU Švýcarku dodáváme zboží přímo do obchodů. Obchody jsou s našimi koly ve větším nebo menším množství obchodů víceméně v každé zemi. Ale velmi silné máme Pobaltí, Finsko a klasické trhy jako Německo, Polsko. Mimo EU máme nově dohodnuty distributory v Kanadě, USA, Bolívie, Ecuador….. spuštění jednotlivých trhů záleží, jak rychle se nám podaří navyšovat výrobu, poptávku máme velkou, ale nemáme potřebné množství kol.
Každá krize nabízí nové možnosti. Přinesla i vaší firmě nové možnosti? Jaké? Možnosti?
Neumím ještě říct, jsme na začátku velké ekonomické krize, tak uvidíme za 2 roky, zda jsme ji uměli využít (smích). V tuto chvíli se nám díky posledních 2 let krize, která paradoxně navýšila poptávku po kolech, a vzniklo mnoho nových výrobních kapacit, tak máme možnost rozšiřovat výrobu rychleji v nových fabrikách.
Využíváte také nové technologie?
Neustále se snažíme technologie vylepšovat a zdokonalovat, tak aby produkty byly dokonalejší. Jako například zeslabování trubek rámů, řídítek, vývoj nových konstrukcí snowboardů atd.
Jste menší rodinná firma. Budou ve vašem podnikání dcera a syn pokračovat?
Nevím, není to jejich cesta. A tak určitě nechci, aby měli pocit, že musí. Uvidíme za 5 let. Je mi to vlastně jedno, když se najdou v něčem jiném, co je bude bavit a těšit, bude to super.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Základ je dostat kvalitu na maximum možnou technologiím a možnostem této doby. U kol mám v hlavě velké množství nápadů na zlepšení.
Následně vybudovat a ustálit celosvětovou sít prodeje kol Beany.
Důležité je ale říct, že mám nastavenou jasnou hranici, a přes tu se nikdy nepůjde, a to je roční produkce kol Max 250 tis. Chci, aby Beany zůstalo relativně malou firmou, a kola Beany nezahltili z žádných trhů. Velmi pozorně vybírám prodejce a mám nastaveno počet kol pro jednotlivé trhy podle počtu obyvatel. Z Beany produktů nebudou nikdy rohlíky.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Romanem Blažkem
Zdroj: Renáta Lucková