Skupinové financování neboli crowdfunding je poměrně novou alternativou firemního financování. Znamená propojování relativně velkých skupin drobných investorů s podnikateli, kteří usilují o finanční zdroje.
Na provozovatele crowdfundingu budou ale na základě nové zákonné úpravy od listopadu letošního roku kladeny podobné požadavky, jako například na obchodníky s cennými papíry, investiční zprostředkovatele nebo poskytovatele platebních služeb.
„Zákon, který byl přijat v souladu s nařízením EU č. 2020/1503 o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování, přináší zcela nový regulatorní rámec pro poskytovatele crowdfundingových platforem,“ říká Tomáš Jelínek, konzultant poradenské společnosti PKF Apogeo.
„S regulací současně dochází k posílení ochrany investorů připívajících na projekty. Tím tato alternativa firemního financování získává na stále vyšší atraktivitě,“ dodává.
V případě firemního financování se podle Jelínka uplatňují dvě základní formy crowdfundingu. Dluhový – jsou stanoveny splátky, doba splacení a výše úrokové sazby, a investiční – odměnou pro investora je získání podílu ve firmě. Komunikačním nástrojem pro získávání financování jsou sociální média a platformy crowdfundingu, na kterých podnikatel vytvoří crowdfundigovou kampaň s výzvou veřejnosti, aby přispěla většinou menšími finančními obnosy na konkrétní projekt.
Tradičním a stále nejčastěji využívaným způsobem firemního financování je podle Pavla Postla, partnera PKF Apogeo, bankovní úvěr. „Jde o alternativu cenově, respektive nákladově nejdostupnější,“ zdůrazňuje Postl.
Poskytování bankovních úvěrů podléhá zákonné regulaci ČNB. Bankovní financování za relativně nízkou cenu podnikatel získá, pokud splní přísná bankovní kritéria pro hodnocení finanční bonity.
V současné situaci zvyšování úrokových sazeb je ovšem podle Postla patrná změna v přístupu podnikatelů k zadlužování. Roste zájem o bankovní úvěry v měně EUR. Aktuální úrokový rozdíl mezi EUR a CZK přispívá k výrazným úsporám v úrokových nákladech, a to i 5 % p.a. „Předpokladem pro získání cizoměnového úvěru je, aby firmy ze své činnosti vykazovaly cizoměnové příjmy, ze kterých jsou úvěry spláceny,“ připomíná.
„Zajímavou alternativu ke standardnímu bankovnímu financování představuje dluhopisové financování,“ doplňuje Pavel Postl. Je zpravidla flexibilnější i dostupnější firmám, jejichž projekty jsou pro bankovní financování nevhodné, nákladné nebo úplně nedostupné.
Emisí dluhopisů získá firma financování většinou na střední až delší období (obvykle 3 až 7 let). Za financování firma platí fixní úrok/kupon splácený pravidelně (kvartálně, pololetně, příp. ročně), nominální hodnota dluhopisu je investorovi vrácena k datu splatnosti. S emisí dluhopisů jsou spojeny dodatečné (administrativní) náklady a poplatky za placement. Navíc u tzv. nadlimitní emise dluhopisu, tj. dluhopisu s celkovou hodnotou protiplnění získaného v období 12 měsíců vyšší jak 1 mil. EUR nebo nabízeného více jak 150 osobám, musí emitent počítat s náklady na sestavení a schválení tzv. prospektu. Ten je vyžadován v souladu s platnou regulací České národní banky.
Foto: Pixabay
Zdroj: Spindoctors