Vedle advokátů, kteří poskytují ukrajinským uprchlíkům služby PRO BONO, mohou použít i služeb bezplatné právní pomoci. „Není tedy třeba přijímat novou právní úpravu, jelikož stávající úprava zákona o advokacii poskytování právní pomoci uprchlíkům zahrnuje,“ konstatuje tisková mluvčí ČAK Iva Chaloupková.
Komora v těchto případech bude vždy přihlížet k poměrům, v nichž se uprchlíci nacházejí, a nebude striktně vyžadovat prokazování podmínek v rozsahu právní úpravy.
„Právo zvolit si zástupce, resp. advokáta je v českém právním řádu již v současnosti upraveno v rámci procesních právních předpisů, tj. pro oblast správního práva dle § 31 a následně správního řádu, resp. § 35 soudního řádu správního, pro oblast trestního práva zejména dle § 35 a následně trestního řádu a pro oblast civilního řízení zejména dle § 24 a § 25 občanského soudní ho řádu,“ vysvětluje Marcela Nevšímalová z tiskové oddělení Ministerstva spravedlnosti s tím, že za určitých okolností může být osobě v rámci těchto řízení zástupce i ustanoven bezplatně (náklady nese stát), a to například v civilním řízení za situace, kdy osoba splňuje podmínky osvobození od soudních poplatků (odůvodňují-li to poměry účastníka a nejde-li o svévolné nebo zřejmě bezúspěšné uplatňování nebo bránění práva) a současně je takové ustanovení nezbytné k ochraně zájmů dané osoby.
Tyto předpisy pak s účinností ode dne 1. 7. 2018 doplňuje mechanismus bezplatné právní pomoci upravený zákonem o advokacii. Systém bezplatné právní pomoci lze rozčlenit na dvě základní kategorie, a to poskytování bezplatné právní porady a poskytování bezplatné právní služby. Advokáta v tomto případě určuje Česká advokátní komora a uvedené možnosti jsou dostupné všem žadatelům bez ohledu na státní občanství. „Pro úplnost lze zmínit např. i iniciativu České advokátní komory „HELP UKRAINE“, v rámci které byl mimo jiné sestaven seznam dobrovolníků z řad advokátů a advokátek s potřebnou specializací (zejména v oblastech práva azylového, pracovního, či mezinárodního), kteří poskytují pro bono právní služby osobám prchajícím před současným válečným konfliktem na Ukrajině,“ doplňuje Nevšímalová.
Mírnější posuzování
Rovněž podle tiskové mluvčí ČAK Ivy Chaloupkové úprava bezplatné právní pomoci zajišťované Českou advokátní komorou umožňuje poskytování právních služeb všem osobám bez rozdílu státního občanství, pokud má právní pomoc spočívat v právních službách dle českého právního řádu. „Není tedy třeba přijímat novou právní úpravu, jelikož stávající úprava zákona o advokacii poskytování právní pomoci uprchlíkům zahrnuje.“
Jak dále Chaloupková uvádí, Komora v těchto případech bude vždy přihlížet k poměrům, v nichž se uprchlíci nacházejí a nebude striktně vyžadovat prokazování podmínek v rozsahu právní úpravy (např. žadatel nebude povinen prokazovat odmítnutí poskytnutí právní služby dvěma oslovenými advokáty apod.) a bude vycházet z prohlášení dané osoby. „Pokud jde o informativní právní porady, tam jsou poskytovány advokáty, kteří se zapojili do poskytování právních služeb PRO BONO v rámci projektu HELP UKRAINE – banner na webu ČAK.
Informace o takovém seznamu a tedy získání právní porady zdarma, předávají kontaktní místa pro uprchlíky i neziskovky, které s uprchlíky přicházejí do styku jako první – např. už na hranicích. Ihned po vzniku seznamu a zapojení více než 323 advokátů jsme informace o této možnosti předali, vnímali jsme to jako prioritní, aby tato informace k uprchlíkům někudy rychle doputovala.“
Jakvyplývá z jednání představenstva ČAK, Viceprezident Ukrjinské advokátní komory Valentin Gvozdnyi požádal ČAK, aby v rámci pomoci ukrajinským uprchlíkům na území ČR připravila informační materiál zejména o možnostech získání zaměstnání, aby se běženci nestávali obětí nezákonných zprostředkovatelů. Vzhledem k tomu, že některé informace jsou již na webu ČAK a v Advokátním deníku pod bannerem Help Ukraine publikovány, budou sumarizovány a obohaceny o informace ze dvou již proběhlých seminářů pro advokáty, které byly věnovány právě této problematice, a budou přeloženy do ukrajinštiny. V souvislosti s pro bono právní pomocí ukrajinským uprchlíkům v ČR představenstvo diskutovalo i o možnosti nahradit alespoň hotové výdaje, případně poskytovat jiný příspěvek advokátům, kteří takovou pomoc běžencům poskytují ve větší míře.
Lex Ukrajina
Jako dočasné opatření představenstvo ČAK podporuje přijetí dočasné speciální právní úpravy k zákonu o advokacii, která by po dobu platnosti obecného zvláštního zákona (tzv. „Lex Ukrajina“) umožnila ukrajinským advokátům poskytovat právní služby na území ČR za obdobných podmínek jako tzv. evropští advokáti, tj. buď v režimu dočasného či příležitostného výkonu advokacie, anebo v režimu dočasného zápisu do seznamu evropských advokátů vedeného ČAK, pokud budou chtít poskytovat právní služby v ČR soustavně.
Tento zvláštní režim by skončil společně s platností daného zákona. Ukrajinští advokáti by se tedy nestali natrvalo tzv. evropskými advokáty ve smyslu zákona o advokacii a evropských směrnic, ale měli by dočasně obdobná oprávnění. „Ohledně nové právní úpravy sděluji, že návrh od ČAK jsme obdrželi, zatím jej analyzujeme,“ sdělila EM Nevšímalová.
Podle Chaloupkové je otázka, zda se ministerstvo, resp. celá vláda jako taková s návrhem ztotožní a zda bude návrh zákona schválen Parlamentem, takže je obtížné v tuto chvíli předjímat, jaký režim bude zaveden a kdy se tak stane. Pokud by byl návrh schválen v podobě, v jakém jej podporuje/připravila Komora, měl by každý ukrajinský advokát dočasně postavení hostujícího evropského advokáta s tím, že by se v případě zájmu mohl nechat zapsat do seznamu evropských advokátů, čímž by mu (opět dočasně) vzniklo postavení usazeného evropského advokáta.
Režim hostujících evropských advokátů:
Jsou oprávněni poskytovat právní služby ve všech věcech, s výjimkou smluv týkajících se nemovitostí (tedy i zastupování v řízení před orgány veřejné moci atd.)
Jsou povinni používat své domovské profesní označení (tedy v případě ukrajinských advokátů „АДВОКАТ“)
Nemohou být v ČR společníkem sdružení a společnosti, nemohou být členem orgánů Komory
Při zastupování v řízení před soudem nebo jiným orgánem se řídí přednostně tuzemskými právními a stavovskými předpisy upravujícími povinnosti zástupce účastníka řízení; v ostatních případech se řídí svými domovskými předpisy a subsidiárně předpisy ČR
Při zastupování v řízení před soudem nebo jiným orgánem jsou povinni ustanovit některého z advokátů zmocněncem pro doručování písemností a oznámit to danému orgánu. V případech, kdy je povinné zastoupení advokátem, musí některého z advokátů ustanovit jako konzultanta.
Po 1 měsíci jsou povinni oznámit Komoře adresu místa v České republice pro doručování písemností Komory
Na vyzvání Komory či soudu jsou povinni doložit doklad, který prokazuje jejich oprávnění k poskytování právních služeb na Ukrajině (společně s překladem do češtiny)
Jsou kárně odpovědni za spáchání kárného provinění
Režim usazených evropských advokátů je zákonem o advokacii vymezen následujícím způsobem:
Jsou oprávněni poskytovat právní služby ve všech věcech
Jsou povinni používat své domovské profesní označení (tedy v případě ukrajinských advokátů „АДВОКАТ“)
Při zastupování v řízení před soudem nebo jiným orgánem jsou povinni ustanovit některého z advokátů zmocněncem pro doručování písemností a oznámit to danému orgánu. V případech, kdy je povinné zastoupení advokátem, musí některého z advokátů ustanovit jako konzultanta.
Jsou kárně odpovědni za spáchání kárného provinění.
Foto: Pixabay
Zdroj: Dušan Šrámek