Aktuální analýza společnosti CBRE, světového lídra v oblasti komerčních realitních služeb, mapuje rostoucí význam e-commerce po celém světě a její vliv na trh logistických nemovitostí.
Ještě v roce 2015 dosahoval globální retailový trh celkového obratu 12,6 bilionu dolarů, přičemž online prodeje se na nich podílely z 8 %. V následujících letech internetové prodeje významně rostly, takže v roce 2020 již tvořily 18 % z celkových 13,5 bilionu dolarů. To představuje 140% nárůst během pouhých pěti let. Největší zastoupení online prodejů měla Jižní Korea, pevninská Čína, Velká Británie, Indonésie, USA a Nizozemsko, nicméně hned za nimi figurovala Česká republika. Experti CBRE očekávají, že do roku 2025 vzroste celosvětový objem online prodejů na astronomických 3,9 bilionu dolarů. To ve svém důsledku znamená, že po celém světě bude zapotřebí dalších 138 milionů metrů čtverečních logistických prostor, z toho 27,6 milionů v Evropě.
Podíl online nakupování na maloobchodních tržbách patří v ČR k největším na světě
V Jižní Koreji je e-commerce dlouhodobě na nejvyšší úrovni – z 16 % v roce 2015 její podíl vzrostl na loňských 36 %, přičemž CBRE očekává, že v roce 2025 dosáhne již 43 %. Zajímavým vývojem si prošla také Indonésie, ve které online prodeje vzrostly z 2 % na 20 % a do roku 2025 mohou činit až 38 %. V tomto srovnání je rostoucí trend e-commerce v České republice o něco pozvolnější, ale i přesto její podíl na celkových tržbách patří k největším na světě: nárůst z 8 na 17 % během pěti let. S tímto podílem ČR dokonce předčila státy jako Polsko, Brazílii, Německo či Kanadu. Podle dosavadního vývoje lze předpokládat, že podíl online nákupů v ČR bude v roce 2025 tvořit již 20 %.
Co vše stojí za rostoucím podílem e-commerce?
Důvodů proč e-commerce roste na oblibě je hned několik a lze je rozdělit do čtyř hlavních kategorií. Demografie (sílící urbanismus a zahušťování měst společně s větším podílem lidí pracujících ve službách), využívání nových technologií (populace má lepší digitální dovednosti, více lidí vlastní mobilní telefon a má přístup k internetu; na trhu se také prosazují hráči specializovaní čistě na online nakupování), měnící se platební preference (stále více lidí vlastní kreditní / debetní kartu a má přístup k internetovému bankovnictví) a zkvalitňování infrastruktury (zlepšuje se dopravní infrastruktura a současně se zvyšuje rychlost dodávek objednaného zboží). To vše v kombinaci s celosvětovou pandemií covidu-19, která omezila prodeje v kamenných obchodech, ve většině zemí znamenalo nárůst internetových prodejů s trvalým efektem do budoucna.
Lze očekávat, že online obchody budou v zemích s již vysokým podílem e-commerce na celkových tržbách i nadále růst, zatímco trhy s prozatím nižším podílem je budou postupně dohánět. Je zřejmé, že viditelný nárůst online nakupování a rozmach e-shopů s sebou přinesl větší nároky na rychlost a kvalitu dodavatelského řetězce, což pro celý logistický trh představuje skutečnou výzvu a obrovský potenciál. Není pochyb, že logistické nemovitosti budou v následujících letech jedním z tahounů realitního trhu.
Česká republika je v centru zájmu hráčů z oblasti e-commerce
Velmi silnou poptávku od online maloobchodníků zaznamenali experti CBRE již v roce 2020 a během prvního čtvrtletí 2021, kdy činil podíl e-commerce firem na celkovém množství pronajatých ploch 25,9 %. „Mezi největší transakce tohoto druhu patří třeba předpronájem 70 000 m2 společností Sportisimo v Contera Parku Ostrava D1, předpronájem internetového obchodu Alza na 36 000 m2 v GLP Parku Praha Chrášťany či expanze společnosti Tchibo v Panattoni Parku Cheb, která si pronajala dodatečných 28 000 m2 a společně s expanzí zároveň přejednala i svých stávajících 73 000 m2 pronajatých ploch. Celkem si společnosti ze sektoru e-commerce v roce 2020 a prvním čtvrtletí roku 2021 pronajaly více než 280 800 m2.
JAN HŘIVNACKÝ, vedoucí pronájmů industriálních nemovitostí v CBRE
Foto: Pixabay
Zdroj: Crest Communications, a.s.